ATI Radeon 9600 PRO, SE eller XT
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-12-03 00:52

Hej med jer

Jeg kigger på et grafikkort til en ven som vil gerne have den næstbedste
grafikkort for under 2000 kr med enten 128 MB eller 256 MB DDR ram.

Jeg mener at XT er den kraftigste af PRO og SE men tager jeg fejl??

Jeg har kig på Asus Radeon 9600XT og Sapphire Radeon 9600XT men er meget
usikker på hvad det er bedst at vælge både ydelse og pris mæssigt. Jeg
tænker også om man får en masse ting med i pakken som Asus ty pisk leverer
f.eks. CD´er med spil og andet software.

Asus-kortet har 128 MB og Sapphire har 256 MB som jeg er usikker på hvilken
jeg skal vælge imellem af de to kort.

Håber på jeres hjælp til at få valgt det bedste kort til min ven.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Jesper Laursen

Dato : 30-11-03 01:50

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
hvilken
> jeg skal vælge imellem af de to kort.
>

> Håber på jeres hjælp til at få valgt det bedste kort til min ven.

1. søndag i advent er den 30. november.... Hvordan kan du allerede have den
1. december.
Få så stillet det ur, Bart.... Det er IKKE god kutyme at fremdatere for at
få sit indlæg øverst.

Eller tager jeg meget fejl ?? Hvad mener I andre?

/Jesper Laursen

Fra : Jakob M

Dato : 30-11-03 12:31

> [...]
> for at få sit indlæg øverst.
>
> Eller tager jeg meget fejl ?? Hvad mener I andre?

Du har ret. Personligt ignorer jeg folk der ikke kan finde ud af at sætte
uret korrekt.

Mvh
Jakob
FUT: dk.admin.netikette

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 03-12-03 17:03

Hej igen

Det er ikke for at få mit indlæg øverst oppe men det er fordi jeg er meget
dårlig til at få tjekket dato og ur på min computer og få det stillet. Det
har jeg nu gjort og nu håber jeg I er tilfredse.

Men jeg er ikke skyldig at computerens ur ændrer sig for jeg tjekker det
aldrig.

Så tak for jeres opmærksomhed.

Fra : Christian Spøer

Dato : 30-11-03 13:23

> Jeg mener at XT er den kraftigste af PRO og SE men tager jeg fejl??

XT er hurtigst, så PRO og derefter SE

> [...]
> tænker også om man får en masse ting med i pakken som Asus ty pisk leverer
> f.eks. CD´er med spil og andet software.

Personligt er jeg ligeglad med hvad jeg får med, installerer det alligevel
ikke. Kigger på spillene en gang imellem. Jeg finder altid det billigste og
bruger ATi's drivere (eller omega: omegacorner.com)
Ydelsen er den samme hos alle producenter (næsten), så det er ikke
producentens navn, der skal bestemme dit valg, men de ting, der følger med
kortet (hvis det er det du er interesseret i) og hvor billigt det er.

> Asus-kortet har 128 MB og Sapphire har 256 MB som jeg er usikker på
hvilken
> jeg skal vælge imellem af de to kort.

Der er ikke mærkbar forskel på 128MB og 256MB, så vælg det der er billigst.

Håber det hjalp.

Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)

Fra : SA

Dato : 30-11-03 18:14

> Der er ikke mærkbar forskel på 128MB og 256MB, så vælg det der er
billigst.

Jeg er lidt uening. Fx. har det vist sig at spil som Call of Duty ikke kører
særligt godt på højeste detaljer med 128 mb på kortet.
Hvis du kan få fat i et 256 mb kort til en rimelig pris, så bør det derfor
være dit valg.

Fra : Kim

Dato : 30-11-03 21:11

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> skrev
> billigst.
>
> Jeg er lidt uening. Fx. har det vist sig at spil som Call of Duty ikke
kører
> særligt godt på højeste detaljer med 128 mb på kortet.

Hvorfor kører CoD så perfekt på mit Sapphire ATI Radeon 9500 Pro, 128MB
DDR-ram?

Mvh Kim

Fra : N/A

Dato : 30-11-03 22:43

Fra : L.M.L

Dato : 30-11-03 22:43

> Fordi du ikke kører med "extra" i texture detail.
> Dette kræver nemlig 256mb ram på gfx-kortet for at køre ordentligt - i 32
> bit farver ihvertfald.

Dette link har været postet for et par dage siden:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/11/08/9570383

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 30-11-03 22:18

Kim wrote:
> "SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> skrev

> Hvorfor kører CoD så perfekt på mit Sapphire ATI Radeon 9500 Pro,
> 128MB DDR-ram?

9500 Pro er hurtigere end 9600 Pro.

\MK

Fra : Nikolaj

Dato : 03-12-03 14:02

Hvilken opløsning er det i snakker om, når i siger at det kræver 256mb ram
og ville et 9600 serie kort kunne beregne de textures der kan ligge på de
sidste 128mb ram?

Fra : jk

Dato : 01-12-03 10:09

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kigger på et grafikkort til en ven som vil gerne have den næstbedste
> grafikkort for under 2000 kr med enten 128 MB eller 256 MB DDR ram.
>
> Jeg mener at XT er den kraftigste af PRO og SE men tager jeg fejl??

Ifølge TomsHardware.com er der en minimal forskel på XT og PRO version - så
prisforskellen kan ikke rigtig retfærdiggøres - hvis der skal være en
markant forskel - så vælg et 9700 eller 9800 istedet.

/JK

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 03-12-03 17:01

Hej igen
`
Kan I ikke fortælle hvorfor står der med XT, SE og PRO? Er Pro den bedste
selvom det en lille forskel? Jeg har hørt at kort med PRO ikke kan
overclockes og at XT kan??

Venlig hilsen Bart

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-03 01:12

> [...]
> Kan I ikke fortælle hvorfor står der med XT, SE og PRO? Er Pro den bedste
> selvom det en lille forskel? Jeg har hørt at kort med PRO ikke kan

Jeg ved ikke hvad forkortelserne står for men jeg kalder dem for:

SE = Slow Edition - 9800 SE er ca. så langsom som et 9600 pro, hvilket er en
stor forskel fra 9800 serien :)

Pro = hurtigere end den alm. version, altså den der hverken hedder SE, pro
eller XT; f.eks. 9600 eller 9800 :)

XT = Xtra Turbo - den er en anelse hurtigere en pro versionen, ikke noget
det kan betale sig at give de ekstra penge for :

Og jo, pro kan godt clockes, men jeg ved ikke hvor meget :)

Brian

Fra : Mikkel

Dato : 09-12-03 11:12

Jeg har selv et Sapphire 9600 Pro med 128 MB ram.

Kører Call of Duty uden problemer i 1280x1024, General Texture=Extra og
Color=32bit. Fast Write i BIOS skal bare disables og AGP Aperture Size
sættes til 128 MB.

Ang. Overclock, så er PRO versionen nok den mest overclock venlige i serien.
Endda med den meget støjsvage standardkøler. Du vil med Sapphire kortet,
sagtens kunne komme op på 450 MHz core, og 330(x2) på mem.

Køb derfor PRO kortet, som er på vej ned i pris.

XT kortet er heller ikke til, at få fat i alligevel. Desuden er XT højst
sandsynligt låst for overclock, da driverne selv overclocker en smule via
den nye OverDrive funktion i Catalyst ver. 3.9 og fremefter. Men det er en
minimal overclock.

Håber det hjalp lidt..

mvh Mikkel