Mellemrum
Fra : Karina[6000]

Dato : 30-11-03 22:42

Hej igen NG

Jeg kan ikke finde ud af at lave mellemrum mellem mine menupunkter - de står
ved siden af hinanden horisontalt.. hvordan gør man det?

mvh

Karina

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-03 22:56

Karina[6000] skrev:

> Jeg kan ikke finde ud af at lave mellemrum mellem mine
> menupunkter - de står ved siden af hinanden horisontalt..
> hvordan gør man det?

Lad os se hvad du har gjort indtil nu. Hvilken slags mellemrum
ønsker du (skal der bare være "hul" mellem punkterne eller skal de
fordeles jævnt over den tilgængelige plads)?

Prøv at læse Lasse Reichstein Nielsens fine introduktion til at
spørge i usenetgrupper til webdesign:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Det er meget lettere at hjælpe dig hvis du følger de råd du kan
finde der.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Karina[6000]

Dato : 30-11-03 23:05

> Lad os se hvad du har gjort indtil nu. Hvilken slags mellemrum
> ønsker du (skal der bare være "hul" mellem punkterne eller skal de
> fordeles jævnt over den tilgængelige plads)?

har desværre ik et link til det jeg sidder og bøvler med.. men jeg vil bare
gerne ha det du kalder "huller" imellem... så jeg selv kan definere hvor
meget "hul" der skal være imellem menupunkterne... heheh

mvh

Karina

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-03 00:06

Karina[6000] <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev:

> har desværre ik et link til det jeg sidder og bøvler med

Du kunne jo lægge det i http://foxylady.dk/test/ - så kan alle
se det.

>.. men jeg vil bare gerne ha det du kalder "huller" imellem...

Huller mellem menupunkter kan laves på mange måder. Skal
de stå horiontalt kan du bruge:

videre.

> så jeg selv kan definere hvor meget "hul" der skal være imellem
> menupunkterne

Du kan også bruge et gennemsigtigt billede med den bredde du
angiver.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Karina[6000]

Dato : 01-12-03 22:17

> videre.

hvis jeg nu vil have mellemrummene større en ovenstående løsning giver
mig... bliver jeg så nødt til at gøre som du siger, med at indsætte et
gennemsigtigt billede?

mvh

Karina

Fra : Karina[6000]

Dato : 01-12-03 22:21

"Karina[6000]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev i en meddelelse

> hvis jeg nu vil have mellemrummene større en ovenstående løsning giver
> mig... bliver jeg så nødt til at gøre som du siger, med at indsætte et
> gennemsigtigt billede?

ohh, det tror jeg egentligt jeg selv har svaret på.. jeg skriver bare &nbsp;
flere gange... ret mig hvis jeg tager fejl..

Jeg siger 1000 tak for hjælpen so far..

mvh

Karina

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-12-03 22:34

"Karina[6000]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev :

>ohh, det tror jeg egentligt jeg selv har svaret på.. jeg skriver bare &nbsp;
>flere gange... ret mig hvis jeg tager fejl..

Kan man godt, men det er ikke den rigtige måde, det er det man
vil kalde grim og uhensigtsmæssig kode.

Brug i stedet
href="2.htm">2</a>

30px er så afstanden mellem de to link og det bestemmer du selvf.
selv, hvor meget det skal være.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-11-03 23:16

Karina[6000] wrote:

> Jeg kan ikke finde ud af at lave mellemrum mellem mine menupunkter - de står
> ved siden af hinanden horisontalt.. hvordan gør man det?

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så kan du sætte padding eller margin
på det element som udgør det enkelte menupunkt med CSS. På den måde vil
du kunne skabe afstand til de omkringstående menupunkter.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Karina[6000]

Dato : 30-11-03 23:23

> [...]
> på det element som udgør det enkelte menupunkt med CSS. På den måde vil
> du kunne skabe afstand til de omkringstående menupunkter.

hmm.. jeg forstår ik helt hvad du mener.. kan du give et eksempel?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-12-03 09:08

Karina[6000] wrote:

> hmm.. jeg forstår ik helt hvad du mener.. kan du give et eksempel?

Tjah - prøv at se årstalsnavigationen på fx.
<http://www.andersen.sdu.dk/liv/tidstavle/vis.html?aar=1806>

Hvis du så kigger i stylesheetet
<http://www.andersen.sdu.dk/css/hcac_default.css> og søger 60% ned (søg
efter 'linkline') så kan du se at a - elementet under linkline-classen
har fået en padding på højre og venstre side:

padding: 0em .5em 0em .5em; (læses med uret: top højre bund venstre)

Man kan også sætte den samme padding med

padding-left: .5em;
padding-right: .5em;

Du kan i øvrigt med fordel læse lidt om forskellen på margin, padding
osv med CSS her: <http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>

mvh

Jesper Brunholm