Hakket, hakket kød?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-11-03 21:08

Jeg mener at have lært af min moar for mange år siden, at kød til
frikadeller og kødboller skulle hakkes to gange. Hvorfor egentlig det?

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk - nu med jul

Fra : \"Bangsbo\"

Dato : 30-11-03 21:43

Hej Dikte ....

Uden at vide det 100% kunne det tænkes det var fordi
de huller Kødhakkeren havde på det tidspunkt var for
store og derfor blev farsen for grov ....

Jeg har hakket både okse og svinekød de sidste 30 år
og har aldrig hakket det mere ind en gang ....

Det er også muligt at Frikadeller fra den tid gerne
måtte være mere finhakket ind nu om dage - det tror
jeg bla. min Mormors var - men måske er der andre
der har en anden løsning ...

Jeg har hørt om ældre bestille det hakket 2 gange
ved slagteren men ikke selv brugt det ....

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th.

Fra : Rømer

Dato : 30-11-03 21:48

Hej Dikte
Et skud fra hoften...:
Fars får jo en lidt anden konsistens af at blive hakket to gange -
frikadeller er lidt tættere i det en karbonader og bøffer. Kødboller er også
noget tættere i strukturen.
Samtidig er der den krølle, at når man laver fars - altså rørt fars - til
frikadeller og kødboller, så er det en god ide først at røre kødet med
salt - det trækker væsken ud af kødet, jeg tænker også at proteinerne
fælder/denaturerer - i hvert fald bliver det hakkede kød noget anderledes at
arbejde med. To gange hakket kød får en større overflade - og her vil
effekten af salt blive mere udtalt.
Men altså - det er bare et gæt - og selv hakker jeg aldrig kød mere end en
gang. Men jeg kender godt den der med "hakkes to gange" når jeg blev sendt
til slagteren. I dag er det sjældent jeg køber hakket kød hos slagteren -
det er gerne hele og halve dyr, der skæres op på en gang her i huset.

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 01-12-03 00:07

Benedikte Brisson <dikte@nini.invalid> skrev:
>Jeg mener at have lært af min moar
> [...]

--Du skal måske lave farseret kat?? Jeg besøgte din hjemmeside i
går og er ikke helt kommet mig af grin endnu
M.v.h.
Lisbeth