Bayesian filter...hvornår virker det?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-12-03 18:42

Jeg har installeret Bayesian Filter 1.08 i SpamPal 1.50 for cirka en
måneds tid siden.
Jeg har omkring 30 spammails om dagen. Det er måske for lidt til, at
Bayesian kan komme til at fungere?
I headeren kan jeg se, at stort set alle de markerede ord markeres med
værdien "50", hvorefter mailen vurderes clean.
Systemet er fra start sat op til at skanne 15 ord, men tilsyneladende
skanner den kun dem i emnefeltet.
Lad være at anbefale mig at skanne gamle spammails, for den mappe blev
af uforklarlige årsager slettet i går.
Kan nogle give mig et forslag oml, hvad jeg skal ændre indstillingerne i
"tærskler", "ord" og "indstillinger" til, for at jeg kan få Bayesian
Filter til at filtre spam fra uden (eller så godt som uden) falske
positive?
Ellers er jeg fint tilfreds med SpamPal, og spørgsmålet om Bayesian er
kun få at få øget frasorteren af spam, da SpamPal med RegExFilter og
URLBody kun tager 90-92% af spammen.

PS.: Er der mulighed for at køre SpamPal på flere konti på en gang?

--
Kasper Vinyl forever.
*Alt* med Gasolin' og Kim Larsen købes, sælges og byttes.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-12-03 19:36

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> writes:

> Jeg har installeret Bayesian Filter 1.08 i SpamPal 1.50 for cirka en
> måneds tid siden.
> Jeg har omkring 30 spammails om dagen. Det er måske for lidt til, at
> Bayesian kan komme til at fungere?

Hvis du læser <http://www.paulgraham.com/spam.html>, som forklarer
hvordan et bayesian filter virker, så vil du se at den helst skal
trænes med relativt mange mails.

Jeg bruger godt nok SpamAssassin, men da jeg startede med at bruge
bayesian filter, så fodrede jeg den med 3-4000 spams og ca. samme
antal hams. Det har virker glimrende hos mig siden. Så gem dine spams
i en måneds tid eller to, og hæld dem så igennem dit filter - gør det
evt. løbende, så du kan se at den bliver bedre og bedre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your parity check is overdrawn and you're out of cache.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 03-12-03 21:16

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en måneds tid eller to, og hæld dem så igennem dit filter - gør det
> evt. løbende, så du kan se at den bliver bedre og bedre.

Jeg har stadig over 100 mapper i OE med over 20000 mails, hvoraf der er
spammails i nogle af mapperne. Jeg gik så ind under fanen "importer",
for at vælge nogle af mapperne som rene eller spam. Problemet er bare,
at jeg kun kan vælge biblioteker og ikke filer, så programmet går i
gang, og få sekunder senere oplyser det, at det har importeret 122 mails
(=antallet af dbx-filer). Hvad pokker der skete, er jeg ikke helt klar
over, men jeg kan se, at der er føjet en del nye ord til
wordlist.dat...jeg har kørt biblioteket med dbx-filerne som både spam og
ren, og kan efterfølgende se i filen wordlist.dat, at en masse ord
optræder én gang som spam og én gang som ren. Nå, jeg bliver nok nødt
til at nulstille den liste. Men hvordan nøjes jeg med at vælge en enkelt
dbx-fil som enten spam eller ren i stedet for, at programmet kigger på
alle 122 filer på en gang? Og bør jeg sætte "antal ord" under fanen
"ord" højere end 15 inden gennemgangen af de enkelte dbx-filer (eller
ændre andre indstillinger)?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-12-03 21:35

> Jeg har stadig over 100 mapper i OE med over 20000 mails, hvoraf der er
> spammails i nogle af mapperne.

Cool, så er det bare at gå igang

Desværre bruger jeg hverken Windows, Outlook Express eller Spampal, så
jeg kan desværre ikke hjælpe med dine konkrete spørgsmål til
opsætningen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Yow! Now we can become alcoholics!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-03 23:56

Kasper Jensen skrev:

> [...]
> under fanen "importer", for at vælge nogle af mapperne som
> rene eller spam. Problemet er bare, at jeg kun kan vælge

Ja. Opret et bibliotek til "rene" mails og et til spammails - og
fordel dine testmails heri.

