/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Whitespace giver mellemrum
Fra : Stig Holmberg


Dato : 02-12-03 22:55

Hej

Grundet overskuelighed kan jeg lide at bruge linieskift i min kode, men jeg
har på det seneste bemærket at det kan give anledning til lidt afstand
mellem elementerne som f.eks.:

<html>
<head>
</head>
<body>
<img src="billede.gif" />
<img src="billede2.gif" />
</body>
</html>

Jeg har lavet et return mellem de 2 billeder, hvilket ikke indsætter en <br
/> tag, de står stadig på samme linie, men der er kommet en afstand på ca. 3
pixels imellem dem.

Og nej, det har intet med hspace, vspace, border, margin eller padding at
gøre.

Nogen der har en forklaring? jeg mener ikke jeg har bemærket dette fænomen
før.

Mvh. Stig


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.547 / Virus Database: 340 - Release Date: 02-12-2003



 
 
Bertel Lund Hansen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-12-03 23:15

Stig Holmberg skrev:

>Grundet overskuelighed kan jeg lide at bruge linieskift i min kode, men jeg
>har på det seneste bemærket at det kan give anledning til lidt afstand
>mellem elementerne som f.eks.:

Ja, din overskrift er rigtig. Sådan er HTML. Whitespace (eller
blanktegn på dansk) er mellemrum, tabulering, og linjeskift (af
alle typer), og en vilkårlig mængde af dem (som ikke er tom)
resulterer i ét mellemrum på hjemmesiden.

>Jeg har lavet et return mellem de 2 billeder, hvilket ikke indsætter en <br
>/> tag, de står stadig på samme linie, men der er kommet en afstand på ca. 3
>pixels imellem dem.

Ja, det skal der komme. Du undgår det kun ved at fjerne
linjeskiftet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Stig Holmberg (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig Holmberg


Dato : 02-12-03 23:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, din overskrift er rigtig. Sådan er HTML. Whitespace (eller
> blanktegn på dansk) er mellemrum, tabulering, og linjeskift (af
> alle typer), og en vilkårlig mængde af dem (som ikke er tom)
> resulterer i ét mellemrum på hjemmesiden.

Jeg troede at sålænge det ikke gav anledning til et egentlig "tag" i koden
ville det ikke kunne ses, og at man af samme grund havde "non-breaking
space" tagget, men der har jeg taget fejl.

> Ja, det skal der komme. Du undgår det kun ved at fjerne
> linjeskiftet.

Tak for tippet, jeg forstår ikke at jeg ikke har bemærket det før, det gør
jo ens kode noget uoverskuelig at der i alt fald visse steder bør undlades
whitespace.

Mvh. Stig


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.547 / Virus Database: 340 - Release Date: 02-12-2003



Bertel Lund Hansen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-12-03 23:40

Stig Holmberg skrev:

>Tak for tippet, jeg forstår ikke at jeg ikke har bemærket det før, det gør
>jo ens kode noget uoverskuelig at der i alt fald visse steder bør undlades
>whitespace.

Ja, men til gengæld giver det stor frihed i opsætningen af mange
ting i kodesiden, bl.a. tekst (hvor der jo i forvejen er
mellemrum).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 03-12-03 00:27

Stig Holmberg skrev:

> Jeg troede at sålænge det ikke gav anledning til et egentlig
> "tag" i koden ville det ikke kunne ses, og at man af samme
> grund havde "non-breaking space" tagget, men der har jeg taget
> fejl.

Ja. Nonbreak-space (&nbsp;) har den funktion at det holder sammen
på det der står direkte før og efter koden (så man fx kan skrive
100&nbsp;% uden at risikere at "100" og "%" skilles af et
linjeskift. Det er altså et whitespace med en ekstra egenskab.
Som en sideeffekt vil flere &nbsp;'er efter hinanden ikke foldes
sammen. Det er blevet misbrugt til fx at lave indryk med
&nbsp;&nbsp;&nbsp; - hvad der er en dårlig ide, fordi længden af et
antal nbsp'er kan variere meget fra browser til browser.

