Schhhhh til Koncerter
Fra : Ole H

Dato : 21-11-03 15:46

OPFORDRING: holdkæft og lyt når du er til koncert.

Jeg fatter ikke hvorfor folk går til koncert, og bruger en del af tiden på
at sidder og pludre. Jeg så Fairport Convension på Loppen i forige uge. Det
er jo et band der ind imellem spiller stille sange. Og gud hjælpe mig om
ikke en del af tilskuerne pludre så højt så de fine/fede detalje i sangene
går tabt. Det kan jo ikke være meningen at lydfolkene skal skrue så højt op
at man får tinitus. jeg oplevede også til en koncert med Fish for nogle år
siden. Jeg håber at folk vil dæmpe sig i de 2-3 timer en koncert. om ikke
andet så i respekt for dem der står på scenen.

Fra : Mads Breddam

Dato : 21-11-03 17:05

> OPFORDRING: holdkæft og lyt når du er til koncert.

Kender det... Var til AC/DC koncert for et par år siden, og folk de larmede
simpelthen enormt meget. Gas... Jeg er da rimelig enig, men det
afhænger jo utrolig meget af hvordan og hvor koncerten er. Det klassiske
publikum ville der sikkert ikke være noget problem med... Men fx. mindre
jazz koncerter er jo også ofte 'noget' man bare har i baggrunden, medens man
drikker bajere med drengene. Jeg var f.eks til Tom Waits Jam i går...
Utrolig fed, men lille koncert (publikum > 50)... Men der gjorde da jo ikke
noget at man sad og små snakkede under Rain Dogs men det er var noget
irriterende da de spillede Ruby's Arms. Hvis det ellers siger nogen
noget....

Det afhænger, som sagt, utrolig meget af den øjeblikkelige stemning, både i
musikken og blandt publikum, men der vil nok altid være forskellige meninger
blandt publikum om, hvad der er passende støjniveau. Medmindre det er
Stravinskys Petrouchka, hvor folk udelukkende kommer for musikken....

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-11-03 18:23

Mads Breddam wrote:

> [...]
> snakkede under Rain Dogs men det er var noget irriterende da de
> spillede Ruby's Arms. Hvis det ellers siger nogen noget....

Det gør det i hvert fald! Hvor spillede de henne, og hvorfor var jeg der
ikke? ;)

> [...]
> forskellige meninger blandt publikum om, hvad der er passende
> støjniveau. Medmindre det er Stravinskys Petrouchka, hvor folk

Jeg var til koncert med Heather Nova på Vega, det var en stille koncert med
siddepladser og få der stod op. Hendes sange er stille og smukke, men
gudhjælpemig om der ikke var en irriterende kælling der skulle skråle (ja,
skråle, hun kunne i hvert fald ikke synge) med på alle numrene. Mange folk
vendte sig og tyssede på hende, og hun fik mange onde blikke, men hun blev
ved. Til sidst bøjede mig ned over hende og sagde "så hold dog for helvede
KÆFT!" hvilket så resulterede i, at hun sang endnu højere, for jeg skulle
fandme ikke bestemme om hun skulle synge eller ej. Hun ville ikke forstå at
dette var en af de koncerter man IKKE sang med til, eller i det mindste
gjorde det så stille at det ikke generede. Det sagde jeg, men hun fastslog
hårdnakket at til koncerter, der sang man med. Punktum.
Så prøvede jeg at ignorere hende, men hun begyndte af en eller anden meget
mystisk grund at skubbe mig i ryggen (?) og råbe meget højt når der skulle
klappes...
Så et lille råd til alle jer: hvis folk ikke kan fatte små hentydninger som
"sch..." og et stirrende blik, gå et andet sted hen hvor du ikke kan høre
vedkommende. Det hjælper IKKE at prøve at opdrage sådanne selvcentrerede
idioter (som jeg i hvert fald ikke har betalt penge for at høre) til at vise
lidt pli og respekt for den person som nu engang står på scenen og som burde
have al opmærksomheden. Jeg prøvede at opdrage en af dem, stor fejl. Hun
gjorde koncerten meget værre for mig.
Sorry det blev lidt langt, havde lige brug for at lufte lidt ud ;)

--
Jacob

I hope life isn't a big joke, because I don't get it.

Fra : Mads Breddam

Dato : 22-11-03 13:09

> Det gør det i hvert fald! Hvor spillede de henne, og hvorfor var jeg der
> ikke? ;)

Det er et lille fritidsforetagende (tror jeg) som nogle studerende på
konservatoriet i Esbjerg har. De spillede på konservatoriet. Jeg tror
egentlig ikke de tager det specielt seriøst, men det er utrolig fedt
alligevel. De har en norsk forsanger som taler ganske almindeligt, men når
han begynder at synge lyder stortset på samme måde som Tom Waits. Specielt i
de lidt mere up-tempo sange som fx. Rain Dogs, er det svært at høre forskel.
De spiller igen til marts... men hvis du har været til koncert i Vega gætter
jeg på at du bor i KBH og så er en udflugt til Esbjerg, for at se en
jam-band, måske lige i overkanten.... (??)

Fra : Propellen

Dato : 22-11-03 15:59

On Fri, 21 Nov 2003 18:23:20 +0100, "Jacob Skaaning"
<jskaaning@email.dk> wrote:

>Jeg var til koncert med Heather Nova på Vega,

Baah... Det ville jeg ha´ givet min højre røvballe for at ha' været
med til... Det er sq smukt musik. Og så er hun da også lidt pæn
--

/Prop

Fra : Per Moreau

Dato : 22-11-03 22:57

Propellen <Not@Valid.invalid> wrote in

> [...]
været
> med til... Det er sq smukt musik. Og så er hun da også lidt pæn

Øhh, hvad er der gået galt her ?
Sådan er teksten dukket op hos mig, det har jeg ikke oplevet før.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-11-03 19:31

On Sat, 22 Nov 2003 21:57:16 GMT, Per Moreau <gndsplitting@COLDhotmail.com> wrote:

>Propellen <Not@Valid.invalid> wrote in

>været

>Øhh, hvad er der gået galt her ?
>Sådan er teksten dukket op hos mig, det har jeg ikke oplevet før.

Propellen har sat sin tekst til formatet "utf-8", hvilket ser elendigt ud
i alle læsere der ikke understøtter det (og det er mange). Jeg anbefaler
at skifte til "iso-8859-1".

Fra : Propellen

Dato : 24-11-03 09:18

On Sun, 23 Nov 2003 18:30:51 GMT, rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper
Lauridsen) wrote:

>Propellen har sat sin tekst til formatet "utf-8", hvilket ser elendigt ud
>i alle læsere der ikke understøtter det (og det er mange). Jeg anbefaler
>at skifte til "iso-8859-1".

Umm.. jo.. SÃ¥ blev jeg da det klogere.. kan bruge utf-8 og uft-7.
Ingen iso. Agent news reader.
--

/Prop

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 24-11-03 16:21

On Mon, 24 Nov 2003 09:18:19 +0100, Propellen <Not@Valid.invalid> wrote:

>Umm.. jo.. SÃ¥ blev jeg da det klogere.. kan bruge utf-8 og uft-7.
>Ingen iso. Agent news reader.

Nogle programmer kalder det "Latin 1" eller "Western". Jeg er ikke bekendt med
den version du bruger (har selv en noget ældre udgave).

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-12-03 02:53

On Mon, 24 Nov 2003 15:21:22 GMT, rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper Lauridsen) wrote:

>Nogle programmer kalder det "Latin 1" eller "Western". Jeg er ikke bekendt med
>den version du bruger (har selv en noget ældre udgave).

Det er jeg så nu. Gå ind under Options->General Preferences->Languages.
I samtlige bokse kigger du efter "Western", "8859-1" og "Latin-1". Undgå
alt med "utf". I "Usenet text" vælg "7 bit/8 bit".

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-11-03 17:05

"Ole H" <oleholst@harajdsgaarden.dk> wrote in message
> [...]
> siden. Jeg håber at folk vil dæmpe sig i de 2-3 timer en koncert. om ikke
> andet så i respekt for dem der står på scenen.

Det problem har jeg aldrig oplevet til en Motorhead-koncert

Venlig hilsen
Dag

P.S.: Jeg forstår godt problematikken og oplever det også i biografen.

Fra : Per B. Andersen

Dato : 21-11-03 17:14

det gælder åbenbart om at komme de rigtige steder, blandt kultiverede
mennesker - som. f.eks. Motorhead publikummet! Mæng dig ikke med Fairport
proletarerne - de fortjener dig ikke!

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 21:46

Ole H wrote:
> [...]
> også til en koncert med Fish for nogle år siden. Jeg håber at folk
> vil dæmpe sig i de 2-3 timer en koncert. om ikke andet så i respekt

Fairport på LOPPEN???
Øv i helvede man ikke bor i byen længere!!
Bortset fra det har du fuldstændigt ret.

Mvh. Finn Holbek

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-03 13:23

Ole H wrote:

> Jeg fatter ikke hvorfor folk går til koncert, og bruger en del af
> tiden på at sidder og pludre.

Det er vist udelukkende et dansk fænomen, da vi ikke er opfostret godt nok
med pli til koncerter. Jeg har oplevet alt for mange koncerter/sange, som
jeg har været ansat på, blive mere eller mindre ødelagt af tilfældige
klaphatte der spontant skulle huje/pifte/klappe under et stille nummer,
blot fordi der er et my gram af en lækker guitarblær eller andet. Min
værste oplevelse er Lisa Ekdahl på store scene i musikhuset jan. 2001, hvor
hele koncerten blev smadret af en lille gruppe fæhoveder, der gjorde dette
under HELE koncerten! Jeg er meget glad for at jeg ikke havde betalt de +
300 kr, som en billet kostede til den koncert. :(

--
muh.
muh.

Fra : Peter Theglev

Dato : 24-11-03 09:27

Peter T. wrote:

> [...]
> under HELE koncerten! Jeg er meget glad for at jeg ikke havde betalt de +
> 300 kr, som en billet kostede til den koncert. :(

Apropos dårlige oplevelser, så så jeg Norah Jones i Vega.
Det var en "sidde-ned-og-lyt"-koncert, og Norah Jones' "sound" er jo ret
laidback.
Under et af de helt stille nummer skete det: En kvinde rejste sig, gik
frem foran første række og gik langs scenen, med høje hæle, der hamrede
mod trægulvet, for at gå i baren. Det var så pinligt!
Det fede var så, at Norah Jones kommenterede det, da hun havde sunget
nummeret færdig.
Jeg starter sq. en tråd: "Pinlige koncertoplevelser"

/Peter

Fra : Peter Theglev

Dato : 24-11-03 08:25

Ole H wrote:

> [...]
> siden. Jeg håber at folk vil dæmpe sig i de 2-3 timer en koncert. om ikke
> andet så i respekt for dem der står på scenen.

Jeg er SÅ enig. Har været til en del Love Shop koncerter på det seneste,
og ligesåsnart de ikke spiller "Pia Larsen", "Copenhagen Dreaming" mm,
så er der en ævlen og en kævlen blandt publikum - specielt fra tøserne.
Love Shop har lavet en t-shirt med et opfordrende budskab printet på
ryggen: "10 Stille"

/Peter

Fra : Lars Fischer

Dato : 02-12-03 03:20

"Ole H" <oleholst@harajdsgaarden.dk> wrote

> OPFORDRING: holdkæft og lyt når du er til koncert.

Sådan lidt apropos: hvad er det der får folk til ligefrem at råbe
"buuh" ved en koncert? At man ikke kan lide musikker er fair nok, men
hvorfor går man så ikke bare hjem?

Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg lige har siddet og lyttet til
Stevie Ray Vaughan "Live at Montreux 1982", og der er tydeligvis en
del blues-purister (eller hvad det nu er) blandt publikum der buuher
efter næsten hvert nummer.