> [...]
> (=antallet af dbx-filer). Hvad pokker der skete, er jeg ikke
> helt klar over, men jeg kan se, at der er føjet en del nye ord

Det tyder på at dbx-filerne godt kan læses. I Outlook, der ikke
bruger dbx-filer, kan man blot trække mails ud i et bibliotek - og
derefter importere dem til spampal.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Kasper Jensen

Dato : 04-12-03 08:42

> Ja. Opret et bibliotek til "rene" mails og et til spammails - og
> fordel dine testmails heri.

Det prøvede jeg også i går, men det fungerede ikke rigtigt

> Det tyder på at dbx-filerne godt kan læses. I Outlook, der ikke
> bruger dbx-filer, kan man blot trække mails ud i et bibliotek - og
> derefter importere dem til spampal.

dbx-filerne kan ikke rigtigt læses. Konklusionen blev, at efter
indlæsningen af en dbx-fil med godt 4000 mails i, så står der i
wordlist.dat, at den har læst 7 mails, og den har kun registreret godt
20 ord. Der står også i hjælpefilen til Bayesian Filter, at der ikke
garanteres for resultatet, hvis det ikke er rene mails-filer, som
indlæses

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-12-03 10:28

Kasper Jensen skrev:

> [...]
> Bayesian Filter, at der ikke garanteres for resultatet, hvis
> det ikke er rene mails-filer, som indlæses

O.k. - så kopier mailfilerne til biblioteket i stedet. Som nævnt
før kan man simpelthen trække dem over i en mappe.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-12-03 16:59

On Thu, 04 Dec 2003 10:28:15 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>O.k. - så kopier mailfilerne til biblioteket i stedet. Som nævnt
>før kan man simpelthen trække dem over i en mappe.

Jeg fatter ikke rigtigt noget
Jeg er ved at skifte mailklient fra en med indbygget spamfilter
(Pegasus) til en uden (The Bat).
Derfor har jeg lige hentet og installeret SpamPal og Bayesian plug-in.

Man kan ikke fra The Bat, eller Pegasus for den sags skyld, trække en
mail fra programmet til en mappe i windowssystemet.
Hvordan fodrer man SpamPal med spammails den skal tage ved lære af?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-12-03 06:24

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Jeg er ved at skifte mailklient fra en med indbygget spamfilter
> (Pegasus) til en uden (The Bat).

Der er ikke noget indbygget i The Bat!, det er sandt, men der findes
et lille gratis plugin, som mange bruger. Ligesom The Bat! selv, har
det sine særheder på nogle punkter, det gælder ikke mindst opsætning-
en. Det fungerer dog rigtigt godt, når man har fået trænet det op.

Hvis du har mod på at prøve det, så kan du finde information om det
her: <http://klirik.narod.ru/usefuls/bayesiteng.htm>. Tag dig ikke af
hvis siden er langsom, den skal nok blive færdig med at hente. :)

Du kan træne det på to måder. Enten kan du, under konfiguration,
vælge nogle mapper som indeholder spam, og nogle som indeholder
"rigtige" emails. BayesIt (som plugin'et hedder), vil så analysere
disse, og opbygge en database på dette grundlag.

Du kan også bare vælge tomme mapper til at starte med, og for hver
mail du får, markere den som "junk" eller "not junk", alt efter om
BayesIt gættede rigtigt. Kun hvis den gættede forkert, skal du
foretage dig noget.

Under alle omstændigheder er du nok nødt til at benytte sidste metode
et par gange i starten af optræningen.

Første gang du (eller The Bat!/BayesIt) markerer en mail som "junk",
vil den blive flytet til en "junk mail" mappe.

Jeg skal ikke prøve at tale dig fra SpamPal (for jeg har ikke
prøvet det), jeg synes bare lige du skulle vide, at du havde til-
svarende muligheder i The Bat! selv.

--
Lars Stokholm

They come with their weather hanging around them, but can't
knock my door down! - Kate Bush (Get Out of My House)

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 15-12-03 13:23

On 15 Dec 2003 05:23:57 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Jeg skal ikke prøve at tale dig fra SpamPal (for jeg har ikke
>prøvet det), jeg synes bare lige du skulle vide, at du havde til-
>svarende muligheder i The Bat! selv.