Normale mellemrum skal angives med whitespace-tegn - og uanset hvor
mange whitespace-tegn der står efter hinanden, vil det i normal
html-kode kun opfattes som ét mellemrum.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Stig Holmberg (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig Holmberg


Dato : 03-12-03 17:21


Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ja. Nonbreak-space (&nbsp;) har den funktion at det holder sammen
> på det der står direkte før og efter koden (så man fx kan skrive
> 100&nbsp;% uden at risikere at "100" og "%" skilles af et
> linjeskift. Det er altså et whitespace med en ekstra egenskab.
> Som en sideeffekt vil flere &nbsp;'er efter hinanden ikke foldes
> sammen. Det er blevet misbrugt til fx at lave indryk med
> &nbsp;&nbsp;&nbsp; - hvad der er en dårlig ide, fordi længden af et
> antal nbsp'er kan variere meget fra browser til browser.

Interessant!. Det vidste jeg heller ikke, så kunne Nonbreak-space
eksempelvis bruges til undgå tekst wrapper i en tabel-celle, istedet for den
udgåede "nowrap".

> Normale mellemrum skal angives med whitespace-tegn - og uanset hvor
> mange whitespace-tegn der står efter hinanden, vil det i normal
> html-kode kun opfattes som ét mellemrum.

Det er godt!, kommer til at tænke på dem der stadig laver indryk med
mellemrumstasten i deres tekstbehandlingsprogram.

Mvh. Stig


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.547 / Virus Database: 340 - Release Date: 02-12-2003



Allan Vebel (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-12-03 20:17

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> &nbsp;&nbsp;&nbsp; - hvad der er en dårlig ide, fordi længden
> af et antal nbsp'er kan variere meget fra browser til browser.

Er det virkelig så meget at det kan ses?

Jeg er helt enig i at det er dårlig kode og at mange misbruger
&nbsp; til den slags, men hvor bred er sådan en i forhold til en
normal karakter?

--
Allan
http://html-faq.dk



Allan Vebel (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-12-03 20:50

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> antal nbsp'er kan variere meget fra browser til browser.

Nu har jeg prøvet med 10 &nbsp; efter hinanden i en <p>
med
p{
font-family:verdana;
font-size:20px;
}
og det giver lige præcis 75 pixels i IE 5.5, Mozilla 1.2.1,
Opera 6.05 og Netscape 4.

I hvilke browsere kan du se forskel?

--
Allan
http://html-faq.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 03-12-03 23:30

Stig Holmberg skrev:

> Interessant!. Det vidste jeg heller ikke, så kunne
> Nonbreak-space eksempelvis bruges til undgå tekst wrapper i en
> tabel-celle, istedet for den udgåede "nowrap".

Ja. Som nævnt i et andet indlæg, kan det også klares med css-
egenskaben whitespace. Jeg ville benytte &nbsp; hvis det var et
enkelt (evt. få) ord jeg skulle holde sammen, men css-egenskaben
hvis det er et generelt forbud mod linjeskift man vil opnå.

> Det er godt!, kommer til at tænke på dem der stadig laver
> indryk med mellemrumstasten i deres tekstbehandlingsprogram.

Præcis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 03-12-03 23:42

Allan Vebel skrev:

[længden af &nbsp;]

> I hvilke browsere kan du se forskel?

Ingen - jeg husker muligvis galt. Jeg vil stadig mene at der _kan_
være en forskel, fx hvis man ikke bruger pixeldefinitioner på
fontstørrelsen. Forskellen kan også opstå mellem to forskellige
maskiner.

Hvis man bare vil bruge &nbsp; til at indrykke tekst
(afsnitsindrykning) med, skal det nok fungere fint. Men begynder
man at bruge det til at lave tabulerede opstillinger med, kan det
nemt gå galt. Og hvis man benytter dem til at få tekst til at
flugte med andre elementer på en side, er der nærmest garanti for
at det ikke går godt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Allan Vebel (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 04-12-03 00:56

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Ingen - jeg husker muligvis galt. Jeg vil stadig mene at der _kan_
> være en forskel, fx hvis man ikke bruger pixeldefinitioner på
> fontstørrelsen.

Muligvis - det har jeg ikke prøvet, men jeg tror det ikke.

> Forskellen kan også opstå mellem to forskellige maskiner.

Mener du ikke mellem to forskellige styresystemer?

> begynder man at bruge det til at lave tabulerede opstillinger med,
> kan det nemt gå galt. Og hvis man benytter dem til at få tekst til at
> flugte med andre elementer på en side, er der nærmest garanti for
> at det ikke går godt.

