Nyt stempel
Fra : Ulrik Borg

Dato : 17-04-01 14:35

Her den anden dag da jeg var ude at køre en tur på RD'eren, begyndte den
pludselig at sige underlige lyde fra motoren og mistede al trækkraften. Det
viste sig at være stemplet, som var helt smadret.

Jeg ved ikke helt hvad der er sket, men en stempelring er i hvert fald
knækket, og overfladen på stemplet er fuld af dybe mærker. Kan det virkelig
være en stump af stempelringen, der har lavet alle de mærker?

Cylinderen har desværre også fået et par ridser, så den skal hones op, men
hvad med den anden cylinder? Bør jeg skifte begge stempler med det samme,
når de kun har kørt ca. 15.000 km siden sidste skift?

Og hvordan med størrelsen på stemplerne, skal de være lige store, eller
betyder det ikke så meget når det drejer sig om så lidt?

Det var godt nok mange spørgsmål på en gang, men jeg håber der er nogle af i
kloge hoveder der kan hjælpe mig.

MVH
Ulrik
RD 350

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-01 14:57

"Ulrik Borg" <ulrik@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
virkelig
> være en stump af stempelringen, der har lavet alle de mærker?

Bitter pille!
Det allerførste på din dagsorden, bør være at finde ud af _hvorfor_ den har
sat sig.
En knækket stempelring - det er set før, men det er sjældent.
Check de gængse ting som fejlfunktion i oliesystemet eller en
karburatorstuds der kan trækkes falsk luft igennem og den slags.
Ellers risikerer du blot at smadre et nyt stempel også!

> Cylinderen har desværre også fået et par ridser, så den skal hones op, men
> hvad med den anden cylinder? Bør jeg skifte begge stempler med det samme,
> når de kun har kørt ca. 15.000 km siden sidste skift?

Ja, absolut!

> Og hvordan med størrelsen på stemplerne, skal de være lige store, eller
> betyder det ikke så meget når det drejer sig om så lidt?

Når du får modellen honet, bestiller du stempler samtidigt med. Din
forhandler ved hvad tolerancen ml. stempel og cylinder skal være.

> Det var godt nok mange spørgsmål på en gang, men jeg håber der er nogle af
> kloge hoveder der kan hjælpe mig.

Selvfølgelig hjælper man en fellow-yamaha-stroker

/Rune

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-04-01 20:43

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in article
<9bhi3e$ahu$1@news.cybercity.dk>...

> Selvfølgelig hjælper man en fellow-yamaha-stroker

Det lyder altså en smule kinky det der yamaha-strokning...

--
Mikkel
Stroker (men jeg skal over til kæresten i morgen...

Fra : Peter Sindrup

Dato : 17-04-01 20:06

Rune Larsen skrev i meddelelsen <9bhi3e$ahu$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>karburatorstuds der kan trækkes falsk luft igennem og den slags.
>Ellers risikerer du blot at smadre et nyt stempel også!

Eller den mest oplagte. Det kan være den lille styretap der skal sikre at
stempelringen ikke drejer rundt der er "forsvundet" Hvis det sker så kører
stempelringen rundt så enderne kommer til at stå ud for, enten indsugnings
porten eller skyllekanalerne. Sker det, så kan enderne stikke lidt ud i
"hullet" og vil til sidst knække.

>Ja, absolut!

Hvorfor?

Det betyder intet med hensyn til størrelsen, men det kan jo være rart at
begge cylindre har "gået lige langt"

--
Peter Sindrup
BMW K100RS

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-01 21:00

"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor?

Fordi når den har gået 15.000 km på et sæt stempler, er de ved at være slidt
ned alligevel!
Desuden kan det tydeligt mærkes at man får i det mindste ringene skiftet.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 21:25

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> "Ulrik Borg" <ulrik@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, absolut!

Er det ud fra at du regner med at den skadede skal bores op til næste
overstørrelse (og at stempel størrelser (= vægt!) jo altid skal matche!)
?

Eller er det alene fordi at 15.000 km ikke er "kun" for et RD-stempel,
og som
sådan regnes for mere end halv-gået??

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 18-04-01 11:42

> Eller er det alene fordi at 15.000 km ikke er "kun" for et RD-stempel,
> og som
> sådan regnes for mere end halv-gået??

Ja, netop.
Personligt ville jeg hellere ofre pengene på et nyt stempel (ca. 300 kr) og
så få ydelsen helt i top igen, og yderligere spare en adskillelse
førstkommende vinter.

/Rune

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 18-04-01 19:11

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message

> Personligt ville jeg hellere ofre pengene på et nyt stempel (ca. 300 kr)
og

Hvor kan man få et RD (YPVS?)stempel til 300kr ?

