Hvorfor er græsset grønt?
Fra : Gunvor Jensen

Dato : 17-04-01 14:01

Er der nogle der kan fortælle hvorfor græsset er grønt?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-04-01 17:08

"Gunvor Jensen" <fa.hans.j.jorgensen-landemaerket@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9bhekq$b1a$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogle der kan fortælle hvorfor græsset er grønt?

Fordi grønt er en dejlig farve Så vidt jeg husker fra min skoletid er
det indholdet af klorofyl som giver planter deres grønne farve.

--
/Karsten Jensen

Please remove "1" when replying by email.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-01 18:23

> Fordi grønt er en dejlig farve Så vidt jeg husker fra min skoletid er
> det indholdet af klorofyl som giver planter deres grønne farve.
>

> --
> /Karsten Jensen

Ja, klorofyl opsuger så meget af de andre dele af lysspektret, blåt og rødt,
at det der ikke bruges, sendes tilbage som grønt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bess

Dato : 18-04-01 07:32

"Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> wrote in message

> [...]
er
> det indholdet af klorofyl som giver planter deres grønne farve.

Man ser ofte buske/træer med "røde" blade. Er det så den naturlige farve
hvis planten _mangler_ klorofyl eller er det et andet stof i disse
planter?

vh
Bess

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-01 22:35

> Man ser ofte buske/træer med "røde" blade. Er det så den naturlige farve
> hvis planten _mangler_ klorofyl eller er det et andet stof i disse
> [...]

Det hedder anthocyan (vistnok), det er det samme der er i rødbeder. Men de
har også klorofyl, som så må nøjes med en mindre del af lysspektret. Nogle
blade virker næsten sorte, og det må være udtryk for at næsten alt lys
optages.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn

Dato : 17-04-01 20:12

"Gunvor Jensen" <fa.hans.j.jorgensen-landemaerket@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9bhekq$b1a$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogle der kan fortælle hvorfor græsset er grønt?

Pga. af Klorofyl (bladgrønt) som er det grønne farvestof i planterne.
Muliggør kuldioxid-assimilationen hos disse.

Assimilation i biologi : næringsstoffers omdannelse til de stoffer hvoraf
organismerne består.

Mvh. Finn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-04-01 19:18

Gunvor Jensen <fa.hans.j.jorgensen-landemaerket@mail.tele.dk> skrev i en
> Er der nogle der kan fortælle hvorfor græsset er grønt?
Sunde planter er grønne.
Det skyldes grønkornene. De indeholder som bekendt
klorofyl, der er nødvendig for at omdanne kuldioxid og vand
til sukker vha. solenergi.
Klorofyl er en blanding af flere grønne farvestoffer.
Naturen har selv fundet ud af at denne farve giver den mest
effektive udnyttelse af sollyset, der jo består af mange forskellige
farver. Der er stor forskel på, hvor godt planterne udnytter de
forskellige farver.

Per A. Hansen

Fra : H. Olesen

Dato : 17-04-01 21:41

On Tue, 17 Apr 2001 15:01:18 +0200, "Gunvor Jensen"
<fa.hans.j.jorgensen-landemaerket@mail.tele.dk> wrote:

>Er der nogle der kan fortælle hvorfor græsset er grønt?

Græs er et barn af jorden og solen.

Når du ser billeder af vores planet udefra rummet, vil du se at den er
blå. Solen er som bekendt gul. Og ethvert barn ved, at når man blander
blå og gul, så får man grøn.

Derfor er græsset grønt

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Per Olsen

Dato : 17-04-01 21:50

Naturen er det der er grønt på landkortet, om
vinteren er den hvid. I naturen findes blomster,
buske og træer. Står der mere end 5 træer samlet,
kaldes det en skov. Når man sætter ild til skoven
bliver der asketræ tilbage. Og så videre...
Alt det der med klorofyl og bladgrønt er jo bare
undskyldninger fordi de ikke ved hvordan verden
VIRKELIG hænger sammen.

Glædelig forår.

Per.