Lovlydige cyklister
Fra : Aksel

Dato : 30-11-03 16:16

I følge trafikradioen i fredags vil SF fremsætte et lovforslag der vil
forhindre at cyklister overtræder færdselsloven.

Det klarer man ganske enkelt ved generelt at gøre det lovligt for cyklister
at køre mod ensretningen, at cykle i gågader, cykle over fortov, køre til
højre ved rødt lys, køre ligeud i T kryds med rødt lys.

Det er virkeligt fremragende, næste skridt mod at nedbringe løvløsheden må
være at ophæve alle fartgrænser, det vil også frigøre store recurcer i
politiet.

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 30-11-03 16:52

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote:

>Det klarer man ganske enkelt ved generelt at gøre det lovligt for cyklister
>at køre mod ensretningen, at cykle i gågader, cykle over fortov, køre til
>højre ved rødt lys, køre ligeud i T kryds med rødt lys.

Umiddelbart lyder det da ikke værre end at sætte hastigheden på
motorvejene op til 130 fordi det er alligevel den hastighed der køres
med.

Det er så bare ikke kun disse overtrædelser cyklister foretager sig,
og der findes mange der er farlige for både dem selv og andre.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-11-03 21:09

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart lyder det da ikke værre end at sætte hastigheden på
> motorvejene op til 130 fordi det er alligevel den hastighed der køres
> med.

Ahh, vi snakker om en hastighedsbegrænsning (110 km/t), der på ingen
måde er tidsvarende, set i lyset af, hvad der er sket med udviklingen
indenfor biler... At sammenligne de to lovforslag/ændringer er IMO som
at sammenligne pærer og bananer (hvilket er umuligt).

> Det er så bare ikke kun disse overtrædelser cyklister foretager sig,
> og der findes mange der er farlige for både dem selv og andre..

Enig...

\Mandal

Fra : Leonard

Dato : 30-11-03 21:33

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote:

>At sammenligne de to lovforslag/ændringer er IMO som
>at sammenligne pærer og bananer

At tilpasse hastighedsgrænsen til din virkelighed er OK.
At tilpasse nogle regler til cyklisternes virkelighed er ikke OK.

Hvad er der galt i at lade cyklisterne cykle over fortovet?
- de færreste er klarover at de skal stå af og trække, og der er
sikkert heller ingen der kan se formålet med det.
At cykle imod ensretningen er tilladt i mange gader, hvorfor ikke dem
alle, hvis man samtidig indfører at cyklisten har vigepligten?
Osv.

Fra : Aksel

Dato : 30-11-03 22:20

> [...]
> At cykle imod ensretningen er tilladt i mange gader, hvorfor ikke dem
> alle, hvis man samtidig indfører at cyklisten har vigepligten?

Tror du på at man kan overbevise cyklister om at der er noget der hedder
vigepligt for cyklister?

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 30-11-03 23:20

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote:

>Tror du på at man kan overbevise cyklister om at der er noget der hedder
>vigepligt for cyklister?

Ja, mange af dem kan i forvejen godt finde ud af det.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-11-03 23:37

Leonard wrote:
<Klip>

Ikke et svar til Leonard, men fordi det er det sidste indlæg i tråden.

Det er igrunden pudsigt at de oftest værste cykelister er dem der kører
bil til dagligt.

mvh
Henning

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-03 10:51

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> wrote in message
> [...]
>
> Ikke et svar til Leonard, men fordi det er det sidste indlæg i tråden.
>
> Det er igrunden pudsigt at de oftest værste cykelister er dem der kører

Ikke så underligt - jo oftere man cykler, jo mere kender man risikoen og
værdien af at køre sikkert og forudsigeligt. Undtagelsen der bekræfter
reglen er de grønne bude, der kører farligt og forudsigeligt. Er man vant
til bilens lune tryghed, tager man nok noget af usårligheden med ud i
trafikken. Mit gæt er at MC'ister kører ret klogt på cykel.

vh
Torben
Hobbycyklist, "nød"tvungen bilist og ex / kommende MC'ist.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-12-03 08:29

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til bilens lune tryghed, tager man nok noget af usårligheden med ud i
> trafikken. Mit gæt er at MC'ister kører ret klogt på cykel.

Jeg tror faktisk at du tager fejl. Jeg har ikke været vandt til at cykle i
en del år, men er begyndt på det igen. Da jeg ved hvordan det ser ud fra
bilistens side er jeg meget påpasselig med ikke at lave ting som kunne blive
farlige for mig selv. Ganske enkelt fordi jeg ved at bilen slå hårdere end
min lille cykel.

De første par dage jeg cyklede blev jeg gang på gang chokeret over hvor
ligeglade mange cyklister er over deres eget helbred.

De nye forslag synes jeg dog godt om, da det vil lette en cyklists køretur
gennem byen og alligevel ikke generer nogen andre.

--
/Claus Fabritius
www.fabritius.nu

Fra : ThomasS

Dato : 01-12-03 15:28

Henning Præstegaard wrote:

> Det er igrunden pudsigt at de oftest værste cykelister er dem der
> kører bil til dagligt.

Nå, Jeg cykler kun meget sjældent og når jeg endelig er på jernhesten gør
alt for at bilisterne kan se mig om mine hensigter i trafikken! Eks. række
hånden op når jeg skal standse (Ja, men føler sig om en idiot, men det
virker!) Og jeg cykler ALDRIG ud i en venstre-svings-bane!!!

Så de bedste cyklister jeg kender er dem er køre meget bil til dagligt!
Og der værste cyklister er med som aldrig køre bil!

Just my 2cents

/Thomas

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-12-03 12:02

Aksel wrote:

> I følge trafikradioen i fredags vil SF fremsætte et lovforslag der vil
> forhindre at cyklister overtræder færdselsloven.

Du glemte den allerbedste.
Den generelle fartgrænse skal sættes ned til 40 km/t i byerne, hvor
cyklister og biler ikke har seperate kørebaner (ingen cykelsti)

--
/Rune

Fra : David Bjergsø

Dato : 01-12-03 16:33

Er vi ikke der henne hvor vi mangler en dk.fritid.trafik(brok) gruppe ?...
det her har da ikke meget med biler at gøre.... :)

Jeg syntes generelt at der er lige lovligt mange indslag, der for det meste
bare er sure opstød over andre trafikanter, i stedet for at holde det til
det det handler om her. Biler og problemer/opgaver med dem osv....

/David

......Som ikke er ude på at brokke sig..