Din hensigt er fattet, og jeg takker for informationen.
Jeg vil kikke på det, da jeg synes det lyder interessant idet jeg
helst vil undgå at skulle omkring et eksternt program.
I øvrigt skifter jeg ikke - flytter hele min korrespondance og
begynder at hente ny mail - før jeg har helt på plads hvilken løsning
jeg vil bruge.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-12-03 16:18

On 15 Dec 2003 05:23:57 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Der er ikke noget indbygget i The Bat!, det er sandt, men der findes
>et lille gratis plugin, som mange bruger

Den nævnte plug-in er til ver2 af The Bat, og jeg har hørt at den er
fyldt med bugs.
Har du erfaringer med brug at The Bat ver.2?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-12-03 16:40

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Den nævnte plug-in er til ver2 af The Bat, og jeg har hørt at den
> er fyldt med bugs.

Det var den også. De er begyndt at rette dem nu, efter lang tid, hvor
de bare har proppet programmet med flere og flere features¹ - uden at
skænke en tanke til alle de fejl sådan noget naturligvis medfører.

Det er den forkerte måde at skrive et program på, især når man udgiver
disse fejlbehæftede versioner med mærkatet "Final" - og tilmed tager
penge for det.

> Har du erfaringer med brug at The Bat ver.2?

Jeg skulle faktisk til at skrive det til dig, men kom fra det. Jeg
bruger selv version 2.03.6 (som er en beta-version), og jeg skal til
at hente 2.03.10. 2.03.6 er den bedste version "nogensinde". :) Jeg
har været med siden version 1.6? (? = jeg kan ikke huske det).

Jeg kan ikke anbefale noget tidligere end version 2.02 CE RC2, da det
stort set var en ordenlig omgang rod.

Hvis du ikke er bange for at køre betaversioner (det er forståeligt
hvis du er, men det har aldrig voldt mig store problemer), så
registrer dig her: <http://www.ritlabs.com/en/partners/testers/>, og
log ind her: <http://www.ritlabs.com/en/tbbeta/>. Så bliver du fodret
med betaversioner en gang imellem. :)

¹) Bare rolig, det er (næsten) alt sammen noget man kan bruge til
noget. Specielt 'View Modes' er jeg rigtig glad for.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-12-03 19:29

On 16 Dec 2003 15:40:19 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

<snip - om The Bat>
Tak for en god gennemgang.

>Jeg kan ikke anbefale noget tidligere end version 2.02 CE RC2, da det
>stort set var en ordenlig omgang rod.
Jeg har ver.1.5.3d
Den er jeg faktisk meget glad for, og er blevet advaret kraftigt mod
opgraderinger, netop fordi udviklerne ikke tog sig af at rette
rapporterede fejl.
Men det kunne tyde på, at det er noget de er begyndt på.
Jeg plejer normalt ikke at være nervøs for at bruge betaversioner, men
lige i dette tilfælde hvor final-versionerne har ry for at være
bugbehæftede som et fluepapir, er det nok lige sin sag at gå i gang
med beta-versioner.
Er det muligt at installere de betaversioner du henviser til
sideordnet en ældre version, så man kan bevare den for en sikkerheds
skyld?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-12-03 20:17

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Tak for en god gennemgang.

Ingen årsag. :)

> [...]
> lige i dette tilfælde hvor final-versionerne har ry for at være
> bugbehæftede som et fluepapir, er det nok lige sin sag at gå i gang

I det her tilfælde vil jeg vove at påstå, at betaversionerne ikke er
værre end final-versionerne. I nogle tilfælde er de nok en del bedre.

> Er det muligt at installere de betaversioner du henviser til
> sideordnet en ældre version, så man kan bevare den for en sikkerheds
> skyld?

Beta'erne er sådan set bare en opdateret version af thebat.exe, så der
er ikke noget at "installere" som sådan. Du behøver ikke engang at
installere en officiel version 2, inden du opdaterer til en beta-
version. Jeg kører med thebat.exe alene, men har så ingen stavekon-
trol. Hvis du lige skal snuse lidt, kan du jo bare gøre det samme. :)

Jeg går ud fra at alle (eller i hvert fald de seneste) versioner af
The Bat! bruger samme nøgle i registreringsdatabasen, til at gemme
deres indstillinger (desværre, for jeg er ikke tilhænger af registre-
ringsdatabasen). Så selv om du kører The Bat! fra to forskellige
steder (og det vil nok være en god idé), vil de sandsynligvis bruge
samme indstillinger.

Derfor ville /jeg/ nok (det er jo nok ikke den eneste løsning), tage
backup af alt i grenen [HKEY_CURRENT_USER\Software\RIT] (i registre-
ringsdatabasen, Start -> Kør -> regedit), samt den mappe hvori alle
dine foldere og emails er gemt.