Poul B-H

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-04-01 11:03

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man få et RD (YPVS?)stempel til 300kr ?

Jeg gav ca. 300 for stempel ved Carsten Midtfyn, så jeg antog det kostede
det samme til en RD

/Rune

Fra : Per Emborg

Dato : 18-04-01 01:23

Nu skriver du ikke lige hvor gammel den er og om det er en yvps ........ men
der er en nysynet 76 er til salg for 10000
med ny renoveret motor på
http://www.gulgratis.dk/rubrik.pl?id=270&kategoriid=12

Ps jeg har prøvet det samme med min 350 som blev til en 375 ca det var
slangen til pumpen der var utæt !!!!
X-Eleven
Per Emborg
kvikkerten@email.dk
www.kvikkerten.dk
Ulrik Borg <ulrik@ostenfeld.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bhgt3$tkd$1@eising.k-net.dk...

Fra : Ulrik Borg

Dato : 18-04-01 15:34

Tak for hjælpen.

Jeg må hellere til at få købt to nye stempler og få cylinderen honet op. Men
skal begge cylindere hones/bores op til samme størrelse, så stemplerne vejer
det samme?

Er der forresten nogen, som kender et godt sted der kan bore/hone (jeg ved
ikke om det kan klares med en honing) cylinderen op? Helst i
Københavnsområdet - selv om cyklen dog for tiden står i Kolding...

MVH
Ulrik
RD 350 - '89

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-04-01 17:57

> Er der forresten nogen, som kender et godt sted der kan bore/hone (jeg ved
> ikke om det kan klares med en honing) cylinderen op? Helst i
> Københavnsområdet - selv om cyklen dog for tiden står i Kolding...

Jeg kender disse to KBH området:

Ingana ApS Cylinder & Krumtapservice
Tlf 35 38 14 25
Fax 35 38 14 25
Strandboulevarden 64
2100 København Ø
post@ingana.dk
www.ingana.dk

Balke & Wedel-Jørgensens ApS
Gammel Køge Landevej 55
2500 Valby 3630 5122

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 19:47

> [...]
op. Men
> skal begge cylindere hones/bores op til samme størrelse, så stemplerne

Jup!
Derfor:
1) Få cylinderen indleveret til en cylinderservice der kan
vurdere/bore(!) den op!
2) Få begge cylindre med i samme omgang, i fald at det ender med en
opboring til given overstørrelse og at den anden derfor også skal have
turen!
3) Hvis ikke at de ved samme firma kan levere stemplerne med, så få dem
sidenhen indkøbt i matchende overstørrelse (oftest vil cylinder-firmaet
skaffe stemplerne, derved at de så har dem at tilpasse efter)!
4) Sørg i mellemtiden selv for at få fundet fejlen der var årsag til at
stemplet blev ædt:
- "klemmer" p.g.a. oliemangel/falsk luft?
- Tilstoppet dyse i karburator?
- Mistet styrestift til stempelringe?
- Eller hvad der nu kan have været sagen!?
Ellers står du med samme udgift (3-4.000,- kr.?) igen om en måneds tid
=

> [...]
> ikke om det kan klares med en honing) cylinderen op? Helst i
> Københavnsområdet - selv om cyklen dog for tiden står i Kolding...

Stumperne er ikke større end at de fint kan sendes, hvorfor lokaliteten
er ligegyldig. Jeg vil anbefale dig at forhøre dig ved Als
Cylinderservice, der gør meget i motorcykel-cylindre, og måske ligefrem
har stempler til RD'eren i
egen-import!
Til gengæld er det da upraktisk at skulle adskille en model der står i
Kolding - Men det er måske på din weekend-adresse?

--
Armand.

Fra : Niels Bager Bæk

Dato : 19-04-01 15:39

[Snip]
> er ligegyldig. Jeg vil anbefale dig at forhøre dig ved Als
> Cylinderservice, der gør meget i motorcykel-cylindre, og måske ligefrem
> har stempler til RD'eren i
> egen-import!
[Snip]

Hehe Als Cylinderservice, han har flere gange lavet cylinder for mig, en
gang til en T350'er og en anden gang til en GS550. En flink fyr, men der
gælder det samme her som hos Roberts MC i Guderup på Als, Hav god Tid hvis i
selv kommer forbi dem, de vil gerne snakke (men flinke mennesker).
Sidst jeg var forbi Als Cylinder, var i 1995, da var han ved at
eksperimentere med at støbe stemplerne selv. Jowjow, jeg blev skam belært
en hel del om hvor svært det kunne være :)
Men nok om gamle historier, Han laver en probert stykke arbejde, og dengang
var prisen i hvert fald ganske rimelig. Kan klart anbefales

Stones