Bag røgsløret
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-11-03 10:19

Bag r¸gsl¸ret

1. januar 2000 blev Rushy Rashid med pakistanske r¸dder og danskeren
Jens Harder H¸jbjerg gift i et tv-studie på TV3 - den arbejdsplads,
hvor de havde m¸dt hinanden.

¯gteparret har skrevet bogen, ÿBag sl¸retÿ (Aschehoug), der udkom i
sidste uge, og som er en f¿lles beretning om at nå hinanden på tv¿rs
af kulturkl¸ften. Bogen anmeldes i B¸ger i dag.

I artiklen her tager Jensÿ bror, Per Harder H¸jbjerg, til genm¿le mod
bogen, som han kalder for en »iskold spekulation i den gode politisk
korrekte historie«.

Per Harder H¸jbjerg er journalist på TV2 Nord.

Lars Erik Bryld

Fra : P.N.

Dato : 22-11-03 10:48

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> korrekte historie«.
>
> Per Harder H¸jbjerg er journalist på TV2 Nord.

Jeg syntes at han virker meget pivet, går man ind i en kultur med så stærke
rødder og rodfaste tradititoner som den pakistanske, så må der komme et
kultur sammenstød hvor kun en af parterne vil vinde. Iøvrigt er din tekst
nærmest ulæselig i Outlook Express
MVH P.N.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-11-03 14:28

Scripsit P.N.:

> Jeg syntes at han virker meget pivet, går man ind i en kultur med så
> stærke rødder og rodfaste tradititoner som den pakistanske, så må
> der komme et kultur sammenstød hvor kun en af parterne vil vinde.

Jeg kan ikke lige se om det er Jens eller Per du finder pivet. I
debatindlægget refereres forskellig kompromiser at komme rundt om
dilemmaerne på ved for eksempel at udskyde omskærelse af Jens' barn
til konfirmationsalderen. Derudover var den forgæves kamp for i
folkekirkeligt regi at afregistrere Pers nu muslimske bror Jens som
fadder til Pers børn da nok en diskussion værd.

> Iøvrigt er din tekst nærmest ulæselig i Outlook Express

Beklager - teksten er pastet fra linket ovenfor og der må have sneget
sig nogle specialtegn ind som fik min nyhedslæser til at formatere i
iso-8859-13 i stedet for det sædvanlige iso-8859-1. Det er nu ikke
noget en nyhedslæser burde lade sig forvirre af. Jeg kunne forestille
mig at det ville hjælpe dig at opdatere til den seneste model. Der er
kendte fejl i Outlook Express op til version 6.00.2800.1123 og du
bruger 6.00.2720.3000

Lars Erik Bryld

Fra : Vidal

Dato : 22-11-03 14:24

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse news:1h1su3a5z49y5$.dlg@lebryld.fqdn...
> Bag r¸gsl¸ret

Den falder godt nok temmeligt underligt ud i OE,
kommaer og andet godt i stedet for de danske
tegn.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-11-03 15:15

> "Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse

> Den falder godt nok temmeligt underligt ud i OE,
> kommaer og andet godt i stedet for de danske
> tegn.

Jeg har da ingen problemer med at læse hans indlæg, og heller ikke de
danske tegn, og jeg bruger også OE

http://sdanet.dk/ - potal for evangelisk adventisme
*** *Helt ny og revideret udgave* ***

Fra : Ex Oriente Lux

Dato : 22-11-03 17:29

> [...]
> korrekte historie«.
>
> Per Harder H¸jbjerg er journalist på TV2 Nord.

I m¸det mellem to kulturer må den svage give sig!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-11-03 17:40

"Ex Oriente Lux" <vaekmedpiak@hotmail.com> wrote in message news:<3fbf8ec9$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse

> I m¸det mellem to kulturer må den svage give sig!

Når den stærkeste giver sig, viser den stærke sig at være stærk. Viser
den stærke sejrtriumf for at have vundet over den svage, er den stærke
svag og kan besejres af den svage.

For kun den stærke er stærk også selv når han viger for den svage, for
han kan til hver en tid rette op på forholdet til sin fordel.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 23-11-03 19:25

> [...]
>
> For kun den stærke er stærk også selv når han viger for den svage, for
> han kan til hver en tid rette op på forholdet til sin fordel.

Flot - er det et citat eller er du genial? For helt lyst til at skråle:
Daaanmark mit fæææædrelaaaaand!

mvh
Jakob ;)

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 23-11-03 19:29

> Flot - er det et citat eller er du genial? F_å_r helt lyst til at skråle:
> Daaanmark mit fæææædrelaaaaand!

Ups...

Fra : paw

Dato : 24-11-03 04:03

"Sokrates" skrev

>For helt lyst til at skråle:
>Daaanmark mit fæææædrelaaaaand!

Men klogere var det nok, om du
kunne styre din tåbelighed.

--
Mvh, paw.

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 24-11-03 09:27

> Men klogere var det nok, om du
> kunne styre din tåbelighed.

Hold fest hvor er du fjendtlig - virker det for dig?

mvh
Jakob

Fra : paw

Dato : 24-11-03 16:38

"Sokrates" skrev

>...virker det for dig?

Det må du nok spørge om.
Svaret er ganske enkelt.
Men om det var et citat
kunne du vel have set.
Og så hold op med at synge
fædreland om Danmark.

--
Mvh, paw.

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 24-11-03 16:58

> Det må du nok spørge om.
> Svaret er ganske enkelt.

Flot - hvad er svaret, kun du kan svare...?

> Men om det var et citat
> kunne du vel have set.

Nej, det kunne jeg ikke - er det?

> Og så hold op med at synge
> fædreland om Danmark.

Tro på det! Du styrer verden!

mvh
Jakob

Fra : paw

Dato : 25-11-03 03:45

"Sokrates" skrev

>Tro på det! Du styrer verden!

Og så hedder det I - ej du!
Nu vi har dig... Sig os da:
Hvad er viden?

Sidst vi hørte fra nogen
ved navn Sokrarates
kom han med netop
det spørgsmål; men
gav ikke noget svar.

--
Mvh, paw.

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 25-11-03 18:21

> Og så hedder det I - ej du!

Der er nok en naturlig forklaring på dine problemer - Jeres, undskyld!

> Nu vi har dig... Sig os da:

- stadig skizo? :)

> Hvad er viden?

Hvorfor svarer en af Jer ikke selv?

> Sidst vi hørte fra nogen

- fortsat skizo? :)

> ved navn Sokrarates
> kom han med netop
> det spørgsmål; men
> gav ikke noget svar.

Måske er svaret ikke så interessant som spørgsmålet... Eller også så
Sokrates det ikke som sin opgave at besvare spørgsmålene...

mvh
Jakob

Fra : paw

Dato : 26-11-03 05:05

"Sokrates" skrev

>Måske er svaret ikke så interessant

Ja, det er - som enhver anden af de
formodninger, du i denne omgang
er fremkommet med, faktisk helt
hen i vejret. Men hvorfor så påtage
dig én af den vestlige filosofi-traditions
relativt få, ærværdige navne?

Undskyld - jeg havde ikke bemærket,
vi var på vej over i dk.snaksalighed...

--
Mvh, paw.

Fra : \"Sokrates\"

Dato : 26-11-03 09:40

> Ja, det er - som enhver anden af de
> formodninger, du i denne omgang
> er fremkommet med, faktisk helt
> hen i vejret.

Koncentrer dig lidt. Kan du forklare dig, uden blot at påstå ud i det blå?
Jeg sagde:
"Måske er svaret ikke så interessant som spørgsmålet... Eller også så
Sokrates det ikke som sin opgave at besvare spørgsmålene..." - fortæl så
hvad din indsigtsfulde modpåstand går ud på.

Du klipper i øvrigt i teksten og glemmer helt at forklare mig hvad viden er.

> Men hvorfor så påtage
> dig én af den vestlige filosofi-traditions
> relativt få, ærværdige navne?

Uha, så skal jeg stå skoleret over for paw pga. et alias? Sokrates er ikke
"Sokrates", for at tage en distance til selveste Sokrates bruger jeg hans
navn sat i anførselstegn - bringer det lidt ro ind i din verden?

I et forsøg på at tage dig seriøst kan jeg sige, at årsagen til mit valg af
alias er, at jeg mest af alt består af spørgsmål. Jeg kender ikke alle
svarene som nogle i denne gruppe - og for at være helt ærlig, så bliver jeg
afsindig skeptisk når nogle hævder at de kender svarene.

> Undskyld - jeg havde ikke bemærket,
> vi var på vej over i dk.snaksalighed...

Jeg kan ikke karakterisere dine indlæg bedre.

mvh
Jakob

Fra : paw

Dato : 27-11-03 01:51

"Sokrates" skrev

>Koncentrer dig lidt.

Nu begynder du at gøre mig umage.
Sådan skal det være.

>...fortæl så hvad din indsigtsfulde
> modpåstand går ud på.

At Sokrates ikke besvarer spørgsmålet
om hvad viden egentlig er indikerer
næppe, han mente det var omsonst
og uden værdi at søge og finde svaret
derpå... Godt, du ikke spørger hvad
jeg mener eller tror, det muligvis er.
For i mine øjne må det være langt
mere væsenligt at kende sandheden.
Og den værste forhindring er ikke,
hvad nogen vil hævde, uvidenhed;
men i virkeligheden falsk viden.

> Du klipper i øvrigt i teksten...

Jeg klipper dét ud, som jeg svarer på.
Resten behøves næppe gentaget.

>...bringer det lidt ro ind i din verden?

Ja, den var nær styrtet sammen.

>...at jeg mest af alt består af spørgsmål.

Hvad jeget består af er også interessant.
Sokrates efterlod os den omtalte gåde og
holdt i sine få leveår mangen åndsfyrste
stangen med sin uforlignelige retorik.
"Alt hvad jeg ved er at jeg intet ved,"
var det vist ham, der sagde. Spørgsmålet
er da, hvad vi kan lære af dét... Ja, hvad
er, når det kommer til stykket, vor inderste
væsenskerne?

Nu er ulempen ved x-posting jo den at
man aldrig kan vide med hvilken hensigt
folk fra en anden gruppe melder sig på
lystavlen. Og der kan givetvis være stor
forskel på jargonen i de respektive ngs...
Hvad er formålet med at spørge, medmindre
man vil åbne sit hjerte for sandheden?

>Jeg kan ikke karakterisere dine indlæg bedre.

Det klip kunne vi næsten ikke dy os for.
Men tak alligevel - du kan altid give mig
kamp til stregen.

--
Mvh, paw.

Fra : paw

Dato : 23-11-03 02:52

Lars Erik Bryld skrev

>I artiklen her tager Jensÿ bror, Per Harder
> H¸jbjerg, til genm¿le mod bogen, som
> han kalder for en »iskold spekulation i den
> gode politisk korrekte historie«.

Og som sådan ikke just i tråd med en
stringent fundats-fortolkning. Men det
skal ikke v¿re nogen hemmelighed at
jeg byder indl¿g af denne karakter
velkommen, da man derved kan få
belyst aktuelle sider af s¿kulariserings-
processen på hensigtsm¿ssig vis.

--
Mvh, paw.