Herefter kan du så roligt teste ligeså tosset du vil. Bare bed The
Bat! om ikke at fjerne dine mails fra serveren når den henter dem.
Skulle alt så være galt, er det ikke værre end at du kan indlæse dine
backups, og så er alt ved det gamle.

Held og lykke. ;)

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-12-03 22:01

On 16 Dec 2003 19:17:00 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

<snip - en lang forklaring>
>Held og lykke. ;)

Mange tak ..

Lidt OT, men i forlængelse af dette.
Om back-up af reg-databasen.

Hvordan gør man lige det at tage back-up af *en del* af basen, og
genetablere det?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-12-03 22:18

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Hvordan gør man lige det at tage back-up af *en del* af basen, og
> genetablere det?

Højreklik på 'RIT' (altså den nøgle du vil tage backup af) og vælg
'Eksportér' (eller hvad de kalder det på dansk). Så gemmer du den
nøgle som en .reg-fil, som kan indlæses igen ved blot at dobbelt-
klikke på den.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-12-03 23:12

On 16 Dec 2003 21:17:31 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Så gemmer du den
>nøgle som en .reg-fil, som kan indlæses igen ved blot at dobbelt-
>klikke på den.

Overskriver den så det nye der måtte være kommet til?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-12-03 23:37

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Overskriver den så det nye der måtte være kommet til?

Ja, men (!, og det overvejede jeg at skrive før, men blev enig med mig
selv om at det ikke betød noget) den nye version kan jo godt tænkes at
lave nogle nye "variable" i registreringsdatabasen, som den gamle ikke
kender. De vil ikke blive slettet. Men netop fordi den gamle ikke
kender dem, gør de ingen skade.

Du kan, for at slippe for hvad den nye version måtte efterlade, selv
slette 'RIT' inden du indkører backup'en. Det ville jeg nok gøre, bare
for god ordens skyld.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 17-12-03 00:47

On 16 Dec 2003 22:36:35 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Du kan, for at slippe for hvad den nye version måtte efterlade, selv
>slette 'RIT' inden du indkører backup'en. Det ville jeg nok gøre, bare
>for god ordens skyld.

Ja... selvfølgelig.
Det tænkte jeg ikke lige på.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-12-03 22:07

>Ingen årsag. :)

Jeg udfordrer endnu en gang din tålmodighed.

Jeg syntes bestemt, at jeg allerede havde spurgt om dette, og undrede
mig over at du ikke havde svaret, men ser nu, at det har jeg slet
ikke.
Gad vide hvor det er blevet af.
Men altså.
I min gamle version kan man sætte programmet op til at fungere som en
mini-MAPI-server.
Options - Preferencs - Applications - Install The Bat as ...
Kan man stadig det i ver. 2xx?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-12-03 22:24

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Jeg udfordrer endnu en gang din tålmodighed.

Den har også godt af lidt gymnastik. :) Ej, jeg gør det jo frivilligt,
og med glæde.

> Gad vide hvor det er blevet af.

Sådan tænker jeg også nogle gange om mine emails i The Bat!. Spøg til
side, bare rolig. :)

> Options - Preferencs - Applications - Install The Bat as ...
> Kan man stadig det i ver. 2xx?

Jep. Om det virker ved jeg ikke, men man kan.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 17-12-03 02:04

On 16 Dec 2003 21:23:40 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Jep. Om det virker ved jeg ikke, men man kan.
Nu har jeg installeret betaen.
Men jeg kunne ikke lave dette MAPI-stunt, som jeg kunne i den gamle
version.
Programmet siger at den ikke kan finde en tpmapi.dll.
Har du den, og vil du sende den til mig?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-12-03 08:44

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Programmet siger at den ikke kan finde en tpmapi.dll.

Argh, det er så fordi det kun er .exe-filen du kører med. ;) Ud over
den, er der TBMapi.dll og så er der filen til stavekontrol. Men det
er så også de enestre.

> Har du den, og vil du sende den til mig?

Jeg har lige pakket den ud fra installationsfilen til den officielle
version 2.02.3, som kan hentes her:

<http://www.ritlabs.com/en/products/thebat/download.php>

Der ville ikke ske noget ved at du installerede den, og så bare
overskrev .exe-filen med betaversion, men nu har jeg bare lagt
TBMapi.dll til hentning her:

<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/TBMapi.dll>.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 17-12-03 20:04

On 17 Dec 2003 07:44:13 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Jeg har lige pakket den ud fra installationsfilen til den officielle
>version 2.02.3, som kan hentes her:
>
> <http://www.ritlabs.com/en/products/thebat/download.php>

Og jeg ser, at der lige er kommet en juleopdatering.

>Der ville ikke ske noget ved at du installerede den, og så bare
>overskrev .exe-filen med betaversion,

Det vil jeg da ikke nu, da der er kommet en nyere final.

> men nu har jeg bare lagt TBMapi.dll til hentning her:
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/TBMapi.dll>.

Mange tak.

Jeg har nu installeret juleversionen, og tbmapi.dll blev installeret
sammen med, men flagermusen bliver ved med at påstå at den ikke er i
programmappen.
Gad vide om det er en bug?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-12-03 22:49

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Og jeg ser, at der lige er kommet en juleopdatering.

Ja, men den er ældre end beta'en, som er fra 16. december.

> Jeg har nu installeret juleversionen, og tbmapi.dll blev installeret
> sammen med, men flagermusen bliver ved med at påstå at den ikke er i
> programmappen.

Jeg har lige prøvet at installere jule-udgaven og den siger bare
"Simple MAPI handler installed successfully". Underligt.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 19-12-03 14:54

On 17 Dec 2003 21:49:28 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Jeg har lige prøvet at installere jule-udgaven og den siger bare
>"Simple MAPI handler installed successfully". Underligt.

Tror du det kan have noget med registreringsdatabasen at gøre?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-12-03 15:10

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Tror du det kan have noget med registreringsdatabasen at gøre?

Tja, det er da en mulighed. Du kan prøve at afinstallere The Bat! og
slette den nøgle du tog backup af (hvis ikke afinstallationen har gjort
det). Prøv så at installere det igen, og se om der stadig er problemer.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 20-12-03 01:00

On 19 Dec 2003 14:09:43 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Tja, det er da en mulighed. Du kan prøve at afinstallere The Bat! og
>slette den nøgle du tog backup af (hvis ikke afinstallationen har gjort
>det). Prøv så at installere det igen, og se om der stadig er problemer.

Iiiih ... hvor er du altså smart ..
Det må jeg prøve.

Jeg har nu taget det endelige spring, og er ved at konfigurere
flagermusen. Det er et stort arbejde, men der er mange gode
faciliteter, når først de er på plads.

Jeg har efterhånden en del spørgsmål, som jeg vil poste her, så jeg
håber der er andre bat-men og bat-women her, så du kan blive aflastet
lidt.

Jeg synes i øvrigt at den postbududklædte flagermus i splash-vinduet
er grim. Så kan jeg bedre li' agenten i Agent og Pegasus i Pegasus.

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-12-03 01:17

> Iiiih ... hvor er du altså smart ..

Lad os nu se, hvis ikke du har prøvet endnu. :)

> Jeg har nu taget det endelige spring, og er ved at konfigurere
> flagermusen. Det er et stort arbejde, men der er mange gode
> faciliteter, når først de er på plads.

Jeg er heller ikke den type, der bare starter et program og finder mig i
hvordan det fungerer. Jeg vil gerne have det til at fungere præcis sådan
som det passer mig. Det er under denne "hackingfase", at man savner en
ordenlig hjælpefil.

> Jeg har efterhånden en del spørgsmål, som jeg vil poste her, så jeg
> håber der er andre bat-men og bat-women her, så du kan blive aflastet
> lidt.

Jah, mon ikke? Men juledagene giver jo lidt fritid, så hvis ikke andre
kommer først, så vil jeg da forsøge at svare hvis jeg kan. :)

> Jeg synes i øvrigt at den postbududklædte flagermus i splash-vinduet
> er grim. Så kan jeg bedre li' agenten i Agent og Pegasus i Pegasus.

Jeg hader generelt alle splash screens. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal
generes med sådan noget fjolleri, hver gang jeg skal bruge et program.
Derfor har jeg også lavet en genvej til The Bat!, som starter den uden
splash screen. Det kan gøres med kommandoen "thebat.exe /nologo", hvis
det skulle have interesse.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 20-12-03 01:34

On 20 Dec 2003 00:17:26 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Lad os nu se, hvis ikke du har prøvet endnu. :)

Nej, men det har jeg nu ...
Det hjalp ikke på problemet, men til gengæld har jeg mistet alle mine
indstillinger
Heldigvis ved jeg nogenlunde vodden jeg vil have det, men det er da
trels at skulle igennem det meste igen.

