VX 800 For/imod-Kvaliteter/problemer ?
Fra : HpeA

Dato : 30-11-03 01:25

Hejsa´

Nu er det blevet alvor. Kørekortet er ikke en umulighed, men meget igang !.
Køretøjet er overvejet fra en NSR 125 ( el.lign) til Sv 650 !.
_Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt :o/.

http://www.ks-motor.dk/nyweb/asp/mcdet1.asp?snrk=102142

Tung maskine for en pind som mig til at starte med, det kunne blive min
første og deraf _dyrt_ !. Men hvad er det der gør mig så..............?. Er
det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.
Jeg hader fælgene & at der ikke er mono-fjeder og dæmper
bag..............resten er jo.......til at elske !, og jeg vil stadig have
netop sådanne et dyr
Er det det værd ?, ja self. når man kommer fra en unævnelig jo. Det siger
sigselv :o/, men hvorfor lige en VX ?. Jeg er jo til off-road eller en
gen-manipoleret derimellem .
Hvad med alle jer, har det osse med et sagt -"Klik"- imellem ørene & der var
_din_ Mc ?, eller er det noget jeg bilder mig ind ?.
Erfaringer med denne model modtages med ( næsten ) kys hånd. Self. osse en
lille historie om _din_ første ( MC vel at mærke )

--

Hilsen Herfra
HpeA ( Uha, julegaven er fundet, men skal nok ikke forvente _så_ meget

Hans Peter Erenskjold Aalling
www.hpea.farmands.dk

Fra : Richard

Dato : 30-11-03 13:35

HpeA wrote:
> Tung maskine for en pind som mig til at starte med, det kunne blive min
> første og deraf _dyrt_ !. Men hvad er det der gør mig så..............?. Er
> det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.

Forstår dig godt, jeg kiggede også på VX800 som et alternativ til NTV650,
dengang i '97 hvor jeg ville igang med at køre mc igen. NTVen var der ikke
mange til salg af dengang, så VXen lignede et godt bud på et alternativ.
Men den var/er mærkbart tungere at styre end NTV'en, og det eksemplar jeg
prøvede var ikke særlig pænt holdt selv til prisen. Så jeg endt med at
købe min VFS750S, der har mere krop en både NTV og VX og på den måde
passer mig bedre

> Jeg hader fælgene & at der ikke er mono-fjeder og dæmper
> bag..............resten er jo.......til at elske !, og jeg vil stadig have
> netop sådanne et dyr

Smag kan ikke diskuteres, men fælgene er givetvis praktiske; de er
ihvertfald lettere at holde end trådfælge, skulle jeg hilse at sige -
hvad er der galt med monodæmperen, det passer da fint til sådan en
sen'80er-klassiker IMHO.

> Er det det værd ?, ja self. når man kommer fra en unævnelig jo. Det siger
> sigselv :o/, men hvorfor lige en VX ?. Jeg er jo til off-road eller en
> gen-manipoleret derimellem .

Jamen så find dog en Africa Twin - endnu bedre dens forgænger XLV750R med
kardan og hydraulisk aktiverede ventiler - en TransAlp eller en Super
Tenere eller... Der er da nok at vælge imellem i den boldgade

> Hvad med alle jer, har det osse med et sagt -"Klik"- imellem ørene & der var
> _din_ Mc ?, eller er det noget jeg bilder mig ind ?.

Jamen der er jo meget individuelt. I mine øjne er VX'en egentlig flottere
end NTV'en; men den kører altså bedre og dens motor har ry for sin
uopslidelighed.

> Erfaringer med denne model modtages med ( næsten ) kys hånd. Self. osse en
> lille historie om _din_ første ( MC vel at mærke )

Får du ikke mere her, så søg efter i de forskellige fora og grupper; der
skal nok være en for VX'ere også et sted. Bid især mærke i, om VX'en
notoriske uvilje mod sving kan kureres med hvilke dæk hhv ændringer i
affjedring og/eller geometri.

Og pres så prisen 8-10.000 ned, den annoncerede er alt for høj selv med 2
års reklamationsret

Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
´89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Perpop

Dato : 30-11-03 16:43

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> dengang i '97 hvor jeg ville igang med at køre mc igen. NTVen var der ikke

.....Men det er der nu

Jeg har været ejer af en NTV, og har KUN rosende ord. Bortset fra at det
heller ikke er en raket, er den meget letkørt, og alle tingene på cyklen er
af typisk Honda-kvalitet. Derudover er den helt urimelig økonomisk. At
tvinge den ned under 19Km/liter kræver meget
Jeg er personligt ikke være i tvivl om at NTV'en står meget højere på
ønskelisten end en VX'er....

Bare min beskedne mening.

Vh. Per

Fra : Richard

Dato : 30-11-03 22:54

Perpop wrote:

> .....Men det er der nu

Ja der er vist en del flere - og rigtig mange ganske billige i D som
reservedele, hvsi man skulle falde over en dansk NTV i dårlig stand. Men
det er vist sjældent, man NTV'er dem udbudt som trafikskadede, ikke?

> [...]
> af typisk Honda-kvalitet. Derudover er den helt urimelig økonomisk. At
> tvinge den ned under 19Km/liter kræver meget

Ja det ville jeg gerne have kunnet på VFS'en, dens 12-13 km/l på småvejene
har været et dyrt bekendtskab

Men NTV'en er ret smalbrystet, set fra sadlen - "en knallert" kaldte
jørgen Aagesen den; det var en han havde fået sat i stand samme forår, der
vakte min interesse. (Den står nu hos Uffe Juul på Fyn til næsten samme
pris 6 år og mindst een større trafikskade siden

Prøvesad også NTV'ens US-fætter, Hawk GT, dengang; men den var mærkbart
mindre og føltes ikke rar. Og så havde den jo kædetræk. Efter en sæson med
den endnu mindre GB500 har jeg dog ændret mening på det punkt; en Hawk GT
med passende kåbe og Africa Twin-knast mm kunne være et rigtig sjovt
køredyr til småvejene
Kæden er dog stadig et minus

> Jeg er personligt ikke være i tvivl om at NTV'en står meget højere på
> ønskelisten end en VX'er....

Absolut, ihvertfald til småvejene, til længere ture er VX'en måske OK med
sin større motor og dens glæde ved at køre ligeud

Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kim J.

Dato : 30-11-03 14:28

Hejsa,

"HpeA" <hpea@NOWAYfarmands.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køretøjet er overvejet fra en NSR 125 ( el.lign) til Sv 650 !.
> _Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt :o/.

Har for nogle år siden solgt en VX800 til KS. så jeg kiggede lige om det
skulle være min forhenværende maskine, hvilket det ikke er.

> [...]
Er
> det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.

Ja, det er en tung maskine, men den føles ikke sådan! Selv en lille 125cc
maskine kan være tung, hvis man mister balancen når man holder stille. Hvad
angår din størrelse, så er det ikke den der kommer an på eller kræfter for
den sags skyld. Jeg er selv 165 - 170, og har kørt maskiner som XS1100 (tung
som bare satan), R1, R6, Mille R GSXR750 for bare at nævne nogle af
ekstremerne, og kører nu Kawasaki GPX750R, på ingen af maskinerne har jeg
følt min vægt (55 kg) eller mangel på højde har været et alvorligt problem,
nok nærmere tvært i mod

> [...]
> Erfaringer med denne model modtages med ( næsten ) kys hånd. Self. osse en
> lille historie om _din_ første ( MC vel at mærke )

VX800 er en klassisk bygget MC, og den er virkelig flot. Den har typisk V2
charme, hvad man nok skal være opmærksom på, hvis man kører lidt frisk. Ikke
noget med at smække den 2 gear ned før sving og så slippe koblingen, da man
så nemt risikeret et blokeret baghjul. Det er ikke en racer, men med de
rigtig dæk og fører, så følger den pænt med.
Den lider af de sadvanlige Suzuki-fejl med dårlig finish og tendens til at
ruste, men det er nu nok en af de bedre modeller fra Suzuki. Masser af WD40,
knofedt og autosol til udstødningen, så kan den holde sig pæn i mange år.
Jeg kørte 70.000 km. på min gennem 4 sæsonner, og da en blev solgt videre
til KS- Motor stod den næsten pænere end da den kom fra fabrikken

