Manglende varme i Vw Passat 1.8
Fra : Torben

Dato : 29-11-03 11:35

Hej

Jeg har fået et lidt underligt problem i min passat st.car fra ´89

Når jeg starter motoren fra kold, kommer der varm luft efter 5 min. tid.
Når jeg så har kørt 5-10 min begynder den at blæse kold luft. Dv.s den på en
periode på 2-3 min slår over fra kold til varm luft, og derefter kommer der
kun kold luft ud. Rimelig problematisk i øjeblikket! ( vinter etc.)
Slangen ind i varmeapp. er varm men retur slangen er lunken ( ikke kold )

Jeg har indtil videre

- skiftet termostaten i køleren, uden resultat.
- kørt køler-rens igennem, uden resultat.
- skyllet varme app. på både ind og udgang. Der kom en del skidt ud, men mit
tryk på vand slange er ikke så stort, så jeg vil prøve med varmt vand idag
eller i morgen hos en kammerat

Er der nogen der har et forslag til hvad det ellers kan være?? Nogen vil
sikekrt sige "nyt varme apparat" men den mulighed skulle vi gerne
undgå....$$

Bilen har kørt 180.000 og er super vedligeholdt.

mvh

Torben

Fra : flemming

Dato : 29-11-03 13:53

Der kan være en luft prop i rørsystemet.

prøv følgende:

lad bilen kører i tomgang med varmevælgeren på max varme
retningen mod forruden
blæser på max
tag dækslet af til exp-beholder
og lad den stå indtil der kommer varme konstant

--
BR
Flemming

Fra : Torben

Dato : 29-11-03 17:17

Hej Flemming

Det har jeg prøvet nu, med det resultat at efter 10 min begyndte vandet at
vælte op af exp. beholderen....men stadig ingen varme.
Har du et andet forslag - jeg er efterghånden løbet tør for idéer. Det
eneste der kan være galt efterhånden er at den er stoppet. Det virker jo som
om at der kommer vand til varmeapp, men ikke derfra ( og den bruger ikke
vand )

mvh

Torben

Fra : DJ Bobo

Dato : 29-11-03 17:25

Stoppet? - du skrev tidligere:
- skyllet varme app. på både ind og udgang. Der kom en del skidt ud,
men mit tryk på vand slange er ikke så stort, så jeg vil prøve med
varmt vand idag eller i morgen hos en kammerat

Men det virker IMO sådan (stoppet), så du må pille slangerne af og
sætte haveslangen på for at konstatere, om der kommer noget ud i den
anden ende (gennemgang).

Hvad siger instrumentet iøvrigt i bilen? (temperaturmåleren)

/Mogens
Biler -> fra Alfa til Omega...

Fra : Torben

Dato : 29-11-03 18:29

Hej mogens

Ja det skrev jeg godt nok, men jeg har ikke særligt stort tryk på min
uddendørs vandhane (haveslange) så selv om der kom lidt snavset vand ud, er
det jo ikke sikkert jeg har fået "hul" på det. Jeg prøver min indendørs hane
med varmt vand og skyller den igennem imorgen. I hører nærmere.

Der er en (jan sørensen) der har skrevet at han havde samme problem på hans
polo, og at det dengang var toppakningen der var røget. Det mener jeg ikke
det kan være i denne situation. Så burde den vel bruge vand, og det gør den
ikke.?

mvh

Torben

Fra : Jan Sørensen

Dato : 30-11-03 11:15

Hej Torben

"Torben" <tcj@ka-netREMOVETHIS.dk> wrote in message
> [...]
> det kan være i denne situation. Så burde den vel bruge vand, og det gør

Jeg tror jeg var for hurtig med et muligt svar. Jeg fik ikke læst det godt
nok Jeg overså, at din bil ikke brugte vand
Beklager.

Mvh
Jan

Fra : flemming

Dato : 29-11-03 17:27

Det tyder på at det er stoppet
kan du mærke noget i returslangen fra varmeapp. jeg mener kan du mærke om
der er vand i slangen når du trykker på den?

Fra : Jan Sørensen

Dato : 29-11-03 17:40

>SNIP

Jeg er hverken ekspert eller mekaniker eller noget, men jeg havde samme
problem med min Polo fra 1996.
Lidt varme og ellers iskold luft. På min "mini passat" var det toppakningen
der gået.

Mvh
Jan