Hvor svært er det? (2)
Fra : Tom

Dato : 01-12-03 12:02

Nå så har jeg fået "fat I" at jeg kan klare mig på en G4 med en bunke ram +
serverløsningen fra apple..
( har en MP G4 med 1GB ram, så nu mangler jeg blot serversoft)

De der Mysql og PostgreSQL og de andre.. Lidt specielle navne på programmer,
der formodentligt er endnu mere svære at finde rundt I, end deres navn
antyder..
Minder de om ex. Acces som jeg har set på PC, eller kan det sammenlignes med
Exel mac/pc..
Eller er der blot tale om det "interface" der sørger for at en webside kan
hente sin data I en (hvilken) database !?
Hvis ja, hvor kan jeg så læse smig frem til at "forstå" hvordan en webside
henter sine data, I ex MySql...
Tom

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 01-12-03 16:18

Tom wrote:

> Nå så har jeg fået "fat I" at jeg kan klare mig på en G4 med en bunke ram +
> serverløsningen fra apple..
> ( har en MP G4 med 1GB ram, så nu mangler jeg blot serversoft)

Hvordan med forbindelsen til nettet, det er jo ikke gjort med at du har
en ADSL der skal også være et fast IP, vist endda 2 stykker, for at det
er til at holde ud og der kan tilknyttes et domænenavn.

Husk også at det normalt er upstream hastigheden der er vigtigts når der
skal hostes, du skriver i den anden tråd du har en 512 Kb/s ADSL er det
så faktisk en 512/512 eller en 512/128 eller ?

> [...]
> antyder..
> Minder de om ex. Acces som jeg har set på PC, eller kan det sammenlignes med

Er du sikker på du har brug for database funktionalitet på din
webserver? Det er jo kun hvis du skal vise dynamisk indhold eller
tilbyde en form for registrering at der er brug for den slags, jeg synes
det lyder lidt som om du skulle starte med statisk indhold og så kan du
klare dig med et "simpelt" webserver program som Apache.

Mvh

Bruno

Fra : Tom

Dato : 01-12-03 17:52

Planen er 512 kbit/s UP.... down, er derfor ligemeget.
Fast IP, er korrekt. Det er nødvendigt. ( bare en enkelt)
Jeg har en database på +6000 navne og et par tusind andre "data" der skal
kunne hentes individuelt, på tekst, ord fritekst etc.
Har +3000 artikler der ligeledes skal kunne afsøges !
Så jo !
Jeg tror at jeg har brug for en database..

PS
Gider ikke lige lave 8-12000 html sider !!
Så en base ser ud til at være en god ide !

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-12-03 20:16

In dk.edb.mac, Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Har +3000 artikler der ligeledes skal kunne afsøges !
> Så jo !
> Jeg tror at jeg har brug for en database..

Det lyder det som om du har, og jeg er sikker på at MySQL vil være alt
rigeligt. Personligt bruger jeg PHP <http://php.net/> til at smide
ting ind i og ud af min MySQL-database på sitet i min signatur. Både
MySQL og PHP er gratis, og der findes masser af supportsider, ikke
mindst produkternes egne hjemmesider:

<http://mysql.com/>
   <http://php.net/>

PHP er et programmeringssprog, og kan således ikke laves i en
WYSIWYG-editor, da det kræver noget forståelse at anvende sproget.

På den anden side er det forholdsvis hurtigt at lære, og der er som
sagt masser af hjælp at hente på nettet.

Jeg ved ikke om der er noget smart interfjæs til MySQL andet end
start/stop på OS X Server, men det er der nok nogle andre der kan
fortælle.

BOFH-excuse: dry joints on cable plug

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 22:32

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om der er noget smart interfjaes til MySQL andet end
> start/stop pa OS X Server, men det er der nok nogle andre der kan
> fortaelle.

Det er der ikke - Men der findes et hav af den slags eks. webmin og
phpmyadmin som begge er webbasserede - Til OSX findes der en del GUI
klienter og mange af dem koster slanter, det gaelder dog ikke YourSQL
som tillige udvikles af en dansker.

--
Morten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-03 02:10

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Det lyder det som om du har, og jeg er sikker på at MySQL vil være
> alt rigeligt.

Helt sikkert. Imdb.com kører på MySQL. Og når den kan, kan det meste
vel.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-12-03 02:11

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Jeg ved ikke om der er noget smart interfjæs til MySQL andet end
> start/stop på OS X Server, men det er der nok nogle andre der kan
> fortælle.

Husker ikke navnet, men en af mine venner fandt et stykke GUI-software
til MySQL m.fl. som kan bruges til at definere baser, foretage opslag
etc.

-j