"Pine" i terminalen
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 01-12-03 10:15

Hej
Jeg har downloadet Pine, som køres fra terminalen. For dem der ikke er klar
over det, så er Pine et e-mail/nyhedsgruppeprogram, som kører i Terminalen.
Det kunne jeg godt tænke mig at få til at virke. Jeg har succesfuldt
indtastet een e-mail jeg kan hente post fra, og en nyhedsgruppe. Problemet
er nu at programmet ikke vil vise æøå,ÆØÅ. Og jeg kan slet ikke skrive æøå
eller ÆØÅ.
I emacs kan jeg heller ikke skrive æøåÆØÅ; i "vi" kan jeg godt skrive æøÆØ,
men ikke åÅ.

Er der nogen der er bekendt med Pine? Jeg kunne godt tænke mig at bruge det
til nyhedsgruppelæsning.

Henning

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-12-03 10:53

Henning Vestergaard Poulsen <hvp@livgarden.dk> writes:

> Hej Jeg har downloadet Pine, som køres fra terminalen. For dem der
> ikke er klar over det, så er Pine et e-mail/nyhedsgruppeprogram, som
> kører i Terminalen.

Pine er det allerbedste mail-program jeg nogensinde har haft i
hænderne. Bruger det hver eneste dag, og vender altid tilbage til det,
når jeg har prøvet andet. Men til news, synes jeg det stinker.

> Problemet er nu at programmet ikke vil vise æøå,ÆØÅ. Og jeg kan slet
> ikke skrive æøå eller ÆØÅ.

Har du instillet det rigtige karaktersær i pine? Ellers:
menu -> setup -> config -> character-set = ISO-8859-1 (du findet det næsten i
bunden)

Jeg ved ikke med nyere udgaver af Mac OS X, men med 10.1 havde jeg
problemer med at æøå forsvandt når jeg brugte pine gennem Aquas
terminal, mens det virkede fint gennem Apple X11s terminal. Sikkert en
indstilling eet eller andet sted.

> Er der nogen der er bekendt med Pine? Jeg kunne godt tænke mig at
> bruge det til nyhedsgruppelæsning.

Hvis du vil have en teksebaseret news-reader, så overvej i stedet
gnus/emacs, eller slrn. Pine stinker til news, men er fantastisk til
mail.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-03 11:25

Henning Vestergaard Poulsen wrote:

> Er der nogen der er bekendt med Pine? Jeg kunne godt tænke mig at bruge det
> til nyhedsgruppelæsning.

Pine er godt til email, og skidt til news.

Start pine, tast M S C for at gaa til konfigurationen. Tast W
character-set RETURN for at finde feltet der skal stå "ISO-8859-1" i.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 13:12

Henning Vestergaard Poulsen <hvp@livgarden.dk> wrote:

> I emacs kan jeg heller ikke skrive aeoaAEOA; i "vi" kan jeg godt skrive aeoAEO,
> men ikke aA.

Det er et konfigurationsproblem af emacs, den burde kunne det hele.
(nu har du vel sat terminalen til at bruge et andet tegnsaet end
UFT-8?).

> Er der nogen der er bekendt med Pine? Jeg kunne godt taenke mig at bruge det
> til nyhedsgruppelaesning.

Det sutter gfanskke alvorligt til nyhedsgruppelaesning, brug istedet
slrn eller tin til den slags.

Tin kompilerer uden problemer paa Mac OS X, men har dog den ulempe at
man skal kompilerere det med sin newsserver som option, saaledes at man
ikke kan skifte servere. Tin kan hentes som sovs herfra:

<http://tin.org>

Det problem lider slrn ikke af, men den kraever et par tredieparts libs
og patches (osx specifikke optioner) for at kompilere, saa du kan med
fordel hente en praekomplieret udgave her fra, hvis ikke du vil
installere den med fink:

<http://ebv.mimnet.northwestern.edu/~aiyar/slrn.html>

Nup ved samme lejlige editoren jed hvis du ikke er til emacs eller vi,
pico er ikke nok og har problemer med linieombrydning.

