Drikkepenge i DK??
Fra : Jesper

Dato : 29-11-03 14:29

Hej

Flere gange hvor jeg har været ud at spise med vennerne har vi ført en lille
diskution omkring hvorvidt man giver drikkepenge her i Danmark? Jeg mener at
have hørt engang at drikkepengene er indregnet i prisen på mad/drikke her i
landet, mens man f.eks. i Grækenland ikke indregner dem, derfor giver man
ikke drikkepenge her, mens man gør det i Grækenland.
Selv om i ikke ved det med 100% sikkerhed, så skriv da lige hvordan i plejer
at gøre, også hvor meget i plejer at give hvis det hele bare har været
rigtigt godt.

På forhånd tak
Jesper

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-11-03 15:46

"Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
plejer
> at gøre, også hvor meget i plejer at give hvis det hele bare har været

Hej Jesper,

Når vi er ude at spise giver vi som regel drikkepenge. Men bestemt ikke
altid. Hvis der ikke er noget at udsætte på betjening og mad får de
naturligvis drikkepenge. Hvis personalet er utiltalende eller desideret
uhøflig får de intet. Når det er særlig udsøgt behandling vi får, det er
især, når vi går "rigtigt" ud, så falder der naturligvis en temmelig pæn
skilling af til tjeneren.
Hvis alt er som det skal være, så synes jeg faktisk, at det er ganske
uhøfligt ikke at give drikkepenge. Men det kommer nok an på, hvordan man er
"opdraget".
Mange steder går drikkepengene i en fælleskasse, som så deles ligeligt
mellem personalet.

Mvh. Renate

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-11-03 16:06

> Hvis alt er som det skal være, så synes jeg faktisk, at det er ganske
> uhøfligt ikke at give drikkepenge. Men det kommer nok an på, hvordan man
er
> "opdraget".

Men tjeneren gør jo bare sit arbejde som han jo får sin løn for ? - er din
arbejdsplads sådan indrettet at du får en skilling stukket i hånden hver
gang din foresatte synes at du har gjort dit arbejde godt ?
Jeg giver drikkepenge når jeg har lyst til det og er er i humør til det, men
jeg synes ikke man kan koble dårlig opdragelse på det hvis mennesker ikke
giver drikkepenge.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-11-03 16:35

> [...]
> arbejdsplads sådan indrettet at du får en skilling stukket i hånden hver
> gang din foresatte synes at du har gjort dit arbejde godt ?

Hej Andreas,

Jada... Min chef er min mand... Så ja, det sker da... *G*
Jeg kender godt argumentet, men synes blot ikke om det. Det er en gamel
tradition for at give drikkepenge til "de tjendende" ånder.

> [...]
men
> jeg synes ikke man kan koble dårlig opdragelse på det hvis mennesker ikke

Jeg siger heller ikke at *du* er uopdragen. Jeg siger at *jeg* ville føle
mig dårlig tilpas, hvis ikke jeg gav drikkepenge, og i væste fald uopdragen.
For det har jeg lært fra spæd.

Mvh. Renate

Fra : Gerner

Dato : 29-11-03 17:06

On Sat, 29 Nov 2003 16:34:52 +0100, "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>Jeg kender godt argumentet, men synes blot ikke om det. Det er en gamel
>tradition for at give drikkepenge til "de tjendende" ånder.

Den tradition døde da reglerne om automatiske drikkepenge blev indført for meget
længe side.

> [...]
>mig dårlig tilpas, hvis ikke jeg gav drikkepenge, og i væste fald uopdragen.

Der bliver lagt mindst 10% af regningsbeløbet på, så drikkepenge er allerede
givet når regningen betales. Hvad du så føler dig utilpas over er en gåde,
dårlig samvittighed ?

Det er så svaret til den der spurgte om størelse på drikkepenge til folk i
servicefag hvor den slags regler gælder.

--
Gerner
368WU/1776hrs

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 29-11-03 19:10

Gerner <nospamadress@postkasse.dk> wrote in

> Den tradition døde da reglerne om automatiske drikkepenge blev indført
> for meget længe side.

Jeg mener faktisk, at det var "de tjenende ånders" faglige organisationer,
der var stærkt medvirkende til at afskaffe drikkepenge her i landet for
mange år siden. Her lidt OT...: Jeg kunne heller ikke drømme om at give en
taxachauffør drikkepenge.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-11-03 17:42

Jesper wrote:
> [...]
> Selv om i ikke ved det med 100% sikkerhed, så skriv da lige hvordan i
> plejer at gøre, også hvor meget i plejer at give hvis det hele bare

For mig afhænger det meget af situationen.
Jeg giver drikkepenge i to situationer:
Som tak for udsøgt betjening over det forventede, og som middel til at
sikre mig tjenerens opmærksomhed. I sidste tilfælde gives drikkepengene
på forhånd. Jeg har i mange tilfælde haft held med at give et beløb (kr.
50 -100) til "brillerens" eller "øjendråber" ved første møde med
tjeneren. Det har sikret opmærksomhed resten af aftenen :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 29-11-03 20:58

> [...]
> 50 -100) til "brillerens" eller "øjendråber" ved første møde med
> tjeneren. Det har sikret opmærksomhed resten af aftenen :)

LOL... den er jeg sgu' ikke tænkt på før... Det skal prøves!

Bjarke

Fra : Nette

Dato : 29-11-03 21:01

"Jesper" skrev i en meddelelse
> Selv om i ikke ved det med 100% sikkerhed, så skriv da lige hvordan i
plejer
> at gøre, også hvor meget i plejer at give hvis det hele bare har været
> rigtigt godt.

