Absolut positionering i IE 6 problem
Fra : Stig Holmberg

Dato : 03-12-03 17:49

Hvis man bruger absolut positionerede DIV´er har jeg observeret det
underlige fænomen, at det i IE 6.0 browseren ikke er muligt at markere
teksten inde i disse på normal vis, cursoren hopper og man kan ikke vælge
f.eks. 3 linier.

Dette gælder når man kører i standard mode med en DTD i toppen af
dokumentet, i quirks mode forekommer det ikke.

Løsningen jeg har eksperimenteret mig frem til, er at indsætte de 2 linier i
"body" som det ses nedenfor.

Skulle der være nogen der har en forklaring på dette fænomen?

Mvh. Stig

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
<title>IE 6.0 absolut positionering test</title>

<!--
body {
height: 100%;
position: relative;
}

#indhold {
position: absolute;
top: 50px;
left: 50px;
width: 400px;
background-color: #CCCCCC;
}
-->
</head>

nisl, auctor at, consectetuer ut, aliquet id, urna. Nunc id elit quis quam
placerat vestibulum. Mauris auctor purus sed urna. Maecenas vulputate
egestas arcu. Aliquam luctus. Donec libero. Pellentesque convallis nibh quis
velit. Duis malesuada vulputate libero. Aliquam semper mi in ante.</p>
semper. Quisque vehicula. Morbi libero felis, venenatis et, scelerisque
eget, iaculis sit amet, ligula. In hac habitasse platea dictumst. Etiam
tellus. Donec nec est vitae felis euismod aliquet. Nunc condimentum
malesuada orci. Fusce mollis tortor ac felis.</p>

---

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-03 18:03

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev :

> [...]
>underlige fænomen, at det i IE 6.0 browseren ikke er muligt at markere
>teksten inde i disse på normal vis, cursoren hopper og man kan ikke vælge

Ingen problemer i min IE 6.00.2800.1106 på Win 98.
--
Knud

Fra : Stig Holmberg

Dato : 03-12-03 21:39

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ingen problemer i min IE 6.00.2800.1106 på Win 98.

Jeg bruger samme IE version, bare på Win XP.

Du har vel brugt min kode *uden* de 2 linier i body ikke? ellers opstår
fejlen nemlig ikke.

En ufrivillig demo af fejlen kan også ses her, prøv at vælge teksten i
boxen:

http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Mvh. Stig

---

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-03 21:53

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev :

>Du har vel brugt min kode *uden* de 2 linier i body ikke? ellers opstår
>fejlen nemlig ikke.

Har prøvet med flere forskellige, bl.a.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

som i hvertfald sætter IE i og er den samme som på

>http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Og her driller det, men det gjorde det ikke med din kode.
--
Knud

Fra : Chrisser

Dato : 04-12-03 08:54

Stig Holmberg wrote:
> Jeg bruger samme IE version, bare på Win XP.

Det gør jeg også

> En ufrivillig demo af fejlen kan også ses her, prøv at vælge
> teksten i boxen:
>
> http://bluerobot.com/web/css/center2.html

Det går fint her, til gengæld kan jeg ikke få lov at kopiere den
efterfølgende idet markeringen forsvinder - er det en "feature" du står for
?

Mvh
Chrisser

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-03 22:13

Stig Holmberg <noone@nowhwere.com> skrev:

> positionerede DIV´er har jeg observeret det underlige fænomen

Det har jeg også observeret - og det er KUN i IE6 - det er en bug.

> body {
> height: 100%;
> position: relative;
> }
>
> #indhold {
> position: absolute;
> top: 50px;
> left: 50px;
> width: 400px;
> background-color: #CCCCCC;
> }

body{
margin:0px;
}
#indhold{
padding-top:100px;
padding-left:200px;
padding-right:20px;
}

Jeg har løst det på denne måde, hvor jeg bare har fjernet
position:absolute; fra #indhold - før havde den

position:absolute;
top:0px;
left:0px;

og har så positioneret andre elementer som menu og topbar med
videre. Resultatet kan ses på http://html-faq.dk

--
Allan
http://html-faq.dk