Rådyr kølle
Fra : Kasper

Dato : 29-11-03 22:02

Hey

Jeg står og skal lave sådan en kølle i morgen, jeg har købt spæk og
diverse...

jeg regner med at brune den i en bradepande, har ikke en stor nok gryde...

lave nogle huller og smide noget hvisløg ind i

og så ellers følge en opskrift jeg har fundet...

Men hvor varm skal sådan en kølle være inden i, før man er sikker på den er
stegt ordenligt ?? og hvor lang tid...

Regards Kasper

Fra : Aske

Dato : 28-11-03 22:35

Jeg vil foretrække langtidsstegning, for sådan en kølle er jo en stor klump.
Sættes ind i 200 gr. varm ovn, efter 15 minutter hældes ½ l. vand ved og
termostaten sættes til 100 gr. i 2½ time. Når stegetermometret viser 76 gr.
er kødet gennemstegt. tag stegen ud og tænd for grillen, og gå igang med
saucen, når grillen er varm giver du køllen 5 minutter det giver en flot
overflade. Lad kødet hvile 10 minutter og så velbekomme, det er en rigtig
herremiddag.
www.arne.odderweb.dk

Fra : -V-

Dato : 30-11-03 18:39

Aske wrote:
> [...]
> vand ved og termostaten sættes til 100 gr. i 2½ time. Når
> stegetermometret viser 76 gr. er kødet gennemstegt.

Så er du så også sikker på at kødet er totalt gråt, hårdt, tørt og kedeligt.

Hvis du holder dig til at stege den til ca. 65-68 gr. får du et stykke kød,
som de fleste kan enes om er saftigt og klædeligt farvet.

Hver sin smag, selvfølgelig.

-V-

Fra : Anders

Dato : 29-11-03 07:50

> [...]
>
> og så ellers følge en opskrift jeg har fundet...
>
> Men hvor varm skal sådan en kølle være inden i, før man er sikker på den

Jeg synes, vildt skal være rosa, så jeg steger dyrekøller til
centertemperaturen er 63-65 grader......

Anders