Q: Ventilator.... Hvor?
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-11-03 02:08

Hej!
Jeg er på jagt efter en ventilator.
Den skal bruges til at suge luft ud af mit computerrum.
Jeg har monteret en udblæsning i mit tag og fra den er der ført en 120mm
slange ind på loftet med flex studs på så diameteren er variabel.
Jeg leder efter en ventilator til montering på denne slange, og fra
ventilatoren og videre ned i computerrummet vil jeg bruge flexslange. Jeg
behøver ikke være bekymret for kondens da loftsrummet er isoleret og
opvarmet. Støj er også en faktor, da jeg også skal bruge en til
soveværelset.
Tricket er at jeg gerne vil have en der både kan suge og blæse luft
ind(sommer)/ud(vinter).
Jeg har kigget på www.lavprisvvs.dk men 1280,- (plus rør, styringsboks osv)
er lige i overkanten. Og så kan den vist kun køre en vej.
Jeg skal også bruge en "styringsboks" til ventilatoren, der må gerne være
hastighedsstyring og retningsstyring (timer- og fugtstyring er ikke
nødvendigt)
Nogle erfaringer? Anbefalinger af butikker, helst onlinesalg eller "rigtige"
butikker på sjælland.(Roskilde/Køge/København-trekanten)

Også postet i dk.forbruger (men ikke krydspostet)
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : edob

Dato : 30-11-03 09:38

Jeg tror du skal forsøge stille spørgsmålet i gruppen dk.teknik.el

Venlig hilsen, Frank.

Fra : //zigge

Dato : 30-11-03 15:52

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg er på jagt efter en ventilator.

Hvis udgangspunktet er at det ikke må koste mere end 1200,- og det skal
sidde i nærheden af din pc, så vil jeg foreslå dig flg.:
Lav selv en kasse med studse på til rør. Brug en 120mm pc-blæser, de fås
meget lydløse til både 12 og 240 volt og koster fra 150,- og opefter.
De fleste blæsere har en udformning af vingerne der gør at de ikke virker
når de køre baglæns... Men hvis du tænker lidt over hvordan du laver kassen,
er det ikke noget problem at lave en kasse med to blæsere og et vippespjæld,
der vender hver sin vej og vil kunne blæse eller suge alt efter hvilken en
der er tændt. Den blæser jeg har siddende i min pc, flytter 55 kubikfod luft
i minuttet - omregn selv til hvor mange gange du kan udskfte luften i din
hule. Du skal kunne udskifte luften ca hver halve time (beregnet) hvis det
skal være effektivt.
Styringen kan købes færdig, men det er også muligt at lave et simpelt
byg-selv system der kan kobles til serielporten på en pc. Det kræver dog at
du kan svinge en loddekolbe og ved en smugle om programmering.

Mvh
//zigge

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 30-11-03 23:10

> [...]
> hule. Du skal kunne udskifte luften ca hver halve time (beregnet) hvis det

Pas på!. Den angivne ydelse for blæseren er uden tilslutninger, rør,
bøjninger osv. Afhængig af hvilken type blæser det er vi taler om kan
ydelsen på den falde fra meget lidt til ret meget. Specielt dem der sidder i
computere er ret følsomme overfor ekstra modstand.

Ole

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-12-03 02:59

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> du kan svinge en loddekolbe og ved en smugle om programmering.

Det var da værd at overveje...
(klarer dog ikke problemet med soveværelset...)
Det med elektronik er ikke noget problem, og jeg er uddannet programmør
(arbejder dog ikke med det) så det skulle heller ikke være noget problem.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus