/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ODB-II
Fra : Christian Flintrup


Dato : 30-11-03 15:10

Hej

Hvis man gerne vil lege med aflæsning af forskellige data fra en bil (fx
hastighed, motorens RPM samt fejlkoder mm.), skulle der eksistere et
såkaldt ODB-II interface i visse biler.

På en hjemmeside stod, at alle biler i USA fra 1996 eller nyere har
ODB-II, som følge af et lovkrav. Men hvordan forholder det sig
herhjemme? Hvor stor en del af biler på det europæiske marked har
ODB-II, og hvilke mærker typisk?

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

 
 
ENN (30-11-2003)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 30-11-03 16:01

USA er langt foran Europa i at standardisere protokoller for biler - i USA
kan man med en simpelt og billig scanner udlæse og nulstille fejlkoder på
alle biler efter 1996 i Europa har bilfabrikkerne fået lov til at fortsætte
med deres egne protokoller - kun en mindre del er OBD2 kompatible - jeg har
en OBD2 læser og forskellige andre interfaces (deriblandt OBD-E som skulle
være en slags Europaisk OBD2) men kun meget få biler er OBD2 kompatible her
i europa af dem jeg kender er:

Mitsubishi af nyere årgang
Volvo af nyere årgang (enkelte er dog kun delvis OBD2 kompatible - kun
enkelte data kan udlæses af OBD2 scanner)

BMW de fleste modeller produceret efter 1996 (formentligt fordi de ikke vil
have 2 protokoller - en for EU biler og en for USA biler det er for dyrt da
man ikke producerer så mange biler igen)


De fleste andre - og specielt Italienske/Franske biler bruger helt egne
protokoller - dette kan kun være for at sikre at ingen andre end aut.
forhandlere kan udlæse fejlkoder.

"Christian Flintrup" <news@agge.net> skrev i en meddelelse
news:1g58slz.duytz1wo3uj6N%news@agge.net...
> Hej
>
> Hvis man gerne vil lege med aflæsning af forskellige data fra en bil (fx
> hastighed, motorens RPM samt fejlkoder mm.), skulle der eksistere et
> såkaldt ODB-II interface i visse biler.
>
> På en hjemmeside stod, at alle biler i USA fra 1996 eller nyere har
> ODB-II, som følge af et lovkrav. Men hvordan forholder det sig
> herhjemme? Hvor stor en del af biler på det europæiske marked har
> ODB-II, og hvilke mærker typisk?
>
> --
> Mange hilsener
> Christian Flintrup





Niels Bengaard (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-11-03 16:16

> USA er langt foran Europa i at standardisere protokoller for biler - i USA
> kan man med en simpelt og billig scanner udlæse og nulstille fejlkoder på
> alle biler efter 1996 i Europa har bilfabrikkerne fået lov til at
fortsætte
> med deres egne protokoller - kun en mindre del er OBD2 kompatible - jeg
har
> en OBD2 læser og forskellige andre interfaces (deriblandt OBD-E som skulle
> være en slags Europaisk OBD2) men kun meget få biler er OBD2 kompatible
her
> i europa af dem jeg kender er:

Hvori ligger så forskellen i at man eks. i en Volvo i USA kan udlæse dem og
ikke i en Volvo i Europa?
Jeg var forbi dig for tid tilbage med min 850, hvor vi ikke kunne udlæse
koderne. Jeg fandt dog senere et fif på internettet, hvor man kan klare det
med en lysdiode og tre ledninger. Man kunne også nulstille alarmen du lavede
på min tomgangsmotor, den forsvandt nemlig ikke af sig selv.
Udlæsningen er dog begrænset til motor og gearkassealarmer, man kan ikke se
udstyr som klimaanlæg osv.

Niels



ENN (30-11-2003)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 30-11-03 17:14

Hej Niels, ja det var dig der ville købe mit udstyr - og så ikke aligevel da
du havde lånt det.

Forskellen ligger i protokollen din 850 var ikke fuldt OBD 2 kompatibel -
den kunne kun udlæses med Volvo`s egen Vadis scanner som jeg fortalte dig.
De ældre 850ère kunne i øvrigt fejlkodeudlæses via en lysdiode - så det var
godt du fik løst dit problem.

