Høj luftfugtighed
Fra : Jacob

Dato : 17-04-01 11:16

Fugtigheden i vores lejlighed ligger på 60%. Det er meget højt har jeg ladet
mig fortælle - 30-40% er vist almindeligt og sundt. På det sidste er der
begyndt at komme mug og skimmeldannelser som bl.a. har angrebet flere af
vores ting.

Fra boligforeningens side er det eneste råd de kommer med at vi skal lufte
ud. Det gør vi 3-4 gange om dagen i 10 minutter ad gangen. Alligevel ryger
luftfugtigheden ikke længere ned end 45% efter udluftning og kun ca. en halv
time efter er den oppe på de 60% igen.

Når det er koldt udenfor dannes en masse kondensvand ved vinduerne. Nogle
gange vågner vi ovenikøbet af at det drypper ned.

Boligforeningen mener at vi selv er ansvarlige, mens vi frygter at det har
noget med vandholdige vægge, dårligt luftventilation og/eller vinduer af lav
kvalitet. I hvert fald har udluftning vist sig ikke at være nok.

Hvad kan man gøre ved det?

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 17-04-01 15:43

"Jacob" <web@acadia.dk> skrev i en meddelelse news:9bh54c$2oep$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> mig fortælle - 30-40% er vist almindeligt og sundt. På det sidste er der
> begyndt at komme mug og skimmeldannelser som bl.a. har angrebet flere af

Jeg mener ikke at 60% RH er specielt højt.

> [...]
> luftfugtigheden ikke længere ned end 45% efter udluftning og kun ca. en halv

Hvor langt det er muligt at få den relative fugtighed (RH) ned, afhænger også
af udeluftens fugtindhold og temperatur. Når luften er kold, kan den indeholde
mindre fugt, så bliver det lettere at holde den indendørs luftfugtighed nede.
Omvendt når det er varmt og fugtigt udenfor, så kan det være umuligt at nå
ned på 60% RH indendørs.

3-4 gange á 10 minutter lyder for mig som mere udluftning end normalt.

> Når det er koldt udenfor dannes en masse kondensvand ved vinduerne. Nogle
> gange vågner vi ovenikøbet af at det drypper ned.

Ja, det er et faresignal, men alt andet lige dannes der mere kondens når det
er koldt udenfor. Vinduernes inderside vil da være koldere, det køler rumluften
mere af så den kan indeholde mindre fugt, derfor udkondenseres mere.

> Boligforeningen mener at vi selv er ansvarlige, mens vi frygter at det har
> noget med vandholdige vægge, dårligt luftventilation og/eller vinduer af lav
> kvalitet. I hvert fald har udluftning vist sig ikke at være nok.

Hvis problemerne skyldes mangelfuld udluftning, er I selv ansvarlige, men det
lyder ikke sådan.

> Hvad kan man gøre ved det?

Prøv at checke hygrometeret i forhold til et andet for at se om det viser rigtigt.

Hvis der er utætheder i ydervægge eller tag, eller ydervæggende suger fugt
nedefra, kan denne fugt diffundere gennem væggen og give problemer med
fugt indenfor. Prøv at lægge mærke til om der er bestemte steder på væggene
som virker kolde eller fugtige. Sørg også for at indvendige vægge ventileres,
dvs. at skabe etc. må ikke stå helt tæt op ad væggen.

Hvis fugten kommer udefra, f. eks. pga. utætheder, er det klart boligforeningens
problem. Men det kan være svært at bevise det. Prøv at etablere et positivt
samarbejde hvor I hjælpes ad med at løse problemet. Ellers må I have fat i en
bygningssagkyndig.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 18-04-01 21:18

> Jeg mener ikke at 60% RH er specielt højt.

På denne årstid er 60% lidt højt.

> Prøv at checke hygrometeret i forhold til et andet for at se om det viser rigtigt.

Ja, der mange dårlige hygrometerer til i denne verden.

Hvis I har emhætte kan I prøve at have den tændt 8 timer
pr. dag eller hvis I har ventilator på badeværelset kan
i lade den køre i døgndrift. Resultatet kan først rigtigt
ses efter nogle dage.

Jeg bor i hus med ventilationssystem der pt. kører på max.
Vi har nu 35% luftfugtighed, det er jo næsten for lavt.

Ivar

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 19-04-01 19:19

Ivar wrote:

> På denne årstid er 60% lidt højt.

Enig

> [...]
>
> Jeg bor i hus med ventilationssystem der pt. kører på max.
> Vi har nu 35% luftfugtighed, det er jo næsten for lavt.

I nye boligblokke _skal_ der være konstant ventilation, men det gælder
næppe ældre ejendomme, hvor ventilationen foregår ved at åbne et vindue.
Til oplysning, så skal der være et luftskifte på 0,5 gang i timen,
svarende til gennemtræk en gang hveranden time. Men konstant udsugning i
bad og køkken er nok mere behageligt. Hvis friskluft-ventiler kan
placeres over radiatorer er det en fordel, da der så ikke falder kold
luft ned til fødderne.

--Johan

Fra : Jan Nielsen

Dato : 20-04-01 22:02

Man kan købe en affugter. Den koster ca. kr. 2.000. Vi er meget glade for
vores. Der er plads til ca. 2 liter vand i den før den skal tømmes. Den
virker ved, at den tager den fugtige luft ind i den ene side; fjerner
vandet, og blæser luften ud i den anden side.

Hilsen fra Lisbeth

Jacob <web@acadia.dk> skrev i en news:9bh54c$2oep$1@news.cybercity.dk...

Fra : PHK

Dato : 18-10-01 16:01

"Jan Nielsen" <poel_noerregade@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker ved, at den tager den fugtige luft ind i den ene side; fjerner
> vandet, og blæser luften ud i den anden side.

Hvor meget strøm bruger den?

--
_
|_|