>Jeg er heller ikke den type, der bare starter et program og finder mig i
>hvordan det fungerer. Jeg vil gerne have det til at fungere præcis sådan
>som det passer mig.
Ja, det er absolut et krav jeg også stiller.
Det er især når det drejer sig om så personlige programmer som
mailklient, kalender o.lign.

> Det er under denne "hackingfase", at man savner en ordenlig hjælpefil.
Ja, og der lader Bats meget tilbage at ønske, men man kan dog ved at
lede lidt og tilfældigt ramle ind i noget brugbart.
Jeg bruger også meget den henvisning du gav tidligere til en uofficiel
samling af dokumenter.

>Jah, mon ikke? Men juledagene giver jo lidt fritid, så hvis ikke andre
>kommer først, så vil jeg da forsøge at svare hvis jeg kan. :)
Nu får vi se.
Jeg samler lidt sammen, for ind imellem finder jeg selv svarene, når
jeg søger information om andre faciliteter.

>Jeg hader generelt alle splash screens. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal
>generes med sådan noget fjolleri, hver gang jeg skal bruge et program.
De generer såmænd ikke mig.
Så kan jeg da se at indlæsningen af programmet er startet.
Jeg tror ikke det betyder noget for hastigheden.

>Derfor har jeg også lavet en genvej til The Bat!, som starter den uden
>splash screen. Det kan gøres med kommandoen "thebat.exe /nologo", hvis
>det skulle have interesse.
Ja, det skulle lige være for at blive fri for det grimme grinende
flagermusefjæs.

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-12-03 09:06

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Det hjalp ikke på problemet

Øv, ja så er jeg altså tom for idéer. Det er ret underligt.

> men til gengæld har jeg mistet alle mine indstillinger

Men dem havde du vel backup af fra registreringsdatabasen, eller?

> Heldigvis ved jeg nogenlunde vodden jeg vil have det, men det er da
> trels at skulle igennem det meste igen.

Ja, bestemt. Men øvelse gør mester. :) Snart er du jo ekspert i
opsætning af The Bat!.

[...]

> Jeg tror ikke det betyder noget for hastigheden.

Nej, det tror jeg heller ikke.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 20-12-03 12:46

On 20 Dec 2003 08:06:20 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Men dem havde du vel backup af fra registreringsdatabasen, eller?

Det var lidt af en kombineret pamik- og
det-er-sent-og-du-bør-gå-i-seng-resonnement.

Jeg kom i tanke om back-uppen i morges.

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-12-03 13:09

> Det var lidt af en kombineret pamik- og
> det-er-sent-og-du-bør-gå-i-seng-resonnement.
>
> Jeg kom i tanke om back-uppen i morges.

Hehe. Apropos backup, så kan du også lade The Bat! tage den for dig, fra
Tools -> Backup. Jeg har nu ikke noget imod at gøre det selv, men jeg
tror ikke at programmets backupfacilitet fejler noget.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-12-03 22:41

> [...]

>det sine særheder på nogle punkter, det gælder ikke mindst opsætning-
>en. Det fungerer dog rigtigt godt, når man har fået trænet det op.

Uha... nu er jeg først rigtig kommet på den....
Jeg har installeret dette filter.
Det havde ca. 1000 junkmail og ca. 10.000 gode at "lære af".

Nu bliver _alt_ filtreret væk.
Det forsvinder i den blå luft.
Jeg kan lige et øjeblik se de nye mails i min indbakke inden de
forsvinder.
Mails der genkendes som junk burde lægges i en dertil oprettet
junk-mappe, men en sådan er ikke engang blevet oprettet.

Jeg fjernede så filteret fra opsætningen, samme resultat.
Jeg fjernede så alle filer vedr filteret, igen samme resultat.

Hvad dælen skal jeg gøre?

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 28-12-03 23:37

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

[Et helt igennem skræmmende indlæg, der får mig til at overveje om jeg
tør bruge The Bat!]

> Jeg fjernede så filteret fra opsætningen, samme resultat.
> Jeg fjernede så alle filer vedr filteret, igen samme resultat.

Hvis ikke det var for de to linjer her, ville jeg have troet at du havde
fortalt programmet at de gode mails faktisk var spam. Men for det første
undrer det mig at du ser mails'ne i indbakken inden de bliver "fjernet",
sådan husker jeg det ikke. For det andet og tredje undrer det mig at det
ikke hjælper at gøre som du beskriver ovenfor.