I USA er det et lovkrav at alle biler solgt efter 1996 skal være OBD2
kompatible i EU skal de ikke derfor kan USA modellerne udlæses og ikke EU
modellerne
"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fca09bb$0$27450$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > USA er langt foran Europa i at standardisere protokoller for biler - i
USA
> > kan man med en simpelt og billig scanner udlæse og nulstille fejlkoder

> > alle biler efter 1996 i Europa har bilfabrikkerne fået lov til at
> fortsætte
> > med deres egne protokoller - kun en mindre del er OBD2 kompatible - jeg
> har
> > en OBD2 læser og forskellige andre interfaces (deriblandt OBD-E som
skulle
> > være en slags Europaisk OBD2) men kun meget få biler er OBD2 kompatible
> her
> > i europa af dem jeg kender er:
>
> Hvori ligger så forskellen i at man eks. i en Volvo i USA kan udlæse dem
og
> ikke i en Volvo i Europa?
> Jeg var forbi dig for tid tilbage med min 850, hvor vi ikke kunne udlæse
> koderne. Jeg fandt dog senere et fif på internettet, hvor man kan klare
det
> med en lysdiode og tre ledninger. Man kunne også nulstille alarmen du
lavede
> på min tomgangsmotor, den forsvandt nemlig ikke af sig selv.
> Udlæsningen er dog begrænset til motor og gearkassealarmer, man kan ikke
se
> udstyr som klimaanlæg osv.
>
> Niels
>
>
>



Ukendt (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-11-03 17:20


"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:3fca0627$0$29352$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> USA er langt foran Europa i at standardisere protokoller for biler - i USA
> kan man med en simpelt og billig scanner udlæse og nulstille fejlkoder på
> alle biler efter 1996 i Europa har bilfabrikkerne fået lov til at
fortsætte
> med deres egne protokoller - kun en mindre del er OBD2 kompatible - jeg
har
> en OBD2 læser og forskellige andre interfaces (deriblandt OBD-E som skulle
> være en slags Europaisk OBD2) men kun meget få biler er OBD2 kompatible
her
> i europa af dem jeg kender er:
>

Du glemte:

VW - Audi - Seat - Skoda er også meget langt fremme med OBD2 og har været
godt på vej siden starten af 90'erne.
Jeg har selv importeret kabler fra USA og bygget interfaces til mig selv og
bekendte se www.vwfanatic.dk .
Jeg benytter VAG-COM fra www.ross-tech.com som efter min mening er klart det
bedste scantool til VW audi m.fl.
Man kan køre diagnose på stort set alt i bilen, jeg kan nævne i flæng,
motorstyring (ECU), ABS(antspin), instrument, Radio/navigation, airbag,
klimanlæg som de mest almindelige. Samt en masse special udstyr som f.eks
alarm, firhjulstræk, startspærre, elsæder med memory osv. osv.
VW har så udvidet konceptet med at man også kan bruge systemet ifbm.
udskiftning af enheder, f.eks ved udskiftning af defekt instrumenthus, hvor
der er en del indstillinger der skal kodes afhængigt af bilens motor og
udstyr samt kilometertælleren kan indstilles ( dog kun fremad een gang hvis
tælleren står på mellem 0-100 km).

Det er min opfattelse at de tyske biler er langt længere fremme med OBD end
de amerikanske som ofter er begrænset til de lovpligtige udlæsning og
nulstilling af fejlkoder ifbm motorstying. Uden jeg dog er ekspert på
amerikanerbiler.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk






ENN (30-11-2003)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 30-11-03 17:20

I øvrigt kan man læse mere om OBD2 her: http://www.obd-2.com/
"Christian Flintrup" <news@agge.net> skrev i en meddelelse
news:1g58slz.duytz1wo3uj6N%news@agge.net...
> Hej
>
> Hvis man gerne vil lege med aflæsning af forskellige data fra en bil (fx
> hastighed, motorens RPM samt fejlkoder mm.), skulle der eksistere et
> såkaldt ODB-II interface i visse biler.
>
> På en hjemmeside stod, at alle biler i USA fra 1996 eller nyere har
> ODB-II, som følge af et lovkrav. Men hvordan forholder det sig
> herhjemme? Hvor stor en del af biler på det europæiske marked har
> ODB-II, og hvilke mærker typisk?
>
> --
> Mange hilsener
> Christian Flintrup



Christian Flintrup (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian Flintrup


Dato : 01-12-03 00:36

Christian Flintrup <news@agge.net> wrote:

> På en hjemmeside stod, at alle biler i USA fra 1996 eller nyere har
> ODB-II, som følge af et lovkrav. Men hvordan forholder det sig
> herhjemme? Hvor stor en del af biler på det europæiske marked har
> ODB-II, og hvilke mærker typisk?

Tak for svarene alle sammen, - det giver lidt flere hits i søgemaskiner
at søge efter den rigtige stavemåde OBD-II

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste