Begynderproblem 2nd edition
Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 01-12-03 18:51

Hej NG
Nedenstående kode eksempel kører uden problemer på WinXP,
hvor den er kompilleret, flytter jeg selve class filen over
på en BeOs PEMax installation kommer der 2 fejl, men
programmet kører igennem med det rigtige output, fejlene er:
Warning: Major version number mismatch.
Warning: Minor version number mismatch.

Hvis jeg derimod flytter java filen, og rekompillere er der
ingen fejl overhovedet, jeg var så naiv at tro jeg kunne
flytte koden rundt på forskellige installationer uden denne
slags problemer.

Koden:

//Program til at verificere om et tal er lige eller ulige
public class test06
{
   public static boolean lige_tal (int tal)
   {
      if (tal % 2 == 0)
         return true;
      else
         return false;
   }
   public static void main(String args[])
   {
      if (args.length == 0)
         System.out.println("Du gav ingen argument ");
      else
         //tæl fra 0 til alle argumenter, og læg en til tælleren hvergang
         for(int i=0; i < args.length; i++)
         //Verificer
         try
            {
               //Udskriv et kommandolinieargument til heltalsvariablen tal
               int tal = Integer.parseInt(args[i]);
               //Hvis variablen tal, køres i metoden lige_tal, og returnere true så, eller
                  if (lige_tal(tal))
                     System.out.println(tal + " er et lige tal");
                  else
                     System.out.println(tal+ " er et ulige tal");
            }
            //Hvis variablen slet ikke er et heltal, så
         catch ( Exception e )
            {
               System.out.println(args[i] + ": er hverken et lige eller ulige tal !");
            }

   }
}

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-12-03 21:18

On Mon, 01 Dec 2003 18:50:39 +0100, Svend-Erik Madsen wrote:

> [...]
> på en BeOs PEMax installation kommer der 2 fejl, men
> programmet kører igennem med det rigtige output, fejlene er:
Hvilken version af java bruger du på henholdsvis WinXP og BeOs ?
(kan sikkert ses vha.
java -version
i kommandoprompten)

Der skulle vel aldrig være Kaffe indblandet (jeg syntes, at jeg kan
genkende fejlbeskeden).
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 01-12-03 22:05

On Mon, 01 Dec 2003 21:18:29 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:
> Der skulle vel aldrig være Kaffe indblandet (jeg syntes, at jeg kan
> genkende fejlbeskeden).

Jo, det er Kaffe som kører på BeBoxen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-12-03 22:41

On Mon, 01 Dec 2003 22:04:59 +0100, Svend-Erik Madsen wrote:

> Jo, det er Kaffe som kører på BeBoxen
Ved du hvilken Java VM version Kaffe svarer til ?
For så kan du måske kalde javac med -target
-target <release> Generate class files for specific VM version

F.eks.
javac -target 1.1 test06.java

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 02-12-03 08:18

On Mon, 01 Dec 2003 22:41:07 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:
> javac -target 1.1 test06.java
Jep, det gav et godt resultat, som jeg ser det er det et spørgsmål om at
udviklerne på BeKaffe, ikke er helt op to date med produktet endnu.
Ovennævnte kompilerings metode er vel så bare en lavere fællesnævner
rent versionsmæssigt, og på mit niveau når jeg nok ikke rundt i de nye
features endnu.

Tak for hjælpen.

/Svend-Erik

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-12-03 22:15

On Tue, 02 Dec 2003 08:18:16 +0100, Svend-Erik Madsen wrote:

> [...]
> Ovennævnte kompilerings metode er vel så bare en lavere fællesnævner
> rent versionsmæssigt, og på mit niveau når jeg nok ikke rundt i de nye
Fra suns hjemmeside

By default, version 1.4 of the development kit generates class files for
version 1.2 of the Java Virtual Machine, while earlier versions of the
development kit generated class files for JVM version 1.1.

Jeg har lige prøvet et eksempel, hvor jeg kompilerede noget kode
indeholdende java.nio, som først er kommet i 1.4. Dette kunne jeg godt
kompilere selvom jeg brugte target 1.1. Dog regner jeg med, at det ikke
vil kunne køre på en gammel VM, men jeg kan desværre ikke teste dette. Så
for dit vedkommende er det nok primært et spørgsmål om strukturen på
..class objekterne.

Men hvis du "bare" holder dig til kommandobaserede programmer mærker du
nok ikke forskellen lige med det samme .