Dos-præferencefil
Fra : Dcasso

Dato : 30-11-03 00:44

Hej

Sidder og laver et program, hvortil jeg skal indlæse nogle
præferencer/options omkring hvordan programmet skal virke, har en
12-13 forskellige præferencer som brugeren skal tage stilling til.

Hvordan bygger jeg bedst filen op og hvordan bør jeg indlæse den.

Pt. regner jeg med et sekventiel gennemløb af filen, og så bruge
stringtokenizer til at opdele ud fra et kolon. Problemet er bare, hvis
brugeren nu indsætter en ekstra linie, eller selv bruger et kolon.
Nogle der kan give et godt forslag, og det skal være ved brug af en
tekstfil.

Dennis C

Fra : Lars Dam

Dato : 30-11-03 09:55

On Sun, 30 Nov 2003 00:43:35 +0100
Dcasso <ikke@oplyst_pga_spam.dk> wrote:

> [...]
> brugeren nu indsætter en ekstra linie, eller selv bruger et kolon.
> Nogle der kan give et godt forslag, og det skal være ved brug af en

Den simpleste måde vil nok være at gemme disse parametre i et Property objekt.

e.g.

Preoprties p = new Properties();
p.setProperty("data","c:/her/fil.txt");

ud igen:

String data = p.getProperty("data");

hvis du så bruger store() og load() så blive ovenstående gemt nydeligt i en tekstfil. Du kan dog ikke styre rækkefølgen af elementer i filen.

> Dennis C

vh. ld

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-03 10:35

Dcasso skrev:

>Hvordan bygger jeg bedst filen op og hvordan bør jeg indlæse den.

En almindeligt brugt metode ser sådan ud:

========
;      Inifil til programmet Diasshow.

; NYT_AFSNIT bestemmer hvor der indsættes en skillestreg.
; Tallene angiver hvor mange billeder der er i alt før stregen.

PATH "D:/Mosehuset/Billeder"
OVERSIGTSTITEL "Billeder fra Mosehuset, pinsen 2003"
OVERSIGTSFIL "oversigt.htm"
PICTURE "Billede"
PREVIOUS "Forrige"
NEXT "Næste"
INDEX "Oversigt"
FILEMASK "*.jpg"
IMAGES_PR_LINE 4
========

Tomme linjer og linjer der begynder med ; ignoreres. De variable
der skal benyttes i programmet, har også et navn i inifilen.

Den kode der samler indstillingerne op, leder efter f.eks. "PATH"
og sætter så programmets varabel, path, til at have den
tilsvarende værdi. Overvej om kun netop "PATH" er tilladt eller
om det skal være lige meget med små/store bogstaver.

Hvis du så også sørger for at give variablerne en brugbar
standardindstilling før inifilen læses, så er du garderet mod at
der fjernes linjer, at der tilføjes linjer (som ingen betydning
får) samt at linjerne byttes om.

Du kan også vælge at lade variablerne være udefinerede og så
jamre hvis der mangler en indstilling i inifilen.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-03 11:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> En almindeligt brugt metode ser sådan ud:

Den skal man vist kode selv. Property er en standardkomponent.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-03 15:14

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

>Den skal man vist kode selv. Property er en standardkomponent.

Okay, den kendte jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Dcasso

Dato : 01-12-03 22:48

>Den skal man vist kode selv. Property er en standardkomponent.

Hedder Properties :) og virker ganske godt. I skal have tak for
hjælpen.

Dennis C

Fra : Mads Andreasen

Dato : 30-11-03 15:29

Hejsa

Hvis du bruger java 1.4 kan du gøre brug af det nye Preferences API i
java.util.prefs pakken. Jeg har ikke selv prøvet det, men det kan være det
kan bruges.

-Mads

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 01-12-03 08:47

"Mads Andreasen" <manREMOVETHIS@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvis du bruger java 1.4 kan du gøre brug af det nye Preferences API i
> java.util.prefs pakken. Jeg har ikke selv prøvet det, men det kan være det
> kan bruges.

Jeg har prøvet det - og det virker aldeles glimrende. Meget simpelt at
bruge, tillige.

/Morten

Fra : kgc

Dato : 01-12-03 07:20

> Hvordan bygger jeg bedst filen op og hvordan bør jeg indlæse den.
Du kunne overveje at bruge XML og DOM - disse standarder er jo ret meget
oppe i tiden Det nok lidt mere besværligt (i hvert fald at komme i
gang med) end selv at definere sit eget ad-hoc format, men måske det
betaler sig i længden i forhold til let vedligeholdelse og hvad der nu
ellers følger med af fordele, når man benytter standarder.

Hvis du forventer at brugeren skal editere i filen, må du lige overveje
hvad brugeren er vant til - og kan forventes at kunne finde ud af.

Mvh. Kasper

Fra : Dcasso

Dato : 01-12-03 22:50

> [...]
>
>Hvis du forventer at brugeren skal editere i filen, må du lige overveje
>hvad brugeren er vant til - og kan forventes at kunne finde ud af.

Ja, XML og DOM ville nok være bedre, hvis det ikke var fordi jeg er en
total newbie indenfor java (har mere styr på andre sprog) og min
underviser som vist har programmeret java til dagligt i lidt over 10
år, kan sikkert godt klare en halvdårlig tekstfil :)

Skulle have nogle simple forslag og xml og dom er vist at overdrive
for samlet 15-16 parametre.

Dennis C