Et endnu mere berømt eksempel er naturligvis Dylans 1966 tourne med
The Band, hvor de koncert efter koncert blev buuhet ud af "folk
purister". Folk vidste, at de var begyndt at spille elektrisk, og gik
alligevel til koncerterne og stod og råbte øv. Det kan opleves på den
glimrende "Live 1966", optaget i Manchester. Optagelsen er med Mickey
Jones på trommer - Levon Helm var rejst hjem fordi han ikke kunne
holde ud at blive buuhet ud dag efter dag. Det er på den optagelse
man et sted helt tydeligt kan høre én blandt publikum råbe "Judas" før
et nummer, og Dylan svare "I don't believe you" og derefter sige "play
fucking loud" til sit band.

Ting var sikkert anderledes i 1966, men at folk osse opfører sig sådan
i Montreux i 1982, det syn's jeg sgu' er underligt. Hvad sker der for
folk? Er der nogen her der har oplevet denslags ved en koncert?

/Lars

Fra : Per Tolbøll

Dato : 02-12-03 19:11

> Ting var sikkert anderledes i 1966, men at folk osse opfører sig sådan
> i Montreux i 1982, det syn's jeg sgu' er underligt. Hvad sker der for
> folk? Er der nogen her der har oplevet denslags ved en koncert?

Tjaah - var det ikke lige i netop '82 at de såkaldte "rødstrømper"
demonstrerede uden for de spillesteder hvor Anne Linnet & Marquis de Sade
spillede. De gjorde de ihvertfald foran Hansen i Odense.

/Per

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 03-12-03 02:40

On Tue, 2 Dec 2003 19:10:36 +0100, "Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:

>Tjaah - var det ikke lige i netop '82 at de såkaldte "rødstrømper"
>demonstrerede uden for de spillesteder hvor Anne Linnet & Marquis de Sade
>spillede. De gjorde de ihvertfald foran Hansen i Odense.

Hvad brokkede de sig over (ikke at jeg forventer at forstå deres
tankegang)?

Fra : Per Tolbøll

Dato : 03-12-03 21:54

> Hvad brokkede de sig over (ikke at jeg forventer at forstå deres
> tankegang)?

Så vidt jeg husker: Det "kvindefornedrende" udtryk som Marquis de Sade
havde, specielt på den første LP. Både omslag og tekster havde et S/M-tema,
som bestemt ikke var god tone i de kredse på det tidspunkt.

/Per

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 04-12-03 01:46

On Wed, 3 Dec 2003 21:54:21 +0100, "Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker: Det "kvindefornedrende" udtryk som Marquis de Sade
>havde, specielt på den første LP. Både omslag og tekster havde et S/M-tema,
>som bestemt ikke var god tone i de kredse på det tidspunkt.

Burde de lesbiske toner ikke trække i den anden retning?

Fra : Lars Fischer

Dato : 04-12-03 01:23

Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote

> Hvad brokkede de sig over (ikke at jeg forventer at forstå deres
> tankegang)?

Logikken (hvis man kan kalde det det) var sådan ca., at AL på MdS
advokerede for S/M, og at S/M indebærer, at man slår, og at det er
vold at slå, og at vold mod kvinder er et stort problem, og at det var
forkasteligt at AL som erklæret feminist advokerede for vold mod
kvinder.

Ak ja.

Prøv om du kan finde ALs "Nattog til Venus" box hos din pladepusher.
Notematerialet har et par billeder fra dengang.

/Lars

Fra : Lars Fischer

Dato : 04-12-03 01:25

> [...]

> "rødstrømper" demonstrerede uden for de spillesteder hvor Anne
> Linnet & Marquis de Sade spillede. De gjorde de ihvertfald foran

Jeg husker det. De var der osse i Århus. Men de nøjedes da med at
stå uden for at skabe sig - de købte ikke billetter og sad og råbte øv
under koncerten.

I tilfældet med demonstrationer mod AL var der desuden tale om den
politisk manifestation (uanset hvor tåbelig begrundelsen var), hvilket
jeg kan forstå. Men at stå og råbe øv uden anden grund end at man
ikke bryder sig om musikken, det forstår jeg ikke et kuk af.

/Lars