Tilkørsel af Renoveret Golf 2 GTD motor
Fra : Kim

Dato : 29-11-03 20:32

Jeg har lige fået bilen efter renovering af motoren, hvordan er det lige med
tilkørsel?? kan den tåle næsten fuld gas eller skal man køre forsigtig de
første 1000 km.
Mvh. Kim

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-03 20:43

> [...]
med
> tilkørsel?? kan den tåle næsten fuld gas eller skal man køre forsigtig de

Normalt kører man roligt de første par tusinde km som du selv forslår.
Hvad er renoveret?

Niels

Fra : Olesen

Dato : 29-11-03 20:53

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> med
>
> Normalt kører man roligt de første par tusinde km som du selv forslår.

Hvad kan der ske ved at gi' den lidt mildt bøllebank
med jævne mellemrum ?

Er det ikke blot en god teoretisk svada, at
'sådan gør man bare'..?

Hvis metallet/olien er gennemvarmt, så sker
der vel intet ?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-03 21:13

> [...]
>
> Er det ikke blot en god teoretisk svada, at
> 'sådan gør man bare'..?
>
> Hvis metallet/olien er gennemvarmt, så sker

En ny motor har andre tolerancer end en brugt. Tingene sætter sig de første
par tusinde km og kører man fornuftigt holder motoren så i mange år, kører
man knap så fornuftigt holder motoren kortere tid. Det kan man selvfølgelig
være ligeglad med, hvis man kun beholder bilen 2-3 år.

Niels

Fra : Olesen

Dato : 30-11-03 00:03

> [...]
selvfølgelig
> være ligeglad med, hvis man kun beholder bilen 2-3 år.

Okay.
Man ku omvendt sige, at en slidt eller
ganske tilkørt motor har mere 'slup' i lejer mv,
og bør tilsvarende køres ganske forsigtig
da unødige omdrejninger slider meget da
det helel vibrerer og rasler mere end en
ny motor...men okay...ved hvad du mener.

Fra : Per Wildau

Dato : 29-11-03 23:59

Olesen wrote:
> "Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[..]

> Er det ikke blot en god teoretisk svada, at
> 'sådan gør man bare'..?

[..]

Hvis man ser en metaloverflade i et mikroskop, vil man se, at den overflade
som ser glat og fin ud, slet ikke er det - den består af dale og bjergtoppe.
Når man kører bilen til, "glattes disse overflader ud".
Gør du det brutalt vil du sparke hele "bjerget" af, gør du det forsigtigt
vil du kun sparke bjergtoppene af. Resultatet er, at du kan ende op med at
have "slidt" motoren meget mindre, når den er kørt til.

Per Wildau

Fra : Olesen

Dato : 30-11-03 00:06

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bjergtoppe.
> Når man kører bilen til, "glattes disse overflader ud".

Der kan ligge oliemolekyler i disse 'dale'.

> Gør du det brutalt vil du sparke hele "bjerget" af, gør du det forsigtigt
> vil du kun sparke bjergtoppene af. Resultatet er, at du kan ende op med at
> have "slidt" motoren meget mindre, når den er kørt til.

Okay..fin fortælling.
Men hvad så med en rask tur på motorvej
med væsentlig højere omdr. end man normalt
byder sin motor. Det kan næppe være
sundt heller.

...eller 10 koldstarter kontra 1 gang "høvl" med
gennemvarm 'nyere renoveret motor' ??

Fra : Per Wildau

Dato : 30-11-03 17:40

Olesen wrote:
> "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Der kan ligge oliemolekyler i disse 'dale'.

Jo jo, det kan der da, og ruheden i et leje har da også noget at sige. Det
det handler om her er 'hydrodynamisk smøringsteori'. Det der foregår her er,
at metal-metal kontakt undgås, ved at der, når lejet kører opbygges en film.
Det hele kommer til at ligne det at akvaplane .
Det er en speget affære at beregne, men det er noget alle maskiningeniører
lærer.

> Okay..fin fortælling.

Det er ikke bare nogen 'fortælling', det er nogenlunde det som sker.

> Men hvad så med en rask tur på motorvej
> med væsentlig højere omdr. end man normalt
> byder sin motor. Det kan næppe være
> sundt heller.

Hvis motoren først er oppe at køre og varm, så *er* oliefilmen oppe at køre
- umiddelbart ville jeg ikke tro, at det er så skadeligt - men man anbefaler
det jo ikke.
Det værste må være acc. - særligt med kold motor.