Jeg plejer kun at give drikkepenge, hvis oplevelsen virkelig har været
ekstrem positiv.
Egentligt ser jeg ingen grund til at gøre det, for tjeneren får, ligesom
alle andre, sin overenskomstmæssige løn.
- På min arbejdsplads, får jeg heller ingen drikkepenge.

Når det så sker, at jeg giver drikkepenge, så runder jeg gerne beløbet op.
Men jeg har aldrig givet over 15 kr. i drikkepenge. - Jeg er trods alt kun
en almindelig lønslave og har jeg betalt 120 kr. for en flaske vin, jeg kan
købe i Alta til en 50er, så synes jeg også jeg har bidraget en del der til
restaurantens omsætning.

Nette

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 23:32

> [...]
plejer
> at gøre, også hvor meget i plejer at give hvis det hele bare har været

Jeg opfatter det som rimelig almindeligt at folk giver drikkepenge i
Danmark...
Derudover giver jeg selv prencipielt aldrig drikkepenge.. det er ikke fordi
jeg er nærig osv. jeg forstår ganske enkelt bare ikke hvorfor man skal
betale dem penge når de får løn ligesom alle andre... så kan man sige at de
gør deres arbejde ekstra godt osv... men hvis jeg går ind i FONA og
medarbejderen er god til at fortælle mig om det TV jeg vil købe, ville jeg
da heller ik smide en 50'er til ham inden jeg gik ... Det bør ikke være
standard at man får en ringe betjening, og usædvaneligt hvis man får en god
betjæning - man burde altid kunne forvente en god betjening...

/Morten

Fra : Gerner

Dato : 02-12-03 12:25

On Mon, 1 Dec 2003 23:31:31 +0100, "Morten" <REMOVETHIS_post@simonsen.mail.dk>
> [...]

>Danmark...
>Derudover giver jeg selv prencipielt aldrig drikkepenge.. det er ikke fordi

Eksisterer det automatiske drikkepengesystem ikke mere ?
Hvis det gør, betaler du drikkepenge, så aldrig ?

--
Gerner
387WU/1847hrs

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 20:13

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse

> Eksisterer det automatiske drikkepengesystem ikke mere ?
> Hvis det gør, betaler du drikkepenge, så aldrig ?

Nu opfatter jeg drikkepenge som "merpris" udover den på menukortet ... at
den pris man betaler for maden, ikke udelukkende er for rå-varer, men også
løn til tjenere, varme, lys osv. ved alle jo, så jeg kan ikke helt se
forskellen på at sige at 30% af madens pris er til løn til tjenere, eller
20% er til løn og 10% til drikkepenge ...

Hvorom alting er - det jeg mener er at jeg aldrig ville betale ekstra, altså
mere end den pris produktet (maden) koster ...

Fra : Gerner

Dato : 02-12-03 21:28

On Tue, 2 Dec 2003 20:13:12 +0100, "Morten" <REMOVETHIS_post@simonsen.mail.dk>
> [...]

>forskellen på at sige at 30% af madens pris er til løn til tjenere, eller
>20% er til løn og 10% til drikkepenge ...

Du betaler drikkepenge, uanset om du indregner det eller ej.

>Hvorom alting er - det jeg mener er at jeg aldrig ville betale ekstra, altså
>mere end den pris produktet (maden) koster ...

Det var i gamle dage før drikkepengeautomatikken, da du selv afgjorde om du
ville betale drikkepenge eller ej og dertil hvor meget.
Nu betaler du drikkepenge som er mindst 10% mere end produktet koster.
Jeg er også sikker på det skal stå et sted i forretningen, f.eks. på menukortet
at prisen indkluderer drikkepenge. (eller at det bliver lagt på)

Jeg ved godt hvad du mener, at du ikke betaler mere i drikkepenge end du er
tvunget til. Og tvunget er du.

--
Gerner
389WU/1856hrs

Fra : Thïngmand

Dato : 03-12-03 09:56

> [...]
menukortet
> at prisen indkluderer drikkepenge. (eller at det bliver lagt på)

Det er noget fis - de 10% ryger lige ned i indehaverens lomme. Min kæreste
er kok og med den ringe løn der er hendes og tjenerfaget (tænk på
arbejdstiderne) giver jeg altid drikkepenge (hvis alt har været i orden), da
det så bliver et skattefrit tilskud til slavelønnen, som regel delt mellem
både tjener og kokke, da alle jo har været med til frembringe en god
oplevelse for kunden...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Gerner

Dato : 03-12-03 11:35

On Wed, 3 Dec 2003 09:55:30 +0100, "Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>det så bliver et skattefrit tilskud til slavelønnen, som regel delt mellem
>både tjener og kokke, da alle jo har været med til frembringe en god

Tja, sådan er det at arbejde uden overenskomst. Er kokke i det hele taget med i
ordningen ? Nogle er jo selvstændige entrepanører og har kontrakt med ejeren om
f.eks. indkomstfordeling ejer/kok.
Og så er der lige skattefar, som regner med at dem der er omfattet af den
automatiske drikkepengeordning også får det og forlanger det opgivet som b-skat.
(ifølge kildeskatteloven vistnok § 43 eller deromkring)
Så det er da dumt at lade ejeren beholde pengene.

--
Gerner
390WU/1860hrs

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-12-03 23:24

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

mellem
> både tjener og kokke, da alle jo har været med til frembringe en god

Da kan da godt være det er noget fis det med de 10%, men det vigtige
er at tjeneren er sikret en timeløn, eller akkordløn afhængig af hvad
de aftaler. Det var til gengæld utrolig frækt før "automatiske
drikkepenge" når nogen kunne finde på at påstå en eller anden dårlig
handling fra tjenerens side og derefter undlade at betale ham.
I øvrigt tror jeg det var praktisk dengang vi gik over til kildeskat
engang i tresserne, at tjenerne blev almindelige A-indkomst lønslaver.
mvh
Jørgen