Hvis nu du ikke har komprimeret nogle foldere, burde du kunne redde dine
mails fra Folder -> Browse deleted messages. Du skal muligvis have den
folder markeret du vil genskabe mails fra - altså indbakken i det her
tilfælde.

Kan du huske om du havde et flueben ud for "Delete a message if the
score is greater than _"? Hvis ikke, så er det ultra-mega-underligt -
ellers er det bare mega-underligt.

Prøvede du at markere en enkelt mail som junk? Hvad skete der da?

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-12-03 00:19

On 28 Dec 2003 22:36:55 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>[Et helt igennem skræmmende indlæg, der får mig til at overveje om jeg
>tør bruge The Bat!]
Ja, det må du nok sige.

Jeg har heldigvis ikke sat Bat til at slette fra serveren endnu, så
mine mails er til at hente fra en anden klient.

>Hvis ikke det var for de to linjer her, ville jeg have troet at du havde
>fortalt programmet at de gode mails faktisk var spam.
Nej da ....
Jeg var meget omhyggelig med at markere rigtigt.

>Men for det første undrer det mig at du ser mails'ne i indbakken inden
>de bliver "fjernet", sådan husker jeg det ikke.
Tja.. jeg ved jo ikke hvordan det skal foregå, når det foregår
rigtigt.
Jeg har også undersøgt om der skulle være nogen af mine filtre, der
ved et uheld var blevet ændret, så det var her fejlen skulle findes.
Men jeg kunne ikke se noget her.

>For det andet og tredje undrer det mig at det ikke hjælper at gøre som du
>beskriver ovenfor.
Ja, det er sært.
Jeg har genstartet både programmet og computeren flere gange.

> [...]
>mails fra Folder -> Browse deleted messages. Du skal muligvis have den
>folder markeret du vil genskabe mails fra - altså indbakken i det her
Det er for bøvlet .. Der er mange og man kan kun se een ad gangen.
Det gør dog ikke så meget, da jeg som sagt stadig har mine mails på
serveren.

>Kan du huske om du havde et flueben ud for "Delete a message if the
>score is greater than _"? Hvis ikke, så er det ultra-mega-underligt -
>ellers er det bare mega-underligt.
Jeg kan ikke huske den "oprindelige" indstilling, for jeg har
eksperimenteret en del med det for at se om det kunne ændre på
situationen.

>Prøvede du at markere en enkelt mail som junk? Hvad skete der da?
Ikke i første omgang, da jeg jo i forvejen havde samlet al junkmail i
en mappe til brug for spamfiltrets installering.
Jeg havde forventet at filtret/TheBat ville oprette en junk-mappe i
samme øjeblik der blev brug for det. Det er i alle tilfælde sådan jeg
har tolket de tekster jeg har læst derom.

Dog er der sket følgende siden jeg sendte det indlæg du svarer på.
Jeg prøvede at markere en mail som spam.
Jeg fik en besked om, at der ikke var installeret noget filter til at
tage ved lære af denne markering, jeg klikkede OK og vupti ... blev
den markerede mail lagt i en nyoprettet mappe "junk" mærket med et
rødt +.
Jeg forsøgte så at hente mails, og nu havner de alle igen i indbakken
.... og bliver der.
Mystisk....
Nu har jeg altså en af "systemet" genereret mappe til junk, så nu vil
jeg prøve at installere filtret igen.

Hvis nu jeg får det til at fungere ordentligt har jeg lige et ekstra
spørgsmål.
Når filtret installeres bruger den de af mig valgte mapper til at lære
sig hvad der er junk og hvad der er godt.
Det er så meningen at man skal "undervise" filtret hvis den har
fejlfortolket en mail ved at markere denne som junk.
De på den måde markerede mails havner så i junk-mappen.
Skal de blive der, eller har filtret taget ved lære blot ved
markeringen?
Det synes jeg ikke rigtigt fremgår af den dokumentation jeg har set.

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-12-03 00:46

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Jeg har heldigvis ikke sat Bat til at slette fra serveren endnu, så
> mine mails er til at hente fra en anden klient.

Gudskelov. :)

> Tja.. jeg ved jo ikke hvordan det skal foregå, når det foregår
> rigtigt.

De bliver bare sendt direkte til Junk-mappen.

> Jeg har også undersøgt om der skulle være nogen af mine filtre, der
> ved et uheld var blevet ændret, så det var her fejlen skulle findes.
> Men jeg kunne ikke se noget her.

De kan hurtigt deaktiveres med et lille kryds, hvis ikke du har set det.
Men jeg synes nu heller ikke det lyder som om at problemet ligger her.

> Jeg havde forventet at filtret/TheBat ville oprette en junk-mappe i
> samme øjeblik der blev brug for det. Det er i alle tilfælde sådan jeg
> har tolket de tekster jeg har læst derom.

Det er rigtigt tolket. :)

> Skal de blive der, eller har filtret taget ved lære blot ved
> markeringen?

Nej, du kan gøre med dem hvad du vil, derfra. Informationerne er blevet
indbygget i databasen. Mappen er bare til for at du kan checke at
filtret ikke tager fejl.

PS:
Hvis du nu får det op at køre, vil jeg ikke anbefale at du beder
programmet om at slette noget som helst. Jeg er heller ikke selv helt
med på hvordan BayesIt og The Bat! arbejder sammen. Jeg tror det
forholder sig sådan at The Bat! genkender scores *mellem* 0 og 100
(begge inklusive), men BayesIt giver *enten* 0 *eller* 100 til The Bat!
(altså spam eller ikke spam - faktisk omvendt - ikke spam eller spam).
Derfor giver det alligevel ikke så meget mening at fortælle The Bat at
den skal putte mails med en score på mere end 80 i Junk-mappen, og at
den skal slette mails med en score på 100.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-12-03 01:38

On 28 Dec 2003 23:46:23 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>De bliver bare sendt direkte til Junk-mappen.
OK, der har altså været noget helt galt.

<filtre>
>De kan hurtigt deaktiveres med et lille kryds, hvis ikke du har set det
Hmm.. husker det ikke lige, men finder det nok næste gang jeg får brug
for det.

<automatisk generering af junkmappe>
>Det er rigtigt tolket. :)
Det sket altså ikke, men nu er den oprettet vha. junkmarkering af en
mail.

>Hvis du nu får det op at køre, vil jeg ikke anbefale at du beder
>programmet om at slette noget som helst.
Det vil jeg heller ikke - med vilje - da jeg netop som du nævner godt
vil se hvad der bliver filtreret.

> [...]
>den skal putte mails med en score på mere end 80 i Junk-mappen, og at
>den skal slette mails med en score på 100.
OK. Det er jo godt at vide, da jeg havde overvejet at slette fx over
80, når jeg efter et stykke tid havde set virkningen af filtret.
Men det undlader jeg.

Lige nu er nyinstallationen ved at tygge sig gennem mapperne for at
danne sine databaser. Det tager lidt tid.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-12-03 00:22

On 28 Dec 2003 22:36:55 GMT, Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

<svar til mig>
PS.
Jeg håber du har haft en god og fredelig jul.
Hvis ikke, er det i hverttilfælde ikke min skyld

mvh kmo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-12-03 00:30

In dk.edb.internet.software.mail+news, kristian wrote:

> Jeg håber du har haft en god og fredelig jul.

Det har jeg da, og i lige måde. :) - og godt nytår.

> Hvis ikke, er det i hverttilfælde ikke min skyld

Lol, nej.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-03 18:02

kristian mikael de freitas olesen skrev:

> [...]

Det råd var til en Outlook-bruger.

> Man kan ikke fra The Bat, eller Pegasus for den sags skyld,
> trække en mail fra programmet til en mappe i windowssystemet.
> Hvordan fodrer man SpamPal med spammails den skal tage ved
> lære af?

Jeg kender ikke ovennævnte programmer - men se om du kan eksportere
mails til et bibliotek.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-12-03 19:52

On Sun, 14 Dec 2003 18:02:24 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Jeg kender ikke ovennævnte programmer - men se om du kan eksportere
>mails til et bibliotek

Hovedbiblioteket her i Albertslund er lukket pga. ombygning, men mon
ikke et af filialbibliotekerne kan bruges.

Alvorligt:
Jeg kan gemme mails som txt-filer enten enkeltvis eller samlet i een
fil.
Kan Bayserian genkende sådanne filer som mails?

mvh kmo

Fra : Peter G

Dato : 14-12-03 20:44

> [...]

> fil.
> Kan Bayserian genkende sådanne filer som mails?

Ja.

Options -> Plugins -> Baeysian -> Properties -> Import

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 15-12-03 00:04

On 14 Dec 2003 19:44:08 GMT, Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Options -> Plugins -> Baeysian -> Properties -> Import

Mange tak
kmo