gassen på gs500e
Fra : Philip

Dato : 17-04-01 11:37

Købte en suzuki gs500 for kort tid siden og nu undrer jeg mig efterhånden
lidt over gas styringen på den.
Ved hurtig kørsel er alt nemt og fino, men når man skal køre langsomt, så er
gashåndtaget jo noget nær på nul og det er som om mellem nul og 20% gas
(eller sådan cirka) der skal håndtages faktisk ikke røres.
Resultatet er at jeg skiftevis giver for meget gas (20%) og for lidt
(tomgang) når jeg triller.
Er det bare sådan den model er? At man skal være sindsygt fintfølende når
man triller rundt for lav kraft??

Fra : Morten Christensen

Dato : 17-04-01 13:15

"Philip" <SPAMOFF_Alamyx@softhome.net> wrote in message
> [...]
> (tomgang) når jeg triller.
> Er det bare sådan den model er? At man skal være sindsygt fintfølende når

Jæb, dads larjf ;-/

Alle (næsten da) mc'er har svært ved at styre gssen, når der skal køres
langsomt.

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Philip

Dato : 17-04-01 13:25

> Jæb, dads larjf ;-/

If dads lajf thæn lajf såx..
Det bliver til en filens masse filen på koblingen på den måde. og synes da
heller ikke de nyere honda cb 500 jeg har lallet rundt på har været så
slemme.
Er det generelt, men bare mere udtalt med den her model end andre?

Nå hvad.. jeg vil tage dine ord for gode varer, og se om jeg kan blive glad
for det i længden...

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-01 13:34

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse

> Alle (næsten da) mc'er har svært ved at styre gssen, når der skal køres
> langsomt.

Jeg tror sgu du skal ha checket din model, så
Alle de motorcykler jeg sådan har kørt en smule på, og er kvalificeret til
at udtale mig om, virker også fint ved lave gasåbninger.

/Rune

Fra : Philip

Dato : 17-04-01 13:49

> Jeg tror sgu du skal ha checket din model, så
> Alle de motorcykler jeg sådan har kørt en smule på, og er kvalificeret til
> at udtale mig om, virker også fint ved lave gasåbninger.

Ja de virker, men vil du sige at den er mere fintfølende(meget) i nærheden
af bunden på håndtaget?

Altså..en drejning på x grader resultere i mere forskel på gassen, når man
er tæt på tomgangspositionen, end en tilsvarende drejning når man har drejet
mere op?

Håber det er til at forstå hvad det egentlig er jeg mener.

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-01 14:51

"Philip" <SPAMOFF_Alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Altså..en drejning på x grader resultere i mere forskel på gassen, når man
> er tæt på tomgangspositionen, end en tilsvarende drejning når man har
drejet
> mere op?

Jeg forstår godt hvad du mener, men der er jo flere faktorer der kan
fremprovokere den slags opførsel.
Nu kører GSeren jo med sådan en vacuum-karburator-fætter, der afaik godt kan
gøre at der er lidt forsinkelse på effekten fra gasgivningen. Derved kan man
godt komme til at give for lidt gas, for meget gas, for lidt gas, og på den
måde ligge at svinge.

Et tip kunne måske være at køre i et gear højere, for at dæmpe denne
springen.

/Rune

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-01 15:51

Philip wrote:

> Ved hurtig kørsel er alt nemt og fino, men når man skal køre langsomt, så
> er gashåndtaget jo noget nær på nul og det er som om mellem nul og 20% gas
> (eller sådan cirka) der skal håndtages faktisk ikke røres.

Sådan er de så vidst jeg ved på de fleste cykler, i større eller mindre
grad. Det er dog noget man hurtigt vænner sig til, og det hjælper da også
på det at køre i et højere gear som Rune forslår.
Selvom man vænner sig til det, kan det (for mig) alligevel være ret
irriterende at køre langsom kø-kørsel, da man næsten får krampe i hånden af
at man kommer til at spænde fordi skidtet er så følsomt. Men det er jo ikke
nogte problem hvis man holder sig ude på de snoede hvor det er sjovt at
køre
--
mvh Jes Vestervang - kører dagligt køkørsel
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Philip

Dato : 17-04-01 17:41

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> nogte problem hvis man holder sig ude på de snoede hvor det er sjovt at

Ok 6. gear it is then
Ja de snoede.. hmm.. hvor er de?
Bor i lyngby og der skal man sgu langt væk hjemmefra for at kunne ræse bare
liidt. Hvem er også den bøv som vil have at man ikke kører 100 inde i byen??
Uhm.. oh ja.. det er bla mig selv.. doh

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-01 19:37

Philip wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> så
> gas

-klip-
> [...]
> bare liidt. Hvem er også den bøv som vil have at man ikke kører 100 inde i
> byen?? Uhm.. oh ja.. det er bla mig selv.. doh

Det var jo ikke det jeg mente Du skal køre i et højere gear med
_lavere_ omdrejningstal i motoren. Derved giver man jo lidt mere gas (uden
at økonomien bliver meget dårligere, da den jo ikke æder så meget ved lave
rpm), og kommer derfor ud af det følsomme område.
Det virker bare ikke for min gixxer, da den soder 100%, til hvis man kører
og snøvler på den måde :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 17-04-01 18:32

On Tue, 17 Apr 2001 16:50:58 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Selvom man vænner sig til det, kan det (for mig) alligevel være ret
>irriterende at køre langsom kø-kørsel, da man næsten får krampe i hånden af
>at man kommer til at spænde fordi skidtet er så følsomt.

