Automatisk omdøbning af filer ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 18:56

Er det muligt at omdøbe alle filer i en mappe på en gang lige som det er
i f.eks. Win XP ???
Og hvis hvordan gøres dette ?

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-11-03 19:09

In article <3fc8dda7$0$9813$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:
> Er det muligt at omdøbe alle filer i en mappe på en gang lige som det er
> i f.eks. Win XP ???
> Og hvis hvordan gøres dette ?

Man kan få et program som hedder Renamer til X.
http://purvis.co.nz/blairh/renamer/index.php

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 19:32

Steen Larsen wrote:

> Man kan få et program som hedder Renamer til X.
> http://purvis.co.nz/blairh/renamer/index.php

Hmm dvs. at svaret er nej
Damm alt det l... man skal installere for at få samme funktioner som
Windows....

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-11-03 19:46

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hmm dvs. at svaret er nej
> Damm alt det l... man skal installere for at få samme funktioner som
> Windows....

Kære Henry.
Gir du ikke lidt hurtigt op. 36 minutter uden en løsning og du
konkluderer, at det ikke kan lade sig gøre.

Måske en nærmere beskrivelse af, hvad du ønsker at udføre og en lidt
større tålmodighed end et "lørdag aften her og nu svar" krav, ville gi
dig flere fornuftige løsninger.

Har du selv kigget lidt på hvad AppleScript kan?

/Preben (som ikke aner hvad XP kan præstere)
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 20:41

> Kære Henry.
> Gir du ikke lidt hurtigt op. 36 minutter uden en løsning og du
> konkluderer, at det ikke kan lade sig gøre.

Det er nok muligt, men hjælpe-funktionerne i OS X er altså ikke ligefrem
fremragende i "verdens bedste styresystem" og de fleste basale ting skal
alt for ofte løses ved at der skal installeres et eller andet "share"

> Måske en nærmere beskrivelse af, hvad du ønsker at udføre
Lige det som jeg skriver, men jeg skal da gerne uddybe det
Lad os antage at jeg har en mappe med billeder, disse billeder vil jeg
gerne omdøbe til et sigende navn efterfulgt af et fortløbende nummer,
uden at jeg skal have fat i hvert enkelt billede.

og en lidt
> større tålmodighed end et "lørdag aften her og nu svar" krav, ville gi
> dig flere fornuftige løsninger.
Ja ja undskyld, min fejl

> Har du selv kigget lidt på hvad AppleScript kan?

Ja, men jeg kan altså ikke finde ret meget om emnet nogen steder, og
slet ikke på dansk.

> /Preben (som ikke aner hvad XP kan præstere)

I XP gøres det på følgende måde: man går ind i billede mappen trykker
"CTRL + A" (svarende til Æble + A ) alle billeder er nu markeret og der
trykkes så på "F2" man kan så skrive "workshop" og trykker "Return"
vupti XP omdøber nu alle filer til workshop efterfulgt af (1), (2)
.....osv...

Fra : Michael Holm

Dato : 30-11-03 13:01

> [...]

> trykkes så på "F2" man kan så skrive "workshop" og trykker "Return"
> vupti XP omdøber nu alle filer til workshop efterfulgt af (1), (2)

Var der nogen der fandt et script eller en anden nem måde at gøre dette
på ? (udover shareware programmet nævnt i starten af tråden)

iPhoto burde havde det indbygget ! så man kunne navngive sind ferie
billeder, ferie1, ferie2 osv !
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-11-03 15:23

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> på ? (udover shareware programmet nævnt i starten af tråden)
>
> iPhoto burde havde det indbygget ! så man kunne navngive sind ferie

Hvis ellers man har været i Programmer/AppleScript og klikket på
"Install Script Menu", som tryller den smarte genvej til
/bibliotek/scripts frem i menubjælken, er der jo nogle færdige, som kan
bruges.

Scriptet "Add to File Names.scpt" giver mulighed for at _tilføje_ tekst
til arkivnavne eller sætte suffix på en hel mappes arkiver.
Det sidste er sikkert nyttigt, når JPEG-billeder skal sendes til
XP'brugere

Det tager sikkert ikke lang tid at konstruere eller tilrette et script,
som det i stedet erstattet hele arkivnavnet med et nyt samt tilføjer
nummerering.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-11-03 17:26

> [...]
>
> Det tager sikkert ikke lang tid at konstruere eller tilrette et script,
> som det i stedet erstattet hele arkivnavnet med et nyt samt tilføjer

tak - kan godt se det , hvis der er en script haj, som kan lave sådan et
script, (preben ??! ) så kender jeg en japaner der bor i belgien, som
lige er switchet fra XP til Panter (i en iBook) som ville blive kanon
glad

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-11-03 19:13

> [...]

> script, (preben ??! ) så kender jeg en japaner der bor i belgien, som
> lige er switchet fra XP til Panter (i en iBook) som ville blive kanon

Tjah.
Hvis jeg var en haj.
Hvis jeg gad.
Hvis jeg havde tid.

Kig i stedet på f.eks. FileRenamer:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/7173>

/preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Niels Prins

Dato : 01-12-03 05:13

In article <1g58yxq.ujq403x2045yN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> [...]
> script, (preben ??! ) så kender jeg en japaner der bor i belgien, som
> lige er switchet fra XP til Panter (i en iBook) som ville blive kanon

Her er et redigeret script. Kopier scriptet til Script Editor og gem det
i mappen User/Library/Scripts, så vil det stå til rådighed i
scriptmenuen. Hvis man vil rydde op i scriptmenuen kan man flytte rundt
på mapperne i /Library/Scripts.

Hils den kanon glade belgiske japaner.

Niels (nu også kaldet script haj - ak ja alle de titler...

---script start---
(*
Dette script er scriptet "Add Prefix-Suffix to File Names" fra Panther
ændret således
det er muligt at ændre navn på en stribe dokumenter til et hovednavn +
nr.

Man skal være opmærksom på at dokumenternes efternavn fjernes .

Ingen garantier mod bugs, fejl og anden ondskab - men det virker fint
hos mig på Panther.
Niels Prins - 30/11/2003
*)

try
tell application "Finder" to set the source_folder to (folder of the
front window) as alias
on error -- no open folder windows
display dialog "Der er ikke valgt en mappe" buttons {"OK"}
quit
end try

set the prefix_or_suffix to ""
repeat
display dialog "Skriv Navn:
(titlen på dokumenterne bliver navn_nr hvor nr starter ved 1 op til
antal dokumenter i mappen)" default answer the prefix_or_suffix buttons
{"Cancel", "OK"}
copy the result as list to {the prefix_or_suffix, the button_pressed}
if the prefix_or_suffix is not "" then exit repeat
end repeat
set the item_list to list folder source_folder without invisibles
set source_folder to source_folder as string
repeat with i from 1 to number of items in the item_list
set this_item to item i of the item_list
set this_item to (source_folder & this_item) as alias
set this_info to info for this_item
set the current_name to the name of this_info
if folder of this_info is false and ¬
alias of this_info is false then
if the button_pressed is "OK" then
set the new_file_name to the (the prefix_or_suffix & "_" & i)
as string
else
set the new_file_name to the (the current_name & "_" & i) as
string
end if
my set_item_name(this_item, the new_file_name)
end if
end repeat
beep 2

on set_item_name(this_item, new_item_name)
tell application "Finder"
--activate
set the parent_container_path to (the container of this_item) as
text
if not (exists item (the parent_container_path & new_item_name))
then
try
set the name of this_item to new_item_name
on error the error_message number the error_number
if the error_number is -59 then
set the error_message to "This name contains improper
characters, such as a colon (:)."
else --the suggested name is too long
set the error_message to error_message -- "The name is
more than 31 characters long."
end if
--beep
tell me to display dialog the error_message default answer
new_item_name buttons {"Cancel", "Skip", "OK"} default button 3
copy the result as list to {new_item_name, button_pressed}
if the button_pressed is "Skip" then return 0
my set_item_name(this_item, new_item_name)
end try
else --the name already exists
--beep
tell me to display dialog "This name is already taken, please
rename." default answer new_item_name buttons {"Cancel", "Skip", "OK"}
end tell
end set_item_name

---script slut ---

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-03 13:38

Tusind tak Niels Haj :)

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> Hils den kanon glade belgiske japaner.

helt sikkert !!

> Niels (nu også kaldet script haj - ak ja alle de titler...

Men niels, når jeg kopiere denne ind i et nyt script, og prøver trykker
på Run (eller Compile - er det at checke det ?) så får jeg nogle
fejlmeddelser, nogen steder er det nok bare at slette et mellemrum, men
et sted siger den: "expected a "else", etc. but found "as" "

lige ved her :
[...]

ku' jeg lokke dig til at maile det ? (se sig.)

Fra : Niels Prins

Dato : 01-12-03 23:34

In article <1g5aiz5.3du8c6u26a7kN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
> [...]

> et sted siger den: "expected a "else", etc. but found "as" "

> ku' jeg lokke dig til at maile det ? (se sig.)

Det er pga linielængden i news er kortere så der kommer nogle forkerte
linieskift. Jeg har mailet scriptet til dig.

Jeg har rettet scriptet så der bliver foranstillede 0 eller 00 alt efter
hvormange dokumenter der er i mappen.

Hilsen Niels

---script start

(*
[...]

-- The following line is disabled due to a Menu Manager bug
--set the source_folder to (choose folder with prompt "Pick the folder
containing the files to rename:")

[...]

set j to number of items in the item_list
[...]
if j > 100 then
if i < 10 then
set i_nr to "00" & i
else if i < 100 then
set i_nr to "0" & i
else
set i_nr to i
end if
else
if i < 10 then
set i_nr to "0" & i
else
set i_nr to i
end if
end if
if the button_pressed is "OK" then
set the new_file_name to the (the prefix_or_suffix & "_" &
i_nr) as string
else
set the new_file_name to the (the current_name & "_" & i_nr) as

Fra : Michael Holm

Dato : 02-12-03 10:07

> [...]

> linieskift. Jeg har mailet scriptet til dig.
>
> Jeg har rettet scriptet så der bliver foranstillede 0 eller 00 alt efter

Det virker smukt, og efter hensigt, tusind tak.

Fra : Hanric

Dato : 01-12-03 19:51

Kan ogsaa klares doed-let med Perl /

On 30/11/03 5:26 pm, in article

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 30-11-03 19:45

> [...]
> gerne omdøbe til et sigende navn efterfulgt af et fortløbende nummer,
> uden at jeg skal have fat i hvert enkelt billede.

GraphicConverter indeholder (også) til dette formål ganske glimragende
funktioner.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Ole Hansen

Dato : 01-12-03 13:43

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> [...]
> der trykkes så på "F2" man kan så skrive "workshop" og trykker
> "Return" vupti XP omdøber nu alle filer til workshop efterfulgt af

$ cd /foo/bar; A=1; for i in *; do mv $i workshop\($i\); let A=$A+1; done

--
Ole Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-03 21:38

> [...]
> dig flere fornuftige løsninger.
>
> Har du selv kigget lidt på hvad AppleScript kan?
>
> /Preben (som ikke aner hvad XP kan præstere)

hæ, hæ.......(Undskyld Henry.....)
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 21:30

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hmm dvs. at svaret er nej
> Damm alt det l... man skal installere for at få samme funktioner som
> Windows....

/Applications/AppleScript/Install Script Menu

kig under "Finder Script" i den fine ævle-script ikon der just dukkede
op i din menulinie. De gæver gutter fra cupertino tænker da også på alt

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 21:41

> /Applications/AppleScript/Install Script Menu

Den har jeg altså ikke på mit system, dette er hvad jeg har:

http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/script.pdf
Script Menu.menu indeholder intet

> kig under "Finder Script" i den fine ævle-script ikon der just dukkede
> op i din menulinie.
af samme grund kan dette ikke gøres !!
De gæver gutter fra cupertino tænker da også på alt

Mon de gæve gutter har glemt det i dette tilfælde ??

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:00

> Den har jeg altså ikke på mit system, dette er hvad jeg har:
>
> http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/script.pdf
> Script Menu.menu indeholder intet

det er ik' en almindelig mappe, men derimod en pakke i stil med .app -
kig på endelsen ".menu", hvilket betyder at det er et menu-linie emne
lige som det du sikkert bruger til at vise dit ur i menulinien. Kan ikke
huske hvorledes ældre udgaver af OSX opfører sig, men du kan formegenlig
enten dobbeltklikke på den eller trække den op i din menulinie.

> af samme grund kan dette ikke gøres !!

> Mon de gæve gutter har glemt det i dette tilfælde ??

det tvivler jeg oprigtigt talt på - det er muligt at din os version
(10.1, 10.2?) ikke inkluderer scriptene (det gør 10.3 i al fald). Ellers
kan du nappe dem på <http://www.apple.com/applescript/finder/>

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-03 21:46

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> /Applications/AppleScript/Install Script Menu
>
> kig under "Finder Script" i den fine ævle-script ikon der just dukkede
> op i din menulinie. De gæver gutter fra cupertino tænker da også på alt

Øhh........er det
ikke:..>programmer>AppleScript>ScriptMenu.menu?.........dobbeltklik på
det sidste?????
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 21:57

> Øhh........er det
> ikke:..>programmer>AppleScript>ScriptMenu.menu?.........dobbeltklik på
> det sidste?????
> M.

Næh det er bare en mappe, der sker ikke en rygende fis ved at trykke på
denne så vidt jeg kan se ?

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:02

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Næh det er bare en mappe, der sker ikke en rygende fis ved at trykke på
> denne så vidt jeg kan se ?

hiv den op i din menuline (eller opdater til panther)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-11-03 22:13

> hiv den op i din menuline

Nå der var den allerede den var feset der op af sig selv.. så der skete
nok et og andet alligevel.

(eller opdater til panther)

Ja så griber det godt nok om sig, så tror jeg jeg smider dem over på win
og omdøber

Fra : Morten

Dato : 29-11-03 22:01

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øhh........er det
> ikke:..>programmer>AppleScript>ScriptMenu.menu?.........dobbeltklik på
> det sidste?????

kanske... jeg sidder på 10.3 min G5 vil ikke boote andet.