Dybdemåler (billig)
Fra : Andre

Dato : 29-11-03 14:42

Hvad finder man en billig dybdemåler til snorkeldykning ?

Er det helt umuligt at få under ca. 3000 kr. som er det billigste jeg har
fundet på nettet.

Har ikke det store behov, men det var da sjovt at kunne se hvor dybt man er.

Fra : Lars K.

Dato : 29-11-03 15:03

Det er "næsten" altid billigere med en fish finder! Jeg har købe et
"normalt" ekkolod har og det var fint:

http://www.netbaad.com/group.asp?group=128

lars

Fra : Lars K.

Dato : 30-11-03 10:56

Ups, smutter, jeg var lige i dk.fritid.sejlads :)

Fra : Timo J

Dato : 29-11-03 15:36

Hej Andre...

Der er en del løsninger :

De gamle : Casio depthmeter ure - der er vist en 3-4 modeller som alle
virker godt..
Nyere : D3, Mares freediver ( Tror jeg den hedder ) mf....

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
(+45) 2845 5040

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-11-03 16:29

> [...]
> fundet på nettet.
> Har ikke det store behov, men det var da sjovt at kunne se hvor dybt man

Et par ideer kunne være:
1. En gammeldags dybdemåler med slæbeviser.
2. Armbåndsure med dybdemåler. Et Pingo-ur eller Cassio har lavet
forskellige modeller.
3. Divetimer f.eks uwatech.
4. Dykkercomputere. F.eks Cressi Archimedes eller Mares M1 fås fra ca. 160
£.

Og det behøver vel heller ikke at være nyt.

Allan Hansen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-11-03 16:38

"Andre" <andre21@ofir.dk> wrote in message
> Hvad finder man en billig dybdemåler til snorkeldykning ?
>
> Er det helt umuligt at få under ca. 3000 kr. som er det billigste jeg har
> fundet på nettet.

uha nej da..... sådan en fætter her er noget billigere
http://www.scubastore.com/producte.asp?id=26&id_modelo=138&desde=0

Den er ret udbredt, så den burde være til at finde brugt, men den har dog en
væsentlig ulempe i forhold til snorkeldykning o.l., den måler kun i hele
minutter..

Thore

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-11-03 17:05

"SmaRTrxxv" <thore_123@456get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> væsentlig ulempe i forhold til snorkeldykning o.l., den måler kun i hele

Tiden er ligegyldig da det var dybdemålerfunktionen der var interessant.
"Fætteren" er i øvrigt for svag til seriøs snorkelykning da den kun går til
99 meter

Allan Hansen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-11-03 17:16

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> Tiden er ligegyldig da det var dybdemålerfunktionen der var interessant.

Jeg giver dig helt ret, men det kunne jo være at Andre ender med flere
muligheder til sit indkøb, hvorfor dette kunne være en interresant oplysning

Thore

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-11-03 17:21

> [...]
> fundet på nettet.
>
> Har ikke det store behov, men det var da sjovt at kunne se hvor dybt man

http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/depthcpus.htm

Søren Arnvig

Fra : Bock

Dato : 29-11-03 18:27

Suunto D3 er også en mulighed

http://www.scubastore.com/shop.asp?id_familia=16&id_subfamilia=56

mvh lars

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-11-03 21:16

> http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/depthcpus.htm

Siden jeg skrev artiklen er der kommet nye computere til, og det vil nok
være vanskeligt at finde en "MCD sport" i dag da den vistnok er udgået.

Suunto D3 er mit bedste bud, og prisen skulle kunne komme ned på ca. 1500
DKK

Armbåndsure og andet er normalt ikke velegnede til fridykning da de
bipper/alarmerer hele vejen op, og dykkertiden nulstilles ikke imellem hvert
dyk, så du kan ikke aflæse hvor lang tid hvert enkelt dyk tog.

Desuden har jeg konkret oplevet at "sample frekvensen" kan være så langsom,
at du skal opholde dig fx. 20 sekunder på en given dybde førend den
registreres korrekt. Dette kommer dog an på den konkrete computer.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-03 22:41

Jesper Pedersen <no_email@nospam.invalid> wrote:

> Suunto D3 er mit bedste bud, og prisen skulle kunne komme ned på ca. 1500
> DKK

Var lige inde og kigge på Scubastore:

<http://makeashorterlink.com/?N2EA52BA6>

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-03 23:15

Jesper Pedersen <no_email@nospam.invalid> wrote:

> Suunto D3 er mit bedste bud, og prisen skulle kunne komme ned på ca. 1500
> DKK

Egner dette "ur" sig også fritidsdykning?

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-03 23:50

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Egner dette "ur" sig også fritidsdykning?

"In gauge mode it is the perfect bottom timer and back-up device for
SCUBA diving. The Suunto D3 is not a dive computer and provides no
decompression calculations.
"
Kilde: Scubastore

det må vist være svar nok

I øvrigt tjekkede jeg lige, at min Suunto Solution Alpha kan gå ned til
20 sec. i sample time. Så 1 sec. sample time på D3'eren, det er da meget
fint; er det hele historien eller "koster" det noget?

