morningstar
Fra : Jon Loldrup

Dato : 30-11-03 01:00

morningstar.dk har en funktion hvor man kan få listet alle danske
papirer efter hvor godt de har klaret sig de foregående 1,2,3,5 el. 10
år. Således ligger Nordea Invest Engros Europa Akk i top med 236,7%
over 10 år, skarpt forfulgt af Carnegie WorldWide/Globale Aktier Udb
med 219,1%
Nu kunne det jo være sejt hvis der fandtes en tilsvarende funktion for
alle verdens investeringsforeninger. Så vidt jeg kan se opererer
morningstar.dk kun med investeringsforeninger, og det er vidst ret
begrænset hvad de har med af udenlandske papirer. Det kan godt være
jeg siger for meget, men de har da i hvert fald ikke alle foreninger i
verden med.
Hvordan finder ud af hvem der er de bedste i verden, set over f.eks.
en 10-årig periode?

mvh Jon Loldrup

Fra : Stefan

Dato : 30-11-03 11:00

"Jon Loldrup" <jonlol@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> morningstar.dk kun med investeringsforeninger, og det er vidst ret
> begrænset hvad de har med af udenlandske papirer.

Morninstar findes så vidt jeg ved på verdensplan, så de har helt sikkert
nogle udenlandske sites, som kan hjælpe dig.

> Hvordan finder ud af hvem der er de bedste i verden, set over f.eks.
> en 10-årig periode?

Definer "bedste"....
Hvis du mener største afkast, så er det måske ikke så svært.
Men der findes mange mere eller mindre gennemskuelige "ratings", som angiver
noget om, hvor "god" et investeringsforeningsbevis er ud fra en hel masse
kritererier. Morningstar har fx deres stjernestystem, hvor de giver 1-5
stjerner alt efter hvor attraktive de mener den er - men om det er mere
rigtigt end alverdens andre måder - det tør jeg ikke sige (det er vist mere
religion end noget andet).
Hvis du bare er ude efter afkast, så kan det være at brancheforeningen kan
hjæpe (www.ifr.dk)

Stefan

Fra : Jon Loldrup

Dato : 30-11-03 12:52

On Sun, 30 Nov 2003 11:00:28 +0100, "Stefan"
<slc_dk[nospam]@hotmail.com> wrote:

>Morninstar findes så vidt jeg ved på verdensplan, så de har helt sikkert
>nogle udenlandske sites, som kan hjælpe dig.

Ja, men jeg har ikke kunnet finde samme funktioner på deres
morningstar.com. Den er blottet for klassementer.

>Definer "bedste"....

Det største afkast.

>Hvis du bare er ude efter afkast, så kan det være at brancheforeningen kan
>hjæpe (www.ifr.dk)

Ja den ser god ud. Tak for tippet.

mvh Jon Loldrup

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-12-03 12:59

> Hvordan finder ud af hvem der er de bedste i verden, set over f.eks.
> en 10-årig periode?

Måske dette link er tæt på det du søger:
http://screen.morningstar.com/FundSearch/FundRank.html?fundCategory=all&screen=tr10yr&Select.x=26&Select.y=3

kama

Fra : Jon Loldrup

Dato : 03-01-04 11:57

On Mon, 1 Dec 2003 12:58:46 +0100, "Karsten Madsen" <kama@kamacom.dk>
wrote:

>Måske dette link er tæt på det du søger:
>http://screen.morningstar.com/FundSearch/FundRank.html?fundCategory=all&screen=tr10yr&Select.x=26&Select.y=3

Det var lige præcist sådan noget jeg søgte. Tak for tippet.

mvh Jon Loldrup