Må børneopdragelse være gerningsretfærdig
Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-03 09:04

Luther gik imod afladshandelens krav om at man skulle yde for at nyde i det
evige(Paven var pengebegærligt gået i den smarte grøft "Når pengene i kisten
klinger, straks sjælen ud af skærsilden springer" og fik derved penge til at
bygge Peterskirken i Rom)

Den lallende moderne forælder håber blindt på at barnet der får alt
forærende, vil føle en indre trang til at yde tilbage til fællesskabet -
lissom Jesus, der ofrede sig for menneskenes frelse.

Nogle har fundet en finesse i "frelse ved tro" at man skal have den rette
intense tillid til at Gud eksisterer, at man indædt skal sætte oddsne for at
Vorherre er til meget højt, ca 100%, og når det gøres luthersk og ægte, så
træder påskemiraklet i kraft og sikrer evigt skønt liv

Jeg ser påskemiraklet som allegori om at den straffende Jahve er OUT og vi
skal have tillid til medmennesket og turde løbe en risiko - incl vore børn -
og give mere end vi er sikre på at få igen.Men bæredygtigt, afprøvende,
moderat. Som en bank der udlåner penge, blot mere langsigtet, mindre
småligt.

Hundested-mordersken der dolkede sin storebror - og Lyngby-teenageren der er
fængslet for forsøg på manddrab mod sin mor med baseballbat, få dage senere,
også 14 år, sætter tingene på spidsen. Får unge alt forærende på en måde, så
de ikke fatter sammenhængen og de Gud-skabte markedsmekanismer om udbud og
efterspørgsel.
Man må finde sig en niche og gøre sig gavnlig, - mener jeg - for at få et
godt liv (eller være født med smuk pigekrop eller være heldig med sine
forældre og deres opdragelse til succes, og forbindelser).
Unge forkæles, og jeg blev tændt på ikke at give mine julegaver iår, da jeg
så hvad velfærds-forkælelsen fører til af afstumpethed - hos visse
teenagere.
Ideelt ville måske være at baby, så snart den ikke behøver mors bryst,
kravler rundt og finder smuler fra de riges bord på gulvet, og via sunde,
overkommelige udfordringer om oprydning og havearbejde lærer at give og yde,
og ikke tage alt som en selvfølge.
Et gennemsigtigt, overskueligt liv, med samme konsekvens som stenalderens,
er måske den bedste julegave man kan give sine børn, hvis forstandige
forældre gradvis akklimatiserer barnet til velfærds-samfundets "sindsyge",
så det ikke bliver uden situationsfornemmelse.
En vis ballast af naturlig, selvfølgelig "sætten næring før tæring"
instinker er en stor gave.
Og i overensstemmelse med Jesu ord om at han er kommet for at modificere
moseloven til mindre snerperi og mere STørstMuligLykkeForFlestMulig og
BekæmpSyndEjSynder
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : paw

Dato : 25-11-03 05:12

Bo Warming skrev

>Den lallende moderne forælder håber blindt på at barnet der får alt
> forærende, vil føle en indre trang til at yde tilbage til fællesskabet -
> lissom Jesus, der ofrede sig for menneskenes frelse.

Nu er det jeg véd ikke hvor længe siden du er kommet med en
passende udfordring til vort sande jeg. Kender du det?..
Vi sprang over dét med paven, for som du nok véd er paver jo
relativt forskellige - skønt det ejheller var sagen uvedkommende.

Vi kan jo hente mange bemærkninger til den rige mands chancer
for at begå sig vel på det åndelige felt. Men hvad behager dig en
lille afstikker til Æsops fabelverden..? Følgende historie figurerer
under titlen, Killed by Kindness, i en gammel penguin-book:

"It is said that apes produce twins as well, on one of which they
lavish affection, feeding it with great care - while they turn against
the other and neglect it. But by a curious dispension of providence,
the one that the mother delights to care for and strains tightly to her
breast is smothered to death, whereas the one generally abused
succeds to reach maturity."

Som det sig sømmer for en rigtig lignelse, stilles der i teksten straks
en plausibel morale til rådighed for publikum: "No forethought can
prevail against destiny!".. Hvilket for mig at se virkede lidt kryptisk;
men f-ordet kan bl.a. oversættes med betænksomhed - hvad igen
må kunne henføres til den gl. udtryksmåde, at betænke nogen med
visse privilegier.

Alt i alt finder jeg emnet særdeles interessant og kan tænke mig,
det rummer stof til grundig overvejelse af den forfladigelse, som
troslivet jævnthen udsættes for via massemedier med videre.

Du har selv gjort dig en del skarpsindige iagttagelser desangående
- og jeg mener, mange bibelske passager antager en helt anden
karakter i et sådant perspektiv. Men bibelstærk er vel ikke lige
det rette adjektiv at hæfte på dig, såvidt jeg kan skønne.

>...at man skal have den rette intense tillid til at Gud eksisterer,..

Troen på Guds eksistens flytter ikke noget i denne forbindelse.
Hvad folk har bedrevet i blind tillid er ikke godt at vide. Der
kan spores en afgørende forskel i evnen til at skelne ånder.

>STørstMuligLykkeForFlestMulig

Lykkebegrebet er en kende for broget.
Du må diske op med noget mere destingveret.

> og BekæmpSyndEjSynder

Én synd, flere synder. Hvad med en
lidt midre tvetydig formulering, som
f.eks. den bestemte form af gloserne?