Flemming Rubini

Fra : Timo J

Dato : 30-11-03 01:40

Hej Jesper nu må jeg lige brokke mig...

"Jesper Pedersen" <no_email@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
hvert
> dyk, så du kan ikke aflæse hvor lang tid hvert enkelt dyk tog.

Ævl - har dykket med en del armbånds ure ( faktisk kun armbåndsure da de
andre var for store ! ).. Ingen har bippet på noget tidspunkt... alt efter
model har de kunne huske forskellige ting - bla, gemmensnits dykketiden for
dine dyk, total dykkertid, max, average dybde ect ect... med det kunne være
fedt hvis alle funktioner kunne proppet ned i et enkelt armbåndsur. Køber du
et Scuba ur, kan tabelfunktionen i de langt fleste tilfælde slås
fra.......men det kan være en god ide at chekke først....

> [...]
> at du skal opholde dig fx. 20 sekunder på en given dybde førend den
> registreres korrekt. Dette kommer dog an på den konkrete computer.

De casio modeller jeg har dykket med har haft 3 sek... eneste minus er at
dybde måleren "kun" gik til enten 50 eller 60 meter - det tvang mig så til
at købe en D3 for den ekstra dybde måling. D3´døede faktisk på første dyk,
og er nu til rep. men måske er det blot en fridykker computer og ikke en
uv-jagt computer ;oP

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-11-03 02:46

Timo J <Timo*Remove*@s-d-i.dk> wrote:

> De casio modeller jeg har dykket med har haft 3 sek... eneste minus er at
> dybde måleren "kun" gik til enten 50 eller 60 meter

Det var en lav samlingrate. Kan man udskrive data på en nem måde?

Flemming Rubini

Fra : Timo J

Dato : 30-11-03 04:34

Yep - blyant.... ;oP - til gengæld var de billige... det var jo bare
vandtætte ure med dybdemåler og en hukommelse til det mest fornødne... det
ville også give hjertestop til enhver divemaster/dykkerleder hvis han så de
profiler i din logbog....

Timo - Der er lidt for træt til at svare uden en kæk bemærkning...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-11-03 11:16

Timo J <Timo*Remove*@s-d-i.dk> wrote:

> Yep - blyant.... ;oP - til gengæld var de billige... det var jo bare

Det var en fin mobil løsning. Jeg kan forstå det er nemt at bladre i de
billige ure.

Men de ure jeg kan finde fra Casio med dybdemåler koster minimum 350 EU
= 2.600 kr.

Såeh, hvad mener du med at de er billige?

Flemming Rubini

Fra : Timo J

Dato : 30-11-03 12:33

Depthmeter modellen kostede omkring 12-1500 dkr fra start at og blev sat ned
til 3-400 Dkr, storebroderern som kostede 1600, fandt jeg til 600 dkr... men
de kan være svære at finde... faktisk er de vist rigtigt svære - søgte lige
efter Depthmeter modellen SNK-100 og kom tomhændet frem...

Mvh

Timo.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-11-03 13:02

> [...]

> de kan være svære at finde... faktisk er de vist rigtigt svære - søgte lige
> efter Depthmeter modellen SNK-100 og kom tomhændet frem...

Tak for det.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-12-03 09:19

Timo J <Timo*Remove*@s-d-i.dk> wrote:

> de kan være svære at finde... faktisk er de vist rigtigt svære - søgte lige
> efter Depthmeter modellen SNK-100 og kom tomhændet frem...

kender du til en hjemmeside der holder øje med bedst og billigste
dykkerure til fx fridykning?

Flemming Rubini

Fra : Timo J

Dato : 01-12-03 09:39

Nej Desværre....

Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-11-03 19:22

Som en anden også nævner - en Uwatech Divetimer - jeg gav for et par år
siden kr. 666 for den hos diveinn.com.

Du kan sikkert også få den brugt.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Poul B-H

Dato : 29-11-03 23:54

Det behøver jo ikke at være en digital måler.

Der findes stadigvæk mekaniske målere, og ganske sikkert en masse brugte
rundt omkring, efter folk har købt digital.

Der fandtes faktisk en måler til max. 100kr. som består af et rør, åbent i
den ene ende og lukket i den anden. Det er ulineært, men det er en fordel,
fordi de første 10 meter ligger på den første halvdel af skalaen.

Poul B-H

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-11-03 09:21

"Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ene ende og lukket i den anden. Det er ulineært, men det er en fordel,
> fordi de første 10 meter ligger på den første halvdel af skalaen.

Man kan sagtens få en "gammeldags" med slæbeviser, til omkring 400,- kr

Både Mares, Suunto(sm16) og Uwatec (Anatomic) har en på programmet.
Uwatec har også en digital til ca 700,-

Kig i www.scubastore.com -> Instruments -> Loose instruments

Søren Arnvig

Fra : sliversen

Dato : 15-04-04 09:55

Jeg kan helt klart anbefale suunto D3. Her et selv og bruger det meget i
forbindelse med fridykning og flaskedykning. det logger hele dit dyk med
1 sekunders intervaller har plads til masser af dyk. dete r et topnice
ur og findes billigst hos www.scubadirect.dk sidst jeg chekkede.

http://www.kandu.dk/