Hvad angår køreegenskaber, så er den rimelig, dog ingen racer, og man skal
være opmærksom på, at den er følsom over for sidevind. Med respekt, så kan
en begynder sagtens tumle den. Hvad angår prisen, lader jeg den være mellem
dig og KS-Motor

Hilsen her fra
Kim Johnsen
MC De Få Rå
Løsning

Fra : Bjørn S

Dato : 30-11-03 14:39

"HpeA" skrev
> _Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt :o/.
>
> http://www.ks-motor.dk/nyweb/asp/mcdet1.asp?snrk=102142

Den ser flot ud, og med en pæn farve, men den har altså kørt langt, selv om
det skulle være nyrenoveret motor.
Det behøver måske ikke betyde det store, men kan gøre det sværere at en dag
få solgt igen. Den annoncerede cykel har forøvrigt stået til salgs
ihvertfald de sidste 2 år, og har tidligere stået i 70.000 hos KS.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 30-11-03 14:54

In article <3fc938bb$0$25838$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, HpeA
says...
> [...]
> Jeg hader fælgene & at der ikke er mono-fjeder og dæmper
> bag..............resten er jo.......til at elske !, og jeg vil stadig have

Lige netop VX800 fås ganske ofte i yderst pæne eksemplarer, med få km,
www.ebay.de
Vi taler fantasipriser på ca. 15.000,- for maskiner der har gået
<30.000km og står som sprit-nye. Sandsynligvis typiske 'hobby-cykler,
købt til en enkelt tur i ny og næ, og som så bare har stået i garagen
de sidste 5-6 år. Faktisk kan det samme ses for LS650'ere.

- se det som en mulighed!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-11-03 15:14

I news: 3fc938bb$0$25838$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
skrev HpeA <hpea@NOWAYfarmands.dk>
> [...]
> igang !. Køretøjet er overvejet fra en NSR 125 ( el.lign) til Sv 650
> !. _Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt

Ja, den har også strejfet mig da jeg "begyndte igen".
Det der tiltaler mig er den vellykkede blanding af tour og custom, samt
kardantrækket. Hjulene er efter min mening flotte Flot lakering. Grim
bagskive. .....

Men tæt på har VX800 efter min smag for lidt krop og pondus, og det afgjorde
sagen for mig: Det blev en VF750S som tjente mig formidabelt til jeg fik råd
til noget sjovere.

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183 _

Fra : Armand

Dato : 30-11-03 16:57

> [...]
> _Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt :o/.
> Tung maskine for en pind som mig til at starte med, det kunne blive min

Frem for alt er den jo helt basic, og derfor ikke blacklistet af
forsikrings-selskaberne p.g.a. sportslighed og en masse dyre plastdele at
risikere ved styrt!
Jeg er af den overbevisning at ,med undtagelse af de få der her på gruppen
har bedyret deres renhed, tilter uskyldigt (forkert tilkobling, glemt
oplåsning, fumlen med støtteben hhv. fejlvurdering af underlag ved parkering
:-/ ) i løbet af den/de første sæson(er), og at det derfor er en ubetinget
fordel at bevæge sig rundt på en sådan "basic" når dét måtte ske - Især hvis
man har fravalgt kasko-dækning, men også ved kasko-dækning incl, en større
selvrisiko (som er ved at være et dagligt syn p.g.a. kundernes ønske om at
holde præmien nede)!

> ...........Men hvad er det der gør mig så..............?. Er
> det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.

Ja deeet er jo ikke sådan lige at definere :-/

> Jeg hader fælgene & at der ikke er mono-fjeder og dæmper
> bag..............resten er jo.......til at elske !, og jeg vil stadig have
> netop sådanne et dyr

Jeg har også sværmet for VX'eren!
Uden at have været på nakken af en vil jeg tro at den ikke er andet en
ordinær omkring køreegenskaberne, men i dét ord ligger jo også en
tilstrækkelighed :-/
På den anden side har den en vældig fornuftig opretsiddend ekørestilling,
som giver én en idag uvant kontrol over modellen!
Cylinderdesignet snyder, derved at motoren er vandkølet (der er monteret en
høj/smal køler imellem de forreste stelrør), hvilket plejer at borgre for en
god holdbarhed (læs: langt ud over 100.000km)!

Har du bemærket at det er en kardantrækker??

Jeg indkopierer nederst lige essensen af en korrespondance jeg for omkring 3
års tid siden har ført omkring bl.a. VX'eren!!

> Hvad med alle jer, har det osse med et sagt -"Klik"- imellem ørene & der
var
> _din_ Mc ?, eller er det noget jeg bilder mig ind ?.

Efter ejerskabet af XS360; XS 500 og XS1100 (dog afbrudt af et intermezzo på
seks cylindre), regnede jeg ellers mig selv for at være "Yamaha-mand", og
regnede i det små med at 1100'erens afløser skulle blive en (dengang nye)
FZ750. Men det skulle gå sådan at vinteren inden at det skulle vise sig at
jeg fik råd til ny model, blev jeg pludselig dybt forelsket i den måde som
GPZ900R's kåbe var designet ved hjørnerne under forlygten - Og dén detalje
hjalp mig over min modvilje over andre detaljer på den kontroversielle
900'er, således at det blev en GPZ900R jeg endte med at købe (til mig selv i
30-års fødselsdagsgave).
Jeg har ved et par lejligheder kørt på, såvel som "imod"; FZ'ere og de
oplevelser har ikke efterladt mig i ærgelse over dét valg!

> ...................modtages med ( næsten ) kys hånd. Self. osse en
> lille historie om _din_ første ( MC vel at mærke )

Min første model var slet og ret det absolut billigste nykøb i den for mig
tilstrækkelige 3½'er/400'er -klasse - Nykøb p.g.a. manglende overblik over
(brugt)markedet !!

--
Armand.

PS:
Forhør dig hellere lige på forsikringspræmien på en VX'er samt (om påkrævet)
droslingsmulighederne!

---------------
(lang) VX-korrespondance:

> Har du haft en VX'er?
> Spændende maskine synes jeg; men hvorfor faldt den ikke til på markedet??

Tjaaaa... det ved jeg hellere ikke. Den kørte fint, og jeg rundede da
100.000 Km. på den før jeg solgte den videre. I sin tid gav jeg 56.000 Kr.
for den, og den stod som fabriksny, og jeg solgte den videre til KS-Motor
efter 70.000 Km. på den for 50.000 Kr. Så det var et billigt køretøj. Til
prisen skal der nu siges, at hverken da jeg købte den eller solgte den
videre, kunne man se at den nogensinde havde været ude og trille.
VX'eren havde nu bare den sædvanlige Suzuki fejl med svage knaster. Jeg
skiftede en knastaksel og gav den nye ringe samt fik den honet. Men det var
også alt jeg gjorde ved den i løbet af fire år.
Nå, jo i starten kunne den ikke lide regnvejr. Den satte ud på den bagerste
cylinder. Efter meget bøvlen fandt jeg ud af, at aftapningsslangen på
bagerste luftfilterkasse var ført forkert, så den var klemt sammen af
bagsvingeren. Ikke nok med det, så vendte luftindtaget også sådan, at den
kunne suge vand ind, hvilket ikek gjorde det bedre.

> Bøttejern!!!

Hørt! Kvaliteten på VX'eren var nu ellers ret god Der var mange fine
detaljer med skjulte bolte mv. og for en gangs skyld ret pæne svejsninger i
stellet Den havde bla.en fin dækplade over forskærmen, hvor den var
skruet sammen. Den dækplade har jeg bare set mange andre VX'ere har manglet.
På mig ser det ud som om Suzuki pludselig er begyndt at spare på materialer
midt i produktionen?

> VX'eren har ellers levet skjult for min opmærksomhed indtil for nyligt.
> Jeg synes at den har et fedt design og de 60 hk på en 800cc's 45º V2'er må
> da være anderledes at have!?

Den kørte ret fint Det var bestemt ikke en racer, men flytte sig, det
kunne den da. Øhhhhh... den havde 65 Hk. eller var det 64 Hk.? Min største
kritikpunkt af den var forgaflen, den var bare alt for blød, og selve
maskinen var ikke glad for sidevind. Kom der en kastevind fra siden, så smed
den sig på det nærmeste ned.

Racerkørsel på små veje, kan hellere ikke anbefales på den, man skal i hvert
fald have en hurtig starter-finger Dn der med fuld knald hen mod et
skarp 90 graders sving, 2 tænder ned, og så fuld gas ud af svinget, skal man
være en smule forsigtig med. For man ikke tilpasset omdrejningerne risikerer
man baghjulet blokerer, men det er nu nok meget normalt for store V-motorer?
En enkelt gang da jeg lavede det nummer, blev jeg total blændet af de røde
advarsels pærer på instrument panelet. Motoren gik simpelthen ud, brrrr...
Så får man edderbroderme travl med at finde startknappen, gnæk gnæk... Tage
et rigtig skarp sving uden motorkraft er lig med styrt, brrrrrrr......
........Finishen på den VX'er jeg havde var helt i top.
Efter 100.000 Km. stod lakken på motoren lige så flot, som da den trillede
ud fra fabrikken. Først efter 70.000 Km. begyndte de forkromede lydpotter at
vise små rustpletter på svejsninger og i enderne af potterne, det er sgu'
flot! Da jeg solgte den havde den lige fået ny tank, forhjul,
instrumentpanel og 2 udstødningsrør.
...............Motoren stammer fra VS800 Intruder (51 Hk) VX800 har 63 Hk.,
den kunne lige snøvle sig op på 200 Km/t, men havde det nu bedst omkring 160
Km/t.

> Hvordan var gearkassen på så'en en kardanslæver??

Tjaaaa.... kardanen har vel egentlig ikke den store indflydelse på selve
gearkassen, andet end transmissionen er lidt mere kontant end med kæde? På
VX'eren var der ingen mærkbar kardanreaktion, altså den med at maskinen
hæver røven ved acceleration eller lægger sig til den ene side. Den største
ulempe der var ved den model var ved hurtige nedgearinger, hvis man ikke
holdt gassen stram. Man kunne meget nemt risikere at baghjulet blokerede.
Ret grimt, hvis man har planlagt et sving med stor hastighed.
Selve gearkassen var ikke en smør-gearkasse som på eksempelvis CBR1000 eller
XJ900 Division.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-12-03 11:48

[...]

Enig, gjorde selv det samme i sin tid. Kørte 2 år, uden et eneste uheld,
hvorefter jeg skiftede til CBR1000, nu havde jeg jo lært at køre :-/
Men, jeg tabte den pga. af skivelås. Skaderne var heldigvis begrænsede.
Det lærer man af.....
Så XX'eren har aldrig været tabt

Så det hjalp ikke mig.... Men jeg er måske heller ikke som folk er flest

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-03 19:40

> [...]
Er
> det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.

Hej
For mig var det flg. punkter som ny i MC verden for 2 år siden, jeg gik ud
fra:
Naket model, rund forlygte,V2 motor, vandkølet dog uden alt for dominerende
køler, kardantræk og velegnet til en bagpå

> [...]
> gen-manipoleret derimellem .
> Hvad med alle jer, har det osse med et sagt -"Klik"- imellem ørene & der

Ja
> eller er det noget jeg bilder mig ind ?.
Nej
> [...]
>
> --
>
> Hilsen Herfra
> HpeA ( Uha, julegaven er fundet, men skal nok ikke forvente _så_ meget

Min lille erfaring siger at jeg ville købe en tysker med max 30000 på uret
til omkring 55000 kr synet. (kender en importør i Viborg som henter pæne
modeller)
Jeg har ikke fortrudt det.
Og til denne sjældne model er der lavet en lille klub www.vx800.dk

==ViXer==