juleknas for diabetiker
Fra : Rikke Mors

Dato : 30-11-03 10:57

Hej

Jeg har tidligere spurgt om hjælp til juledesserten til min mormor som
har fået konstateret diabetes for nyligt. Nu er jeg i midlertid kommet
til at tænke på, hvad jeg mon kan servere som juleknas når vi andre får
marcipan, chokolade, dadler osv. Er der mon nogle som har gode forslag
eller er jeg nødt til at købe sukkerfrit slik - det skulle efter sigende
ikke smage ret godt. Kan man mon selv lave sukkerfrit marcipan? Min
mormor har fået at vide af lægen at hun skal begrænse sig til at spise
et stykke frugt om dagen p.g.a. frugtsukkeret så frugt, frisk som tørret
er ikke så godt. Det eneste jeg kan komme i tanker om er popcorn - men
dem er hun ikke så vild med.

Håber på mange gode forslag.
Rikke Mors

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 30-11-03 11:45

Hej Rikke
Jeg mener at apotekerne har noget fint chokolade til diabetikere ( jeg har
set det på Rødovre apotek)
God jul
M.
P.S. Tak for tidligere link om fondue opskrifter. (selvom det ikke var mig
der spurgte efter det!)

Fra : K. Jørgensen

Dato : 01-12-03 08:46

Hej Rikke

> [...]
> et stykke frugt om dagen p.g.a. frugtsukkeret så frugt, frisk som tørret
> er ikke så godt. Det eneste jeg kan komme i tanker om er popcorn - men

Jeg kan ikke undgå at reklamere med at jeg kommer fra et lille nystartet
firma, der hedder http://www.snack4you.dk der har sundt og lækkert
slik som speciale. Vi sælger bl.a. chips fremstillet af æbler, pære og
rødbede.
Produkterne er testet af diabetesforeningen i Odense, og diabetiketere må
spise
rødbedechips uden begrænsning og en ½ pose æblechips om dagen.
Vores produkter har været omtalt i Diabetesbladet for ca. 1 mdr. siden.
Vi har også tørret Soft Frugt.
Vi har mange andre produkter på vej til danmark - alle produkter er helt nye
ting som ikke findes i Danmark - men alt er velegnet til diabetikere.
Produkterne kan bl.a. købes hos Hermedico i København som også sælger
på postordre.
Du er velkommen til at kontake mig for nærmeste forhandler (Sælges bl.a. i
Prima)

Med venlig hilsen
Snack4you
Kell Jørgensen

Fra : Rikke Mors

Dato : 01-12-03 09:45

K. Jørgensen wrote:

> Du er velkommen til at kontake mig for nærmeste forhandler (Sælges bl.a. i
> Prima)

Det lyder spændende. Er der nogle forhandlere i Århus?
Rikke Mors

Fra : K. Jørgensen

Dato : 01-12-03 10:28

Hej Rikke

> Det lyder spændende. Er der nogle forhandlere i Århus?
> Rikke Mors

Vi har lige ansat en sælger i Århus.
Så i løbet af dagen, er hele Århus også dækket
Der går nok 8-14 dage før vi er dækket i Århus området.

mvh Kell Jørgensen

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 01-12-03 20:02

"K. Jørgensen" <info@SLETsnack4you.dk> skrev i en meddelelse

Hej Rikke

Rent tilfældigt lagde jeg i dag mærke til at Emmerys sælger noget
kakao/chokolade "for diabetics". Desværre kan jeg ikke huske om det var
chokolade eller kakao, men prøv evt at ringe til dem.

Mvh Mads

Fra : hedegaard

Dato : 01-12-03 11:53

> [...]
> et stykke frugt om dagen p.g.a. frugtsukkeret så frugt, frisk som tørret
> er ikke så godt. Det eneste jeg kan komme i tanker om er popcorn - men

Diabetesforeningen har udgivet en lille bog om julemad (der finder du også
en diabetesvenlig opskrift på juledesserten).
Klik dig ind på www.diabetes.dk på forsiden er der et lille link til deres
webbutik (næsten øverst til højre).

Jeg vil da også gerne lige anbefale "kager der smager" - det er virkelig
gode kager hvor man nærmest ikke kan smage, at de har et meget lavt indhold
af fedt og sukker. Jeg laver dem til hele familien og der er ingen der
brokker sig!.

Jeg vil tro, at du på apoteket også kan finde disse bøger.

Og du skal ikke købe sukkerfrit slik - det man kan købe af den slags er ofte
meget dårligt og ofte fyldt op med fedt og frugtsukker. Hvis din mormor
gerne vil have lidt sødt kan I lave noget selv (se opskrifter i bøgerne jeg
har anbefalet) eller købe marcipan af god kvalitet - mørk chokolade med højt
indhold af cacao er heller ikke det værste så længe man ikke spiser alt for
meget.

