Alice`s restaurant
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-11-03 17:57

ALICE`S RESTAURANT

Er der nogen sm ved hveM der har indspillet den danske udgave af den meget
lange historieagtige sang.

Fra : Per B. Andersen

Dato : 30-11-03 18:14

jeg smider mine penge på eddie skoller

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-11-03 18:19

Per B. Andersen skrev :
> jeg smider mine penge på eddie skoller

Også mit bud! Jeg har i hverttilfælde hørt den på dansk i min barndom.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Tove Lindhøj

Dato : 30-11-03 18:45

nej det er i gal på¨det er per juul

Fra : Per B. Andersen

Dato : 30-11-03 21:12

Jeg har tabt mine penge!
Tove har ret - Per Juul har både lavet en single og en liveoptagelse på en
LP Live @ Alice's restaurant!

:)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-11-03 23:15

Tove Lindhøj skrev :
> nej det er i gal på¨det er per juul

Ja han var også fremme i en kort periode...

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-12-03 06:15

Tove Lindhøj <tli@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fca2c7d$0$95028$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> nej det er i gal på¨det er per juul

______

Pænt tak. Nu kan jeg huske at det er ham.

Hilsen Åge

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 01-12-03 16:43

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nyhedsmeddelelse:3fca2c7d$0$95028$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ______
>
> Pænt tak. Nu kan jeg huske at det er ham.

Og så skal man jo ikke glemme nordjyske Slåbrock-band, der måtte lave en
allerede udsendt LP om fordi Arlo Guthries pladeforlag fik en fogedkendelse
om, at nummeret "Folde-ud-mand" var en uautoriseret fordanskning af Alice's
Restaurant! LP'en måtte tages ud af forretningerne og erstattes af en ny
udgave med en anden melodi på folde-ud-manden....

Steen

Fra : Per B. Andersen

Dato : 01-12-03 17:50

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Restaurant! LP'en måtte tages ud af forretningerne og erstattes af en ny
> udgave med en anden melodi på folde-ud-manden....

kaster du ikke lidt flere detaljer på bordet - hvis du har dem?
er der nogle ex af den første i omløb?
nysgerrig!

:)

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 01-12-03 19:52

"Per B. Andersen" <email@dres.se> skrev i en meddelelse

> kaster du ikke lidt flere detaljer på bordet - hvis du har dem?
> er der nogle ex af den første i omløb?
> nysgerrig!
>
> :)

Jamen, jeg kan da lidt. Og der nåede da at blive solgt nogle tusinder af
LP'en - særligt i Nordjyllad - så mon ikke den kan findes ét eller andet
sted.

LP'en hed "Provins Punk" (Stuk 422), er udgivet i 1977 og indeholdt ud over
det nævnte nummer også hittet "Ku'en, ve' do' mæ' te' Banko?" (dansk
undersættelse af "Una Paloma Blanco"), "Nørhalne" (en dansk udgave af Merle
Haggard-hittet "Okie from Muskoogee"), "En Godhjertet Kvinde" (A Goodhearted
Woman), samt en række hjemmegjorte numre på både rigsdansk og vendelbomål.

Den totale liste over sangene på LP'en ser sådan ud:
Banko; Ekstra bladet ; Folde-ud-mand ; Jagten går ind ; Olga ; A ku intj
teenk mæ å fløet te Tjøbenhavn ; Uv oe yev, uv oe seej ; Carl Anton ;
Bondemand Jensen ; En godhjertet kvinde ; Rulles i tjære og fjer ; Luk op
for dit tv ; Volles nr. 69 ; Neuroser ; Nørhalne ; Det nationale særpræg

Med i Slåbrock-Band var bl.a. Keld Thorbjørn (i dag ansat på DR
Nordjylland - kendt fra programmet "På en rasteplads i Danmark"), Knud
Møller (guitarist for bl.a. Johnny Madsen) og Hans Pedersen (medvirker
bl.a. på Niels Hausgårds dialoger fra tiden omkring LP'en "Kunst").
Sidstnævnte - ikke helt en anorexi-type - gjorde sig i fuld figur i
leopardunderbukser som folde-ud-mand på indersiden af coveret - man havde
opgivet at få ham i Ugens Rapport for "ingen gider folde ud så mange gange"

"Provins Punk" blev i 1978 fulgt op af et nyt album, "Lev stærkt - dø tung"
(Stuk 430). Den indeholdt hittet "To gears Diesella", og ud over det bl.a.
sangene "Huj sku' sæl' ha' noe kølle" (om Brigitte Bardot's forhold til
babysæler), "Mareridt om dæ'" (fordanskning af Patsy Cline's "Sweet Dreams")
og "Intiem Massasje".

En del af bandets numre blev i 1992 eller 1993 genudgivet på CD'en
"Bundskrab"

Steen

Fra : Per B. Andersen

Dato : 01-12-03 20:16

Tak!

Men det lyder som om der er 2 udgaver af Provinspunk - jeg kan godt huske
titlen, har den liggende et eller andet sted - iøvrigt, hvis indholdet
stemmer overens med titlen - vil der være tale om danmarks første
punkplade! - kommer både før sods - television sect og lost kids født som
nul, men men punk er det vel heller ikke.

ved du hvordan man skelner mellem de 2 udgaver? uden at bruge ørene vel at
mærke.

