simpelt spil
Fra : Maxi

Dato : 30-11-03 16:32

Jeg er gang med at lave en kryds og bolle spil. Jeg vil gerne have at den
skal tegne et x eller o, der hvor der er blevet klikket. Jeg har to images
til formålet. Problemmet er at hver gang jeg der bliver klikket på et nyt
felt repainter jeg. Og det medføre at billedet bevæger. Findes der en måde
på hvordan man kan lave det anderledes ??

public void paint(Graphics g)
{
// tegner brættet
for(int i=100; i<=400; i=i+100)
{
g.drawLine(100,i,400,i);
g.drawLine(i,100,i,400);
}

g.drawLine(0,0,10,10);
g.drawLine(0,10,10,0);

for(int s=0; s<10; s++)
{
if (entered[s] == 0)
{}
else if(entered[s] == 1) // Tegn x
{
// Image image = new
ImageIcon("f:/tictactoeprojekt/tictac/x.gif").getImage();
// g.drawImage(image, x, y, this);
}
else if(entered[s] == 2) // Tegn o
{
Image image = new
ImageIcon("f:/tictactoeprojekt/tictac/o.gif").getImage();
g.drawImage(image, x, y, this);
}
}
}

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 30-11-03 18:18

Maxi wrote:

> [...]
> felt repainter jeg. Og det medføre at billedet bevæger. Findes der en måde
> på hvordan man kan lave det anderledes ??

Der er vist flere andre muligheder.

Den simple er at lave 9 knapper (JButton's) med teksten X eller O, som
så bare udskriftes efter behov. Det bliver ikke helt ringe med en
passende font

Den kun lidt sværere er at bruge JButton's eller JCheckBox'es med
ikoner, som udskiftes efter behov. Se f.eks. ButtonDemo, som er en del
af SwingSet2. Denne burde kunne findes som en del af J2SDK
installationen under demo\jfc\SwingSet2.

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen