DHCP / hostnavn
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-12-03 16:31

Hej

Jeg har et problem med Mac OS X, som jeg ikke helt har kunnet greje,
og som Google ikke har kunnet svare mig på; sandsynligvis pga. mit
manglende Mac-kendskab...

Historien: Jeg er ikke selv Mac-mand. På mit netværk skal man
overholde bestemte regler for navngivning af computer; gør man ikke
dette, nægtes man adgang til internet. Hostnavn kontrolleres, når
dette sendes til DHCP-serveren og adressen bestemmes udfra hostnavn.

Problemet er nu, at jeg øjensynlig ikke er i stand til at gøre dette
med Mac OS X (jeg kan huske, at jeg for længe siden har gjort det med
en OS 9; jeg husker blot ikke hvordan).

Under Systemindstillinger -> Deling kan jeg få lov at stille
maskinnavnet. Ved herefter at kontrollere med "hostname" i en terminal
(ja, jeg holder til i Linux-verdenen og føler mig derfor hjemme i en
shell), kan jeg herefter konstatere, at hostnavnet nu står korrekt.

Problemet er nu, at DHCP-klienten i OS X tilsyneladende ikke sender
hostnavnet vha. DHCP. Jeg har brugt ret lang tid på at 'cruise' rundt
i systemindstillinger og kan ikke finde noget af den slags (jeg
snakker naturligvis ikke her om DHCP uid).

Mine to spørgsmål er nu:

o Er ovenstående den korrekte måde at sætte hostname?
o Hvordan får man OS X til at sende hostname med DHCP?

Pft
/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 04-12-03 11:05

Hej Rasmus,

Har du fået en Mac?

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
>
> Mine to spørgsmål er nu:
>
> o Er ovenstående den korrekte måde at sætte hostname?
> o Hvordan får man OS X til at sende hostname med DHCP?

Jeg ved ikke om dette er et bud. Jeg er ny indenfor MAC OSX. Men
følgende kan muligvis løse dit problem:

Gå ind i "Systemindstillinger->Netværk". Her vælger du hvilken
netværksforbindelse du vil konfigure, for eksempel "indbygget Ehternet".
Så klikker du på "Konfigurer". Vinduets indhold bliver erstattet af en
række faneblade. En af dem hedder "TCP/IP". Klik på denne. Herfter ser
du forskellige muligheder for at konfigurere IP-adresse på gateway,
maskinens egen etc. Med andre ord det sædvanlige. Men du ser også et
indtastningsfelt der hedder "ID til DHCP-klient". Prøv at skrive
maskinenns navn her. Jeg tror det er det.

--Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-12-03 12:02

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> writes:

> Hej Rasmus,
>
> Har du fået en Mac?

Øh nej. Jeg bor på et kollegium, hvor nogle af mine naboer har mac;
jeg har forsøgt at hjælpe nogle af dem; dog uden held...

> [...]
> sædvanlige. Men du ser også et indtastningsfelt der hedder "ID til
> DHCP-klient". Prøv at skrive maskinenns navn her. Jeg tror det er det.

Desværre; det er ikke den. Der sættes DHCP-uid; det er hostname, jeg
har behov for at sætte.

Ellers må jeg forsøge at udtænke en ny strategi for DHCP-klienters
navngivning el. lign.

/Rasmus

Beware of bugs in the above code;
I have only proved it correct, not tried it.
- Donald Knuth