Tin kan bruges uden nogen for konfiguration (ud over du kanske i din
shells parametre vil andre default editoren fra vi til noget andet), naar
foerst den er kompileret. Slrn kraever at du roder med en .slrnrc fil,
og det ikke fremgaar ikke saerligt tydligt hvor du finder en "master"
du kan redigere.

--
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-03 14:07

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> det ikke fremgaar ikke saerligt tydligt hvor du finder en "master" du kan

Hvorfor er der ikke bare nogen, der laver en GUI så vi andre kan være
med, herr Spam?
P.S.: Forresten kan jeg bare taste sudo periodic weekly (etcetera) uden
at cd'e nogen steder hen, og ud at skrive sh i Panther.
P.S.2: Kan du så se at få skrevet noget i din blog!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 14:27

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Hvorfor er der ikke bare nogen, der laver en GUI sa vi andre kan vaere
> med, herr Spam?

Fordi det ik' er noedvenfig, det UI der allerede er der er helt fint
til formaalet. faktisk har det en ikke uvaesentlig fordel, nemlig at
man kan tilgaa det fra andre maskiner.

> P.S.: Forresten kan jeg bare taste sudo periodic weekly (etcetera) uden
> at cd'e nogen steder hen, og ud at skrive sh i Panther.

Det kan jeg ikke paa nogen af mine panther installationer - eller
heller den som jeg ikke rigtigt har pillet ved endnu paa G5'eren.

> P.S.2: Kan du sa se at fa skrevet noget i din blog!

xbox!

Saagerne, fixer du lige Apples perl 5.8.1pr3 med threadding? eller
downgrader Min server til 10.2x?. Foresten roder jeg lidt med alternative
maskiner paa <http://new.reippuert.dk>, pmachine som pt er der, kan jeg
bestemt ikke lide...

Tilgengaeld er galleryiet nu igen fungerende, og min leafnode er ogsaa
oppe i xinetd og koere efter jeg skiftede til fink unstable (Apple har nu
helt udfaset inetd, med mindre man har opgraderet fra 10.2x til 10.3)

--
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-03 23:24

> [...]

> Saagerne, fixer du lige Apples perl 5.8.1pr3 med threadding? eller
> downgrader Min server til 10.2x?. Foresten roder jeg lidt med alternative

Hvad kan du ikke lide ved den? Desuden for jeg en verbidden på
ovenstående url...

> Tilgengaeld er galleryiet nu igen fungerende, og min leafnode er ogsaa
> oppe i xinetd og koere efter jeg skiftede til fink unstable (Apple har nu
> helt udfaset inetd, med mindre man har opgraderet fra 10.2x til 10.3)

Og det forstod jeg meget af. Hvad laver du med din leafnode oppe i
xinetd...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 01:38

> Hvad kan du ikke lide ved den? Desuden for jeg en verbidden pa
> ovenstaende url...

Endnu en dum ting ved pmachine. Default index side hedder i
modsaetning til hvad man forventer ikke index.php, men derimod
weblog.php - sikkert fordi de er pinling beroerte over deres krams.

> Og det forstod jeg meget af. Hvad laver du med din leafnode oppe i
> xinetd...

Det ku' du li at vide? Du snakker ioevrigt uden om... Du skulle heller fixe
perl saa jeg kan efterkomme din anmodning.

--
Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-12-03 08:13

> [...]

> modsaetning til hvad man forventer ikke index.php, men derimod
> weblog.php - sikkert fordi de er pinling beroerte over deres krams.

Morten, det omdøber man da bare til index.php!

Har hun en storebror?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 14:42

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Morten, det omdober man da bare til index.php!

Gidder ikke, deuden er det kun til test.

> Har hun en storebror?

vides ikke... men du snakker stadig uden om

--
Morten