Du kan godt lave sukkerfri marcipan - i større supermarkeder kan du købe
Atwell eller Perfect fit - det er sukker og fedt erstatning og med sådan en
bøtte i huset kan du faktisk lave alle dine normale opskrifter uden sukker
og med meget mindre fedt. Jeg bruger selv perfect fit (fra Isis) - men det
er nogenlunde det samme, jeg synes bare perfect fit er lidt nemmere at
arbejde med. Man bruger sin normale opskrift, erstatter sukkeret og
halvdelen af fedtstoffet med ca 70g perfect fit pr 100 g sukker. (hvis
dinopskrift siger 200 g sukker og 100g fedtstof tager du 140 g perfect fit
og 50 g fedtstof)

Skriv endelig igen hvis du vil spørge om mere.

Venlig hilsen og held og lykke med julebagningen til mormor.

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-12-03 11:30

[Rikke Mors | Sun, 30 Nov 2003 10:57:16 +0100]

>Nu er jeg i midlertid kommet til at tænke på, hvad jeg mon kan servere som juleknas når vi andre får
>marcipan, chokolade, dadler osv.

Dadler, figner og andet tørret frugt er OK for de fleste diabetikere i
begrænsede mængder. Omkring chokolade o.l. skal det være sukkerfrit,
men det er en myte at det ikke smager godt - moderne sukkerfri chokolade
eller lavet med frugtsukker eller maltitol/isomalt, der giver en sødme
næsten identisk med sukker og er således af rimelig smagskvallitet.

Derudover er der udgivet en bog med sukkerfri opskrifter omkring juletid
som du bl.a. kan finde på de fleste Apoteker (koster omkring 50,-) -
derudover skal du typisk bruge produkter som Atwel og flydende Sød.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : K. Jørgensen

Dato : 02-12-03 13:11

Hej René

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> som du bl.a. kan finde på de fleste Apoteker (koster omkring 50,-) -
> derudover skal du typisk bruge produkter som Atwel og flydende Sød.

Jeg var lige inde på http://www.hermedico.dk hjemmeside og så at de nu
også havde taget noget af vores Soft Frugt til salg på deres shop.

Om Vanilje figner skriver de:

Mini figner m/vanilje, 200g

Lækker tørret frugt som er behagelig blød og fugtig at spise. Den tørrede
frugt indeholder frugtens naturlige sukker og bør derfor spises i begrænset
mængde. Fordi frugten stadig er meget fugtig indeholder den mere vand end
traditionel tørret frugt og kan derfor spises i lidt større mængde. I et
måltid kan du spise ca 40 g tørret frugt, hvilket svarer til ca 1/5 af
posens indhold eller ca 8 tørrede figner.

Indhold: Minifigner, vanillearoma, antioxidant: svovldioxid

Energiindhold pr. 100 g: Energi 1031 kJ/ 243 kcal, Protein 3,7 g, Kulhydrat
54,1 g, Fedt 1,3 g

Med venlig hilsen
Kell Jørgensen
Snack4you

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-12-03 15:33

[K. Jørgensen | Tue, 2 Dec 2003 13:11:03 +0100]

>Jeg var lige inde på http://www.hermedico.dk hjemmeside og så at de nu
>også havde taget noget af vores Soft Frugt til salg på deres shop.

OK? Den information synes jeg ikke lige jeg kan se hvad jeg skal bruge
til?

>Energiindhold pr. 100 g: Energi 1031 kJ/ 243 kcal, Protein 3,7 g, Kulhydrat
>54,1 g, Fedt 1,3 g

Må jeg foreslå at I også deklarerer indholder af kostfibre - det er en
information der interesserer mange og burde kunne forbedre salget lidt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : hedegaard

Dato : 02-12-03 17:02

> [...]
> eller lavet med frugtsukker eller maltitol/isomalt, der giver en sødme
> næsten identisk med sukker og er således af rimelig smagskvallitet.

Ja det kan godt være, at smagen er nogenlunde med frugtsukker - men hvad men
blodsukkeret??? Min erfaring er, at frugtsukker påvirker blodsukkeret lige
så meget som almindeligt sukker - så ved jeg godt hvad jeg vil vælge hvis
jeg gerne vil spise søde sager... Nemlig traditionelle fødevarer af god
kvalitet ex. mørk chokolade med højt indhold af cacao. Desuden er der jo
lige den lille detalje, at "sukkerfri" slik i mange tilfælde er fyldt med
fedt som erstatning for sukkerets fylde - og fedt er lige så slemt for en
diabetiker på sigt som sukker er... Desuden er prisen for "light" udgaverne
der findes i dk jo nærmest urimelig høj. SUK!
VH Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-12-03 21:05

[hedegaard | Tue, 2 Dec 2003 17:02:19 +0100]

>Ja det kan godt være, at smagen er nogenlunde med frugtsukker - men hvad men
>blodsukkeret??? Min erfaring er, at frugtsukker påvirker blodsukkeret lige
>så meget som almindeligt sukker -

Selv undgår jeg ting lavet med frugtsukker, men det er af andre årsager
- naturligvis påvirker frugtsukker også blodsukker, men iflg. diverse
foreninger skulle det ikke have samme effekt på insulinproduktionen.

>Nemlig traditionelle fødevarer af god kvalitet ex. mørk chokolade med højt indhold af cacao.

Naturligvis; en typisk mørk Valrhona har mellem 27 og 35% sukker, så et
stykke på 5 gram har jo ikke nogen betydning.

>Desuden er der jo lige den lille detalje, at "sukkerfri" slik i mange tilfælde er fyldt med
>fedt som erstatning for sukkerets fylde

Nix, sukkeralkoholer (isomalt, maltitol, mannatitol) fylder i forhold
til sødeevnen mere end sukker.

>Desuden er prisen for "light" udgaverne der findes i dk jo nærmest urimelig høj. SUK!

Nogen steder, og nogen steder ikke ... Metro har f.eks. gode priser på
sukkerfri chokolade af god kvallitet (især fyldt chokolade).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : hedegaard

Dato : 02-12-03 23:40

> Selv undgår jeg ting lavet med frugtsukker, men det er af andre årsager
> - naturligvis påvirker frugtsukker også blodsukker, men iflg. diverse
> foreninger skulle det ikke have samme effekt på insulinproduktionen.

Hmmm jeg undrer mig nu over, at frugtsukker ikke skulle have nogenlunde
samme effekt på insulinproduktionen - som sagt har jeg målt mit eget
blodsukker til at stige på samme måde som ved indtagelse af sukker. Jeg kan
selvfølgelig kun tale ud fra egne erfaringer - det kan da godt være at andre
reagere anderledes.

> Nix, sukkeralkoholer (isomalt, maltitol, mannatitol) fylder i forhold
> til sødeevnen mere end sukker.

Ja du har ret, men man skal se sig for! Især som diabetiker - mange har
fejlagtigt den opfattelse, at det er sukker, der er det værste - men faktisk
er fedt lige så slemt og for insulinkrævende diabetikere på mange måder
værre end sukker (da man kan regulere insulinmængden ind efter indtaget af
kulhydrater). I forhold til type 2 diabetes - er der langt flere
restiktioner på kosten fordi man tilsigter at regulere med kosten alene (evt
supleret af piller der øger insulinproduktionen eller insulinfølsomheden).

> Nogen steder, og nogen steder ikke ... Metro har f.eks. gode priser på
> sukkerfri chokolade af god kvallitet (især fyldt chokolade).

OK - måske skulle jeg tjekke udvalget næste gang jeg kommer i Metro, for jeg
er ikke imponeret af udvalget de steder, jeg normalt handler. Det er da især
svært (læs umuligt) at finde fyldt chokolade der ikke er alt for "syndigt" -
for selvom jeg kan skrue lidt op for insulinen er det jo ikke godt for
vægten i det lange løb...

Venlige hilsner Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-12-03 21:45

[hedegaard | Tue, 2 Dec 2003 23:39:56 +0100]

>Hmmm jeg undrer mig nu over, at frugtsukker ikke skulle have nogenlunde
>samme effekt på insulinproduktionen

Jeps, ditto - men det er som sagt anbefalinger som jeg har læst mig til
- selv ville jeg ikke anbefale at anvende frugtsukker. Jeg ville heller
ikke anbefale store mængder af sukkeralkoholer, men en lille smule kan
alle tåle.

> [...]
>er fedt lige så slemt og for insulinkrævende diabetikere på mange måder

Er dette ikke også en ting der opfattes lidt forskelligt? Altså hvor
der er forskel på forholdregler for type 1 og type 2, og de så
blandes/misforstås lidt?

>OK - måske skulle jeg tjekke udvalget næste gang jeg kommer i Metro, for jeg
>er ikke imponeret af udvalget de steder, jeg normalt handler.

Men ellers: lav det selv :) Kig på sukkerfrit slik du selv kan lave,
bl.a. har www.dsl.dk (det-søde-liv) kurser i sukkerfri bolchelavning og
du kan også få en snal om andet sukkerfrit slik du selv kan lave?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk