Andet multimedie
bentjuul 3670
billeder i PageMaker eller InDesign
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 17-04-01 08:21

Det ser ud til, at mine billeder ser noget pænere ud på print end i
Acrobaten. Jeg prøvede sent i går at skrive testsiden
http://home14.inet.tele.dk/mahjong/billed-test.pdf ud på min lille HP
DeskJet 720c på 120 grams premium Inkjet og med bedste print-kvalitet.
Det ser faktisk acceptabelt ud! Så nu spørger jeg om to ting hos
ekspertpanelet her:

1) Er det rigtigt, at billederne kan blive pænere i tryk? (De blev nu
godt nok distilleret med optimering for print og ikke screen). Og kan
man så håbe på, at de bliver endnu pænere på en rigtig imagesetter,
som man må formode trykkeriet har?

2) Jeg har også InDesign. Det virker umiddelbart mere moderne at
arbejde med. Jeg har ikke været i dybden med det, kan det i
virkeligheden det samme som PageMaker? Eller er brugervenligheden
blevet betalt med manglende akkuratesse?
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-04-01 09:20

Dine billeder skulle meget gerne ende med at se bedre ud end det du har
uploadet. Det er nemlig i alt for lave opløsning. Du skal som en
tommelfingerregel gå ud fra at alt under 300 dpi i 100 % er no-go. Hvis det
ser ud ad h. til i pdf-filen bliver det ikke bedre i satsen.

Et billede der kommer ind i lav opløsning som eks. 150 dpi kan ikke gøres
pænere (læs mindre pixeleret) ved samme skalering. Man kan fedte lidt i
photoshop, men den billedinformation der nu engang er i billedet bliver der
ikke mere af. Du kan vælge at skalere billedet nedad. Så vil det blive
pænere at kigge på - men jo også mindre.

InDesign er fint, og der er næppe de store chancer for at du får problemer
med et job som det du viser på nettet, men InDesign er stadig nyt hos de
fleste servicebureauer - så spørg først. Pagemaker er gammelt, gennemprøvet
og godt. (IMHO)

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-04-01 14:21

> [...]
> http://home14.inet.tele.dk/mahjong/billed-test.pdf ud på min lille HP
> DeskJet 720c på 120 grams premium Inkjet og med bedste print-kvalitet.

Det ser ganske forfærdeligt ud på en HP DeskJet 970Cxi og HP DeskJet
1220C/PS på almindeligt inkjetpapir, dobbeltcoated AgfaJet HQ og HP
Premium. Fotopapir "udglatter" printet mere da overfladen ikke suger
blækket til sig med det samme, men derfor ser det også uskarpt ud.

> Så nu spørger jeg om to ting hos ekspertpanelet her:
>
> 1) Er det rigtigt, at billederne kan blive pænere i tryk?

Nej, de bliver i bedste fald værre end på skærmen.

> 2) Jeg har også InDesign. Det virker umiddelbart mere moderne at
> arbejde med. Jeg har ikke været i dybden med det, kan det i
> virkeligheden det samme som PageMaker?

Læs svaret fra Bjørn (?) "Studio Smalbro".

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thomas

Dato : 17-04-01 20:29

> [...]
> virkeligheden det samme som PageMaker? Eller er brugervenligheden
> blevet betalt med manglende akkuratesse?

InDesign er på ingen måder gået på kompromis med akkuratessen, jeg vil til
hver en tid foretrække InDesign frem for PageMaker (har brugt PageMaker
inden InDesign kom på markedet).

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - Webcam og undervandsbilleder fra RødeHavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.