Derfor er jeg kun tilskuer ved bakkeåbning og -lukning.
Det og så en øm koblingshånd.
--
Peder
m/Mille

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 21:22

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
> på det at køre i et højere gear som Rune forslår.
> Men det er jo ikke nogte problem hvis man holder sig ude på de snoede

Lad mig lige hyle med i koret:

Med rutinen vænner du dig helt sikkert til motorcyklens kontante
reaktion og større acceleration!
"Rutine" er vel slet og ret forventning af rykket og vane med at se
længere frem p.g.a. acceleration og fart :-/

Eksempelvis har en Yamaha YZF R6'er også "problemet"; men ikke desto
mindre magter RR-ka'lene at gå fra motorbremsning til gasgivning 2/3
rundt i svinget, selvom at de har en nedlægning så knæet er i asfalten
=

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-04-01 07:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<9bi984$1mkn$18@news.cybercity.dk>...

> [...]
> mindre magter RR-ka'lene at gå fra motorbremsning til gasgivning 2/3
> rundt i svinget, selvom at de har en nedlægning så knæet er i asfalten

Jeg har altid haft opfattelsen af at motorbremsen er en dødssynd i RR? Jeg
vil mene at man bør holde en smule gas på hele vejen igennem svinget og
derefter rulle den på når der skal krudtes ud af svinget?

Dette er selvfølgelig, for mit vedkommende, desværre kun på teoretisk plan
- det kan naturligvis være at jeg ændrer mening når jeg selv har været der

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 09:22

Mikkel Christensen <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en

> [...]
og
> derefter rulle den på når der skal krudtes ud af svinget?

Under opbremsningen er motorbremsen nærmest et must idet den ikke alene
"bremser" men også er med til at tvinge baghjulet rundt i fald at man
med fodbremsen nærmer sig overbremsning.
Det er yderligere også nødvendigt at "have motoren med" under de
nedgearingerne der følger opbremsningen, ellers *klonk'er* du gearkassen
ihjel i løbet af de første par træninger = Jeg har brugt 3 timer
hver mandag aften de seneste seks år med at afvikle et 8o ccm's
RR-projekt her i byen, og netop tendensen til at holde koblingen inde
f.o.m. at opbremsningen begyndes og til der igen skal gives gas, er en
af de tunge sager at vænne knægtene fra!

Hvis man forudsætter at motorbremsen udnyttes til fulde under
opbremsningen - hvornår ophører denne så, således at man kan overgå til
"en smule (vedligeholdelses-) gas"?
Oftest vil indbremsningen foregå meget dybt ind i kurven, hvoraf de
sidste meter vil være ren motorbremsning, hvorefter at gasgivningen vil
overtage næsten lige efter - Det mellemområde der opstår herimellem kan
man dog godt anskue som du skriver: At indbremsningen overtages af en
anelse forsigtig gas, som gradvist tiltager som man er på vej ud af
kurven.
På AF1'eren skal du, alt efter hvorledes at gearingen passer i den
enkelte kurve, til gengæld nok ikke forvente så meget ryk på motoren,
hvorfor du ofte vil finde dig selv med fuld roulade tidligt i
kurveudgangen

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-04-01 14:43

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<9bjiv0$67u$2@news.cybercity.dk>...

> [...]
> man dog godt anskue som du skriver: At indbremsningen overtages af en
> anelse forsigtig gas, som gradvist tiltager som man er på vej ud af

Hookay. Så er vi stort set enige.

> [...]
> enkelte kurve, til gengæld nok ikke forvente så meget ryk på motoren,
> hvorfor du ofte vil finde dig selv med fuld roulade tidligt i

Hehehe - det er gassen i bund, så regulerer vi farten med forbremsen og
gearene
Og nu ser jeg til min store glæde at vejret tegner lyst til mandag, så
måske kan Team CTD lokkes ud denne gang...?

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 21-04-01 22:10

> Og nu ser jeg til min store glæde at vejret tegner lyst til mandag, så
> måske kan Team CTD lokkes ud denne gang...?

Ja, de snød jo sig selv for samværet (imod kulden) i Vandel.
Endvidere vil det derved tage dem endnu længere tid af fasttømre teamets
eksistens i kørelejren, eftersom andre nye team's fik "pisset
territoriet af" i weekenden

--
Armand.
(i Vandel på lånte fjer og kun kortvarigt indenfor imellem to

Fra : Jens Lyck

Dato : 17-04-01 21:17

> [...]
> (tomgang) når jeg triller.
> Er det bare sådan den model er? At man skal være sindsygt fintfølende når

Jeg tillader mig at foreslå at du får checket om dine to karburatorer er
synkroniseret så de åbner helt ens.

Hvis der er forskel mellem dem vil du netop opleve de symptomer du
beskriver - hysterisk fra tomgang, derefter OK !

@
_[]-=\*

MVH
Jens Lyck Hansen
Moto Guzzi LMII (med synkroniserede karburatorer)