A-kasse for selvstændige ???
Fra : KD

Dato : 30-11-03 10:54

Jeg har hørt at man som selvstændig ikke kan få dagpenge/ supperende
dagpenge, før firmaet er lukket, og man har afmeldt sit cvr-nummer ????

passer det ???

Jeg har altid troet at man kunne få suppleret op, hvis der i perioder
eksempel vis kun var 15 timer pr. uge.....ligesom man kan når man er
lønmodtager....

Fra : Jesper

Dato : 30-11-03 11:01

http://www.ase.dk/ydelser/dagpenge_end.asp

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 10-12-03 21:37

se også http://www.ase.dk/ydelser/dagpenge_mid.asp

Fra : Jæger

Dato : 30-11-03 18:42

Vil du så afspadsere når du har for mange timer?
Poul

Fra : Lykke

Dato : 02-12-03 15:49

hej jæger og ovenstående.
der er regler for nystartede firmaer, det er en slags hjælp, da man ikke kan
regne med fast indtjening i starten.
du får supleret op fra 15 timer, med alm. dagpengebetaling.
men har du mere en dette timetal, er de ligeglade, da det betyder at du kan
klare dig i den uge.
et udmærket system der kan bruges ialt 72 uger, hvorefter du fair nok, skal
beslutte om du vil være selvstændig eller lønmodtager.
jeg ved den ene selvstændige a-kasse ligger i slagelse.
mit sidste indlæg er slettet, muligvis fordi jeg gav dig adr. + tlf.nr. så
det må du lede efter.

Fra : Jæger

Dato : 04-12-03 07:24

Hej Lykke, Jeg tror kun du delvis har ret. Jeg startede som selvstændig,
hvor jeg var medlem af dansk elforbund. Det var som iværksætter og jeg
skulle skrive de timer på som jeg arbejde og resten kunne suppleres.
Jeg er ikke helt sikker på om man kan gøre dette hvis man ikke er medlem af
en a-kasse når man starter op. Samtidig skulle jeg være til rådighed for
arbejdsmarked og de kunne have sendt mig i arbejde, hvis der var mangel på
folk.
Jeg klarede mig igennem og kører nu på fuld tid i eget firma.
mvh
Poul

Fra : Esben

Dato : 04-12-03 12:10

> [...]
> folk.
> Jeg klarede mig igennem og kører nu på fuld tid i eget firma.

Det har du ret i, jeg har også lige startet firma, og jeg bliver arbejdsløs
pr. 31/12. Da min virksomhed har været en "hobby" virksomhed eller
Bierhverv, kan jeg få supplerende dagpenge. Det har i og får sig ikke noget
med iværksætterhjælp, men mere hvis man nu f.eks var fritidslandmand, og
blev fyret fra sit arbejde, så har man ret til supplerende dagpenge. Men jeg
tror der er mange der bruger det som en starthjælp, og hvorfor skulle man
ikke også det?
Jeg tog ind til ASE og snakkede med dem og de var meget behjælpelig med at
sætte mig lidt ind i reglerne, bl.a. hvad man ikke skulle gøre.. Som sagt er
der nogle regler for hvem og hvordan man kan få dagpenge her er bare nogle
af dem:

Optjent retten til dagpenge ved at have været medlem i 1år på fuldtid som
lønmodtager.

Man skal kunne sansynliggøre at det er et bierherv, f.eks. som mig ved at
have haft fuldtids arbejde sammen med firmaet i starten.

I gamle dage må man ikke have over 15 timer om ugen, men den holder ikke
mere. I dag er det en induviduel afgørelse om det er fuld tid eller hva det
er. Men hvis man har over kan man godt regne med at de betegner det som et
fuldtid arbejde.

Man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Arbejdet må ikke være tidsbestemt. Hvis du f.eks har telefon tid mellem 8-12
hver dag er atbejdet tidsbestemt og derved mister du retten til dagpenge.
Altså, arbjedet skal være noget som du kan gøre når det passer dig uanset
tidspunket.

Jeg håber det hjælper dig lidt, men jeg tror hvis du ikke har været i en
A-kasse som lønmodtager tror jeg du står skidt. Mit råd: Tag ind til en
A-kasse (ikke din egen) og snak med dem om hvilke regler der er og derefter
snak med dig egen, jeg siger ikke du skal lyve, men der er nogle små fælder
som man lige skal være opmærksom på. F.eks. dem med arbejdstiden, på skemaet
til dagpenge er der et felt hvor man kan angive hvornår man arbejder i
firmaet, hvis den udfyldes er det fast arbejdstid og ergo har du ikke ret
til dagpenge...

Med venlig hilsen

Esben

Fra : Lykke

Dato : 04-12-03 18:12

jeg ved ikke....?.....jeg har meldt mig ind i DANA´s kombinationsforsikring.
de optager kun selvstændige og yder så denne hjælp, der kun må vare samlet
72 uger.
de præcise regler kender jeg ikke, men må ha´opfyldt dem.
en god ven er i ASE og har fået udbetalt kombidagpenge fra 1-1-03 til nu,
hvor han kan klare sig selv 100%.
men ring dog til de to a-kasser og spørg, det er en mulighed der kan redde
dit skind på næsen.