Benzin /Vejl-pris kontra normalpris.
Fra : Ukendt

Dato : 30-11-03 13:59

Hej gruppe...

Er der nogen som kan svare på....dette.

Eks.. undre det mig at prisen på benzin-skiltet ved tankstationen... Står. "
spar 92 øre på automaten,, nederst på skiltet står med småt..
"på vejl-udsalgs-pris" Jeg henvender mig i butikken og spørg hvordan, kan
det være at jeg kun sparer 24 øre pr-liter.. når der står 92 øre pr-liter...
på skiltet,,Tank passeren siger at de 92 øre jeg sparer, er trukket fra
normal-prisen, hvorefter jeg siger på skiltet står der, man sparer 92 øre
på vejl-pris.. ??

Hvad er forskellen, og kunne man ikke fastholde at kræve 92 øre. på
vejl-pris, når det står skrevet på skiltet..

Mvh. Lars.

Fra : Leonard

Dato : 30-11-03 14:40

<LG> wrote:

>Hvad er forskellen, og kunne man ikke fastholde at kræve 92 øre. på
>vejl-pris, når det står skrevet på skiltet.

Jamen det er det du får:
Den vejl. pris er listeprisen, som tankpasseren kalder normalprisen.
De 24 øre du sparer er vel fordi du bruger kortautomat og sparer
yderligere 24 øre, dvs du sparer 116 øre i forhold til den vejl. pris.

Hvis du er i tvivl, så stil dig op ved tanken en tirsdag eller fredag
kl. 10 og se hvad de sætter prisen op til. Det er den vejl. pris,
listeprisen, normalprisen, kald den hvad du vil.
Og det er absolut ingen nyhed, selvom Ekstrabladet har gjort det til
deres afsløring, sådan var det også i 1985 da jeg passede tank.

Du kan også se priserne her: http://www.benzinpriser.dk/ som på
forsiden viser landspriser, der bare er endnu et ord for de vejl.
priser.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Henning

Dato : 30-11-03 14:56

>Hvis du er i tvivl, så stil dig op ved tanken en tirsdag eller fredag
>kl. 10 og se hvad de sætter prisen op til. Det er den vejl. pris,
>listeprisen, normalprisen, kald den hvad du vil.

Utroligt, der stadig findes "listepriser", som alle selskaber er enige
om! Forestil dig, at alle købmænd blev enige om listepriser på mælk,
cola, æg osv. Kan du forestille dig et ramaskrig fra
Forbrugerstyrelsen o.a?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : ENN

Dato : 30-11-03 15:07

Der er listepriser fra alle selskaber - men de er ikke ens
"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om! Forestil dig, at alle købmænd blev enige om listepriser på mælk,
> cola, æg osv. Kan du forestille dig et ramaskrig fra

Der er listepriser fra alle selskaber - men de er ikke ens så hvorfor skulle
nogen "styrelser" dog hyle op?

Fra : Pedersen

Dato : 01-12-03 23:57

> [...]
> om! Forestil dig, at alle købmænd blev enige om listepriser på mælk,
> cola, æg osv. Kan du forestille dig et ramaskrig fra

Det har de da også... der hedder det bare Vejl. Pris... på f.eks. videofilm
fra Disney.. eller andre ting.. om der så er nogle der sætter den ned lige
som tankstationerne gør det er jo en anden sag..

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 00:00

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> De 24 øre du sparer er vel fordi du bruger kortautomat og sparer
> yderligere 24 øre, dvs du sparer 116 øre i forhold til den vejl. pris.

Nej, men som jeg læser og forstår skiltene på området, får jeg ikke 92 øre
rabat på vejl-udsalgs-pris.. men kun 24 øre.
Der står et lille gult skilt på automaten.. at normal-prisen er 6,76 kr, på
det store skilt ved vejen står priserne på benzin og diesel.. Som jeg kalder
vejl-udsalg... som man sælger varen til, i det her tilfælde 6.08 kr,,, ved
siden af dette står et endnu større skilt, at jeg sparer 92 øre på
vejl-udsalgs pris,.. på automaten, altså tanker jeg til 5.84.. ???
kløø-klø´´ ikke forstå.

En ting er markeds-prisen en anden ting er da vejl-udsalgs pris..eller hur´/
Der er sku da noget galt i at skrive 6.08 kr på standeren... hvis prisen er
6.76 kr... Det er da ikke vejl- men vild ledende´´ Er det virklig lovligt
?.. omvendt kan man da heller ikke kræve 8.76 kr literen, inde ved kassen,
hvis der før tankning på skiltet står den koster 6,08 kr... og så sige" bare
ærligt sonny-boye"

mvh. Lars

Fra : Leonard

Dato : 01-12-03 17:03

<LG> wrote:

>kløø-klø´´ ikke forstå.

Nej, du forstår det vidst ikke helt

Vejl. udsalgspris er den pris som grossisten oplyser til forhandlerne
at de kan bruge som udgangspunkt for hvilken pris de vil tage for
varen.
Det er også det de kalder listepris, normalpris osv.

Det store skilt ude ved vejen skal oplyse om den pris jeg kan tanke
til ligenu, uden rabat og specielle kort.

Og når du så betaler i automaten får du lidt rabat i forhold til den
pris der vises på det store skilt ved vejen.

Om det er vildledende at skilte med at du sparer 92 øre, tjah hvis du
ikke kan finde ud af i forhold til hvad, men det er fordi du ikke
læser det der står med småt.

På mange OK-tanke står der at benzin er benzin vores er bare 35 øre
billigere, og så står der med små bogstaver at det er i forhold til
listeprisen hos nogle af de store selskaber.
Og det er jo rigtigt nok, også selvom du måske kan tanke til en lavere
pris hos den Shell der ligger lige ved siden af.

Og nej, du kommer ikke nogen vegne med at brokke dig over den måde at
skilte priserne og rabatterne på.