Centreret tabel
Fra : Trollo

Dato : 01-12-03 03:22

Hej er ny i gruppen og desværre også temmelig ny i web-design.

Jeg har et problem som jeg håber at kunne få lidt hjælp til her.

Kan det lade sig gøre at centrerer en tabel midt på en side?
Ikke bare vandret men også lodret, altså så den står midt på siden uanset
størrelsen på browser vinduet?

På forhånd tak

hilsen Trollo

Fra : Fynbo

Dato : 01-12-03 05:42

prøv med valign="center"

fynbo

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-12-03 09:57

Trollo wrote:

> Hej er ny i gruppen og desværre også temmelig ny i web-design.

> Jeg har et problem som jeg håber at kunne få lidt hjælp til her.

Vi vil gerne hjælpe, men for at man ikke skal svar på det samme 800
gange, er det smart lige at vise dig de steder hvor der ligger løsninger
på rigtigt mange problemer

Der er et par gode sites:

<http://www.html-faq.dk/>
html-faq.dk - FAQ og artikler om HTML, XHTML, CSS og diverse tilhørende

<http://www.html.dk/>
HTML.dk - Guide og tutorials til HTML, XHTML, CSS, ASP, SSI og webdesign

Google-grupper er god til at søge tilbage i nyhedsgrupperne, og man kan
sætte den til at søge i et specifikt hieraki:
<http://groups.google.com/groups?group=dk.edb.internet.webdesign> På den
måde kan man hurtigt se om det er et spørgsmål som er besvaret godt og
uddybende allerede. Hvis ens spørgsmål allerede er besvaret, sparer man
tiden på at vente på at nogen kaster sig over tasterne (og 'nogen'
slipper for at bruge tid på at svare på det samme en gang til )

Google har tit svar på mange spørgsmål, og ofte svar som er mere
tilbundsgående uddybede.
Det tilbundsgående kan være både en fordel og en ulæmpe - det er lækkert
hvis man har brug for detaljerne - det er forvirrende hvis man mangler
en simpel løsning.

Min erfaring er at hvis man søger på teknologi, og en relativt
omfattende stikordsmængde så har man ofte ret gode chancer. Fx:
<http://www.google.com/search?q=html+css+tabel+centrere&hl=da&lr=lang_da>

Det svære kan i den sammenhæng være at vide hvad præcis man skal gå
efter (du vidste måske ikke at der burde stå css med i den søgning), og
endnu værre: på google er der i modsætning til i nyhedsgrupperne ikke
nogen der opponerer når folk som ikke helt er med på noderne giver
'gode' råd som arbejder med forældet kode.

Indtil jeg tilføjede css gav googlesøgningen desværre ret mange hits
hvor man fik indgående opskrifter på at bruge <center> og valign, der er
sågar en fin tutorial på webcafe.dk (som ellers er et lækkert site efter
min mening) som mener man skal bruge en tabel til at centrere indhold på
siden.

Problemet med den gamle teknologi (dvs, lige her og nu, centrering med
<center>, at lægge en tabel midt på siden med valign og en tabel udenom,
og at sætte siden op med tabeller når det ikke er tabelindhold man
præsenterer), er at det måske nok virker nu, men der er en løsning som
er mere fremadrettet.
Dermed er der god chance for at den gamle løsning holder op med at virke
når man begynder at bruge css på den samme side, og langt værre efter
min mening: man bruger hukommelse og indlæring på noget som ikke går
godt i spænd med det andet man skal lave. Forstået på den måde: når man
lærer en detalje i webdesign får man ofte en smule med af omkringstående
teknik-detaljer. Jo bedre det omkringliggende går i spænd med det man
arbejder med i øvrigt, jo større udvikling har man på sine kundskaber.

Pyh, en lang svada - jeg håber godt nok at både du og andre kan bruge
lidt af den til noget

> Kan det lade sig gøre at centrerer en tabel midt på en side?
> Ikke bare vandret men også lodret, altså så den står midt på siden uanset
> størrelsen på browser vinduet?

Vi har haft flere debatter om det for nylig, og jeg mener at kunne huske
at det IKKE kan lade sig gøre med valid kode, og fungerende i både
Explorer og Mozilla browsere.

Se flere tråde om emnet her (om man skal centrere en div, en tabel eller
et billede gør ikke den store forskel i den her sammenhæng):

<http://groups.google.com/groups?q=lodret+centrering>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Trollo

Dato : 03-12-03 01:22

Tak
Jeg havde prøvet det meste men fandt det jeg søgte på
groups.google.com/groups?group=dk.edb.internet.webdesign

Mvh. Trollo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-03 03:11

"Trollo" <trollo@hotmail.com> skrev :

>Jeg havde prøvet det meste men fandt det jeg søgte på
>groups.google.com/groups?group=dk.edb.internet.webdesign

http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html står der n
masse gode ting om at svare på indlæg.

Som f.eks. at det er dårlig ide at citere hele det indlæg, som
svarer på og at man bør svare under det citerede.

Tak.
--
Knud