Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Asus V9280/TD larmer...
Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-11-03 12:49

Hey...

Jeg har et Asus V9280/TD (GF4 Ti4200), hvor blæseren er begyndt at larme
enormt ved opstart. Efter et minuts tid er det gået i sig selv igen, og
kortet kører upåklageligt. Men er blæseren ved at stå af eller hvordan?
Kortet er vel ca. en 10-11 måneder gammelt. Hvad vil der ske hvis blæseren
helt stopper med at virke? Vil kortet brænde af, eller hvis det blot
overophede, og kan bruges igen efter nedkøling? Hvordan kan jeg vide hvornår
blæseren er ved at stå helt af?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Hans

Dato : 29-11-03 12:51

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt stopper med at virke? Vil kortet brænde af, eller hvis det blot
> overophede, og kan bruges igen efter nedkøling? Hvordan kan jeg vide

Kortet vil højst tænkeligt stå af hvis blæseren holder op med at køre. Jeg
ville helt klart skifte med det samme, enten til en anden type, f.eks. fra
ThermalTake, eller en passiv heat-pipe køler fra Zalman så du helt slipper
for støjen.

/ Hans

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-11-03 16:04

Hans wrote:
> Kortet vil højst tænkeligt stå af hvis blæseren holder op med at
> køre.

Uha... det var hvad jeg frygtede...

> Jeg ville helt klart skifte med det samme, enten til en anden
> type, f.eks. fra ThermalTake, eller en passiv heat-pipe køler fra
> Zalman så du helt slipper for støjen.

Det er jo så det. Men så kommer garentispørgsmålet ind i det. Hvis jeg selv
piller blæseren af vil MidtData (hvor jeg har købt det), nok mene at der
ikke er garenti længere...

--
Martin K

Fra : Hans

Dato : 30-11-03 00:33

> [...]
selv
> piller blæseren af vil MidtData (hvor jeg har købt det), nok mene at der

Jeg så slet ikke du skrev hvor gammelt kortet var, og så er situationen
selvfølgelig en helt anden når der stadigvæk er garanti.

Blæsere som larmer er normalt tegn på der er slør i lejet, eller de kan også
være fyldt med støv. Prøv og åbne maskinen og støvsug blæseren i første
omgang. Forsvinder støjen ikke er det lejet som er slidt. I såfald skal du
helt klart sende kortet til reparation på garantien.

/ Hans

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-11-03 12:00

Hans wrote:
> Jeg så slet ikke du skrev hvor gammelt kortet var, og så er
> situationen selvfølgelig en helt anden når der stadigvæk er garanti.

Jeps

> [...]
> blæseren i første omgang. Forsvinder støjen ikke er det lejet som er
> slidt. I såfald skal du helt klart sende kortet til reparation på

I går prøvede jeg at finde pincetten frem, og fjerne alt støv i alle
blæsere, og der var meget! Jeg synes ikke rigtig den larmede så meget da jeg
startede den idag. Men jeg lytter lige efter når jeg starter den i morgen.
Ellers er det jo bare det...

Jeg tror dog jeg prøver at ringe til MidtData uanset hvad...

Tak for svaret!

--
Martin K

Fra : Aksel Spandet

Dato : 30-11-03 00:41

Hey!

> [...]
> helt stopper med at virke? Vil kortet brænde af, eller hvis det blot
> overophede, og kan bruges igen efter nedkøling? Hvordan kan jeg vide
Jeg har været ude for det samme (En vens pc)
Han kørte der efter vidre med den, og en dag da jeg kiggede der ind kørte
blæseren ikke mere.... Grafik kortet virkede umiddelbart upåkladeligt, Vi
opdagede det først efter et par reboot... (Ved ikke hvornår den var stået
af, men i princippet kunne det være stået af lige da vi opdaede det eller
flere uger før...)

Et lille ekstra spørgsmål... når kortet har kørt uden blæser fordi den var
defekt, hvordan er garentien så? Skal de give ham et nyt kort så man er
sikker på der ikke er sket noget. Eller ka de godt bare sætte en ny blæser
på?

Mvh
Aksel Spandet

Fra : oban

Dato : 06-01-04 13:55

"Martin Kirschmeyer" skrev d. 29-11-03 12:49 dette indlæg :
> [...]
> helt stopper med at virke? Vil kortet brænde af, eller hvis det blot
> overophede, og kan bruges igen efter nedkøling? Hvordan kan jeg vide

Selvom det er lidt sent så..
Jeg har et asus v 9520td som har lidt af nøjagtigt samme problem som
dit. Jeg sendte kortet retur og fik et nyt. Nu en måneds tid efter er
det nye kort også begyndt at larme ved opstart.

Venligst Thomas

http://www.kandu.dk/