> ..eller 10 koldstarter kontra 1 gang "høvl" med
> gennemvarm 'nyere renoveret motor' ??

De som siger at det er 'overtro', at en motor skal køres til med
forsigtighed, har ikke forstået hvad det handler om - de er utålmodige efter
at 'fyre' den af.

Per Wildau

Fra : Kim

Dato : 29-11-03 20:57

> [...]
> med
>
> Normalt kører man roligt de første par tusinde km som du selv forslår.

udboret blok nye stempler ,nye lejer,topstykke
Mvh. Kim

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-11-03 21:15

> de

> udboret blok nye stempler ,nye lejer,topstykke

Så vil jeg køre behærsket i det første stykke tid. Tingene skal lige have
lov til at sætte sig, det gælder eks. bolte, møtrikker pakninger. Lejer skal
lige køres til , det samme gælder stempler i cylindrene osv.

Niels

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 30-11-03 12:43

> [...]
skal
> lige køres til , det samme gælder stempler i cylindrene osv.

Jeg støtter så sbsolut Niels holdning...... Det er ikke muligt for nogen
motorrenovatører i DK at holde de samme tolerancer som fabrikken gør under
fremstilling, så hver eneste nye ting i din motor passer meget dårligere
sammen end den gjorde da bilen var ny.....

"Æg mellem fod & speeder" de første 1000 km. Fra 1000 - 3000 km kan du
skifte til "Banan"..... fra 3000 sker der nok ikke noget, som ikke ville ske
alligevel....

Med racerbilen er jeg meget modstander af, at en nyrenoveret motor får ca. 5
km. tilkørsel inden den 1. ydelsesprøve !!! Det gør ondt langt ind i sjælen,
specielt når man som funktion af tiden ser en ydelsesforbedring fra 190 til
over 200 heste på 2 liter......
Ydelsesforskellen kan man i grove træk antage der bliver brugt på at fjerne
gods lokalt ("De mikroskopiske bjerge" på alle overflader der bevæger sig
relativt), og eftersom det foregår på mikroskopisk niveau, må der være
lokale meget store temperaturstigninger......

Den vildeste udvikling jeg har set på ydelsesforskel, som funktion af
tilkørsel, var min egen første 1100 BMC-A...... Fra 56 til 74 heste.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Olesen

Dato : 30-11-03 14:22

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> relativt), og eftersom det foregår på mikroskopisk niveau, må der være
> lokale meget store temperaturstigninger......

Ved ikke hvorfor, men kommer pludselig i tanke om,
at spidsen på en grammofonpickup kan blive
ca. 5-800 grader lokalt.

Men alligevel smelter vinylen ikke..

Hvad med en motor...mon man
overhovedet kan måle disse atomiske
størrelser og om det har nogen ydelsændring
før/efter ?

Tror der er megen fornemmelse og følelse
samt religion i dette emne, selvom ganske
meget lyder sansynligt..men der er vel
en grund til disse racermotorer kun
kører 5 km. før de forventes
at yde det optimale.

Kan godt forstå alligevel han vil
være forsigtig med Golfmotoren.
Jeg ved allerede nu, jeg også vil
køre 'forsigtigt' i Sierra'en når den
har fået skiftet sin tandrem...sådan
lidt fordi, den jo lige skal 'falde til
i sit nye hjem'..)

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 30-11-03 22:21

> [...]
> fjerne
>
> Ved ikke hvorfor, men kommer pludselig i tanke om,
> at spidsen på en grammofonpickup kan blive

Der tilføres jo også ny vinyl hele tiden...... I en bilmotor med 6000
omdrejninger/min løber det samme stykke lejemateriale forbi 100 gange i
sekundet.....
Desuden er jeg tvivlende^3 over den angivne temperatur.....

> Hvad med en motor...mon man
> overhovedet kan måle disse atomiske
> størrelser og om det har nogen ydelsændring
> før/efter ?

Der er væsentlig forskel.... Det har jeg målt så tit, faktisk på hver eneste
motor jeg har været med til at bygge....

> Tror der er megen fornemmelse og følelse
> samt religion i dette emne, selvom ganske
> [...]
I vores tilfælde har det udelukkende at gøre med besværligheden af at komme
til at træne & køre kilometer med en racerbil... Det ville være e
overkommelig, men ulovlig opgave at lægge motoren i en gadebil...

Mvh. Mikael