Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalfoto
Fra : JD

Dato : 30-11-03 09:00

Hej NG

Er der nogle steder man kan få fremkalt sine negativer, så jeg kan få dem
på cd-rom

mvh
Jakob

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 30-11-03 12:42

Ja der er mange steder.

Både Bilka og Føtex tilbyder denne service for ca. 20 kr ekstra.
Inscanningen er dog kun i 72 dpi. Skal scanningen være i en højere
opløsning skal du til en fotohandler (Bl.a. Japan foto tilbyder
servicen). Dette er absolut ikke billigt. Sidst jeg undersøgte prisen
var den 330,- for 36 billeder! For enkelte billeder er prisen 110,- for
CD, 40,- i startpris samt 8,- pr billede. Køber man klippekort er det
lidt billigere.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-11-03 16:11

Steen Lund Hansen wrote:

> Både Bilka og Føtex tilbyder denne service for ca. 20 kr ekstra.
> Inscanningen er dog kun i 72 dpi.

Det lyder urealistisk. Hvis de 72DPI er i forhold til 10x15cm billeder,
giver dette kun 432x288pixels. Hvis de 72DPI er i forhold til
negativerne bliver antallet af pixels så lavt at motivet bliver
uigenkendeligt.

Jeg vil gætte på at du mener at billederne er angivet til at være
72DPI, hvilket ikke har noget at sige.

De gange jeg har prøvet at få CDs sammen med almindelige fremkaldelser
har jeg godt nok heller ikke været imponeret. Det har været hos
PhotoTeam og vistnok hos Japan Photo.

Resultatet var JPEGs i noget der lignede 1536x1024pixels og i en
kvalitet jeg selv kunne reproducere med min billige scanner. Det kan
selvfølgelig være negativerne der ikke har været gode nok, men jeg
tvivler - kærestens spejlrefleks tager glimrende billeder.

Jeg er enig i at man eksplicit skal opsøge ordentlig indscanning, hvis
det er det man vil have.
--
JPEGCrops 0.6.7 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : WTR

Dato : 01-12-03 11:04

Bemærkede lige anbefalingen af Japan foto. Min far fik fremkaldt dias til cd
hos dem. De ligner noget 72 dpi. Ser rent ud sagt forfærdenligt ud.

Jeg bemærkede også, at Japan Photo jo ikke sidder og ser på dias, hvordan de
skal vende, så mange billeder var spejlvendte og flere vendte på hovedet,
m.m.
Det kan man jo senere rette på computeren, men alligevel værd at huske på
hvordan de vender ved indlevering.

Ydermere er det så dyrt med Japan Photo, m.m., så jeg vil foreslå, at du
køber en flatbed skanner med indbygget diasskanner, f.eks. HP til omkring
700 kr. Så kan du skanne i høj opløsning, m.m.

Bare ærgeligt at de ikke laver multimaskiner (print, skan, kopier) med
diasenhed. Denne maskine venter min far ihvertfald på.

/WTR

"Steen Lund Hansen" <steenlundhansen@INGENSPAMstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc9d655$0$24867$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : emj

Dato : 30-11-03 22:15

On Sun, 30 Nov 2003 09:00:28 +0100, "JD" <xtraxtra@lite.dk> wrote:

>Er der nogle steder man kan få fremkalt sine negativer, så jeg kan få dem
>på cd-rom

Er der nogen steder, hvor de ikke kan klare det?
Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html