Valg af ruller
Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 22:10

Hej gruppe!

Jeg står for at skulle have skildt min variomatic ad (kilremmen er gået), i
den forbindelse har jeg tænkt mig at sætte nogen nye ruller i. Bør de ikke
skiftets? min scooter (PGO HOT 50) har nemlig kørt minimum 6000 km med de
ruller der sidder i.
Men hvilken vægt ruller skal jeg vælge? (se scooterens spec nedenfor).

PGO HOT 50
Det der er gjordt ved den siden fabrikken for at få den til at køre en
fornuftig hastighed er følgende:
45-topstykke
Fjerning af begrænsninger ved variomatic og blindrør.
En Polini variomatic.

Hvilken vægt vil i anbefale?

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-11-03 23:13

"USB" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> fornuftig hastighed er følgende:
> 45-topstykke
> Fjerning af begrænsninger ved variomatic og blindrør.

Jeg ved ikke hvilken vægt du skal vælge, men prøv at få fat i nogle
karbon-ruller i den vægt du skal bruge. De holder utroligt længe, og så er
de lidt "sjovere" end de normale, de koster ikke så meget mere end de andre.

Kim Larsen

Fra : Moller

Dato : 30-11-03 00:01

Det er da helt klart noget du selv må justere ind, for det er alt efter
hva du går efter jo, og hvordan liiige din moped har det osv...

> [...]
> karbon-ruller i den vægt du skal bruge. De holder utroligt længe, og så er
> de lidt "sjovere" end de normale, de koster ikke så meget mere end de

Hmmm, Kim forklare lige lidt "sjovere" hvis du siger han skal købe dem i
samme vægt som de alm. burde være ??? for så ændre det jo ikke noget, andet
end levetiden :) på den anden side, et sæt koster 70-100Kr... så længe det
ik er originale, så at bruge ekstra på et eller andet fansy som carbon
ruller, er de penge ud af vinduet...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-11-03 00:34

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> ik er originale, så at bruge ekstra på et eller andet fansy som carbon

Det sjove er at de holder så meget længere, jeg har nu kørt mere end dobbelt
så langt med mine end de der standard ruller, og så bilder jeg mig selv ind
at de giver et eller andet til knallerten, jeg ved godt det lyder underligt,
for det burde ikke ændre noget når det er samme vægt, men et eller andet
skete da jeg fik mine i.

Kim Larsen

Fra : HpeA

Dato : 30-11-03 00:46

Hejsa´

Hmmmm, det må være noget a la den gang jeg begyndte at hælde Shell V-Power
på PygZe, og jeg kunne ihvertfald -"mærke"- en forbedring på motoren.

Phykosomatisk( how ever it´s spell´d) = -" Tag en pille imod smerte, og
smerten forsvinder selvom det var en vitaminpille ( multilivol måske )
"-
Tro kan flytte bjerge, og har man tro´en, så........... . Ellers skal man
dyl´me være fint følende sommetider

HpeA< Ændring der kan mærkes....... 2 tænder ned foran, det kan mærkes, får
da snart slid-gigt i min venster ankel *LOL*)

Fra : Preuthun

Dato : 30-11-03 18:37

Hej Folks.
Jeg har aldrig selv haft adskildt en vario. Men sidder rullerne ikke i
klemme hele tiden?
Hvis de gør, kan det jo være at den statiske og dynamiske friktion er ganske
anderledes (mindre) ved carbon rullerne, således at de skulle reagere
hurtigere end stål rullerne.

mvh.
Jan Preuthun

Fra : Moller

Dato : 01-12-03 11:18

"Preuthun" <preuthun@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Folks.
> Jeg har aldrig selv haft adskildt en vario. Men sidder rullerne ikke i
> klemme hele tiden?

Svært at definere dem sådan...

> Hvis de gør, kan det jo være at den statiske og dynamiske friktion er
ganske
> anderledes (mindre) ved carbon rullerne, således at de skulle reagere
> hurtigere end stål rullerne.

Så er det jo fuldstændigt tåbeligt at sige de har samme vægt, for det er
jo vægten der afgøre reaktions tiden osv...

Carbon ruller med samme vægt, er mere pop end smart :) Men som der blev
nævnt andet sted, der er også folk der mener de kan mærke forskel på om de
køre med V-power eller ej *GGG*

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S .. Som ALDRIG for V-power på igen, for det har koste 1
kobling indtil nu... lorte pis.

Fra : Hekto

Dato : 01-12-03 12:18

In article <3fcb14a2$0$267$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> Carbon ruller med samme vægt, er mere pop end smart :) Men som der blev
> nævnt andet sted, der er også folk der mener de kan mærke forskel på om de
> køre med V-power eller ej *GGG*

Rullerne består en et 'metalrør' som giver vægt, og en plastkappe der
mindsker friktionen. Kulfiber vil give et glimrende slid på varioen!
Umiddelbart ville teflon være optimalt; men desværre nok for blødt til
at kunne holde vægten fast.
Jo mindre friktion, jo bedre funktion af varioen.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 01-12-03 17:25

"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese

Hej NG.
Nogen der kender et link, hvor der vises billeder af sådan en variomatic?
Mvh. Jan Preuthun

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-11-03 23:13