:)

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 01-12-03 23:30

> [...]
> punkplade! - kommer både før sods - television sect og lost kids født som
> nul, men men punk er det vel heller ikke.

Nja, jeg tror ikke Sid Vicious eller Johnny Rotten ville have følt trang til
at lave et "Slåbrock-Band Jam" kopiband! Det var vel nærmest en mellemting
mellem elektrisk folkemusik, country og dansktop!

Men mener du seriøst, at der ikke var danske punkbands inden 1977? Selv var
jeg mest til Deep Purple og den slags på den tid, så jeg har ikke den store
erindring om punk-stjernerne.

Jeg kan huske at jeg lod mine lange lokker falde hos en frisør i juni 1977,
og da blev jeg høfligt spurgt, om jeg var "én af de der punkere?". På det
tidspunkt havde vi mindst to hard core punkere i Randers!

> ved du hvordan man skelner mellem de 2 udgaver? uden at bruge ørene vel at
> mærke.

Nej, jeg kender ikke til, at der skulle være forskel - ud over at musikken
til "Folde-ud-mand" var angivet som Trad. på den oprindelige, hvilket må
være lavet om på 2. udgaven, da bandet selv skrev en ny melodi.

mvh

Steen

Fra : Per B. Andersen

Dato : 02-12-03 08:50

> [...]
> at lave et "Slåbrock-Band Jam" kopiband! Det var vel nærmest en mellemting
> mellem elektrisk folkemusik, country og dansktop!

Jeg rodede lige mine arkiver igennem og fandt 2 eksemplarer af nævnte - det
falder ikke i min smag - så har jeg vist ikke fornærmet nogen....Punk er det
i hvert fald ikke!

> [...]
var
> jeg mest til Deep Purple og den slags på den tid, så jeg har ikke den

Jeg kan følge din tanke, men der er nu stadig en aktiv punk undergrund -
77-punk er det selvfølgelig ikke...

> [...]
> til "Folde-ud-mand" var angivet som Trad. på den oprindelige, hvilket må
> være lavet om på 2. udgaven, da bandet selv skrev en ny melodi.

Det ene af mine 2 kassettekopier er med cover, der står trad som kredit på
Folde-ud-mand, men melodien lyder ikke som Guthrie......betyder Trad ikke
traditionel, altså noget med oprindelse ukendt?

:)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-12-03 04:25

> [...]
Dreams")
> og "Intiem Massasje".
>
> En del af bandets numre blev i 1992 eller 1993 genudgivet på CD'en

Hej Steen

Det ser ud til du glemte 2 Albums.

Hår i maden, Jeg ved ikke, om det kun er udkommet på Cassette, hvor det er
Slåbrock band. Men både på LP & MC under navnet " Fars "

Og så lige deres, så vidt jeg ved, sidste Album
" Sa' do masochist "

M.V.H.....Benny..

Fra : glkirkevej11

Dato : 31-12-03 00:16

"Benny Mortensen" skrev d. 02-12-03 04:25 dette indlæg :

> [...]

det er
> Slåbrock band. Men både på LP & MC under navnet " Fars "
>
> Og så lige deres, så vidt jeg ved, sidste Album

Hans Petersen (foldeudmanden)er jo kendt som Rockelektrikkeren -mellem
venner "Splint"-alias Hans Holtegård.
Jeg har forøvrigt selv "Provinspunk" og MC'en "Hår i maden".
Jeg oplevede selv Slåbrokband live i Frederikshavn ca.1977-De hed
forøvrigt tidligere i deres"karriere" Overfrakkerne.
MVH John

http://www.kandu.dk/

Fra : glkirkevej11

Dato : 31-12-03 00:26

> [...]

det er
> Slåbrock band. Men både på LP & MC under navnet " Fars "
>
> Og så lige deres, så vidt jeg ved, sidste Album

HansPetersen-foldeudmanden er kendt som Rockelektrikkeren -Splint-Hans
Holtegård.
Jeg har selv Provinspunk(lige overspillet til CD),Hår i maden (mc) og
per juel Live med Alice's restaurant.
MVH John

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-04 04:30

Hej John

Det er lige før man bliver helt nostalgisk. Sådan en god gang vrøvlemusik,
det er lige noget der kan ødelægge ens dårlige humør. Jeg mangler denne "
Bundskrab " den er det ikke lykkedes mig at løbe på endnu. Men jeg har da så
heldigvis alle LP'erne, og har da også overspillet dem til CD, så de er
sikret mod overmåde slidtage. Jeg har også Alice's Restaurant, med Per
Juul, men jeg har dog ikke overspillet den endnu. Men du skulle vel ikke,
ved et uheld, være kommet til at lave en MP3, af Keld Thorjørns indledning,
da han gjorde lidt grin med al den snak om kogalskab, eller snarere med de
såkaldte eksperter. Så er jeg ivrig modtager )...

M.V.H.....Benny..