Helt enig! Jeg har set nogle skrækeksempler hvor der er lavet
spalter på den måde

Jeg har brugt funktionen flere steder hvor et link i flere ord ikke må
skifte linie, for eksempel [Kontakt&nbsp;os] - det ser altså kikset ud
på to linier hvis hover skifter baggrundsfarve eller andre ting - så her
er &nbsp; helt i orden at anvende - jeg ser faktisk ikke andre
muligheder.

--
Allan
http://html-faq.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 04-12-03 10:03

Allan Vebel skrev:

> Jeg har brugt funktionen flere steder hvor et link i flere ord
> ikke må skifte linie, for eksempel [Kontakt&nbsp;os] - det ser
> altså kikset ud på to linier hvis hover skifter baggrundsfarve
> eller andre ting - så her er &nbsp; helt i orden at anvende -
> jeg ser faktisk ikke andre muligheder.

Nej - det er netop den slags &nbsp; er beregnet til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 02-12-03 23:18

Stig Holmberg skrev:

> Jeg har lavet et return mellem de 2 billeder, hvilket ikke
> indsætter en <br /> tag, de står stadig på samme linie, men
> der er kommet en afstand på ca. 3 pixels imellem dem.

Det er ikke så mærkeligt da billeder (<img>) er inline-indhold, og
whitespace har betydning for inline-indhold.

Hvis du vil have dem klods op ad hinanden, må du fjerne
mellemrummet mellem koderne (et alternativ er at lægge css-kode på
dem, men det er lettere at klare det uden her).

Man kan - hvis man finder det kønnere gøre som her:

<body><!--
--><img src="billede.gif" /><!--
--><img src="billede2.gif" /><!--
--></body>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Stig Holmberg (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig Holmberg


Dato : 02-12-03 23:36


"Jens Gyldenkærne Clausen wrote

> Det er ikke så mærkeligt da billeder (<img>) er inline-indhold, og
> whitespace har betydning for inline-indhold.
>
> Hvis du vil have dem klods op ad hinanden, må du fjerne
> mellemrummet mellem koderne (et alternativ er at lægge css-kode på
> dem, men det er lettere at klare det uden her).
>
> Man kan - hvis man finder det kønnere gøre som her:
>
> <body><!--
> --><img src="billede.gif" /><!--
> --><img src="billede2.gif" /><!--
> --></body>

Aha, fint tip at lægge en kommentar kode der, det vil jeg benytte mig af på
udvalgte steder.

Mvh. Stig


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.547 / Virus Database: 340 - Release Date: 02-12-2003



Knud Gert Ellentoft (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 02-12-03 23:20

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev :

><img src="billede.gif" />
><img src="billede2.gif" />
></body>
></html>
>
>Jeg har lavet et return mellem de 2 billeder, hvilket ikke indsætter en <br
>/> tag, de står stadig på samme linie, men der er kommet en afstand på ca. 3
>pixels imellem dem.

Og det er fordi browserne opfatter det som et mellemrum, det
nemmeste er at lade de to billeder stå på en linje, men ellers
kan noget margin-left: -3px (eller hvor meget, der nu er
nødvendigt).gøre det.

<img src="billede.gif" />
<img style="margin-left: -3px" src="billede2.gif" />
--
Knud

Stig Holmberg (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Stig Holmberg


Dato : 03-12-03 17:12

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Og det er fordi browserne opfatter det som et mellemrum, det
> nemmeste er at lade de to billeder stå på en linje, men ellers
> kan noget margin-left: -3px (eller hvor meget, der nu er
> nødvendigt).gøre det.
>
> <img src="billede.gif" />
> <img style="margin-left: -3px" src="billede2.gif" />
> --
> Knud

Tak for tippet, der findes også en "whitespace" property i css men den har
vist ingen effekt på overnævnte problematik.

Mvh. Stig


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.547 / Virus Database: 340 - Release Date: 02-12-2003



Jens Gyldenkærne Cla~ (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 03-12-03 23:28

Stig Holmberg skrev:

> Tak for tippet, der findes også en "whitespace" property i css
> men den har vist ingen effekt på overnævnte problematik.

Nej. Den kan du til gengæld bruge til at få alle mellemrum til at
opføre sig som &nbsp; (pre) - eller til blot at forbyde orddeling
(nowrap).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste