Toastbrød?
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 27-11-03 19:57

Hejsa!!

Jeg vil høre om der er nogen der har en opskrift på brød så det bliver
ligesom toastbrød i konsistens??
Manden kunne nemlig godt tænke sig at det ikke er så tungt som alm. brød!!

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Emil

Dato : 27-11-03 23:57

Heidi Bojsen skrev:

>Jeg vil høre om der er nogen der har en opskrift på brød så det bliver
>ligesom toastbrød i konsistens??
>Manden kunne nemlig godt tænke sig at det ikke er så tungt som alm. brød!!

Hej Heidi

Hvis manden kan lide toastbrød, så køb det til ham. Det koster et
par kroner, og brug så din tid på at lave ordentligt brød til dig
selv.

Brød bliver tunge af fedtstoffer (mælkeprodukter) og meget vædske
i forhold til melmængden. Lang krumme kommer af korrekt (lang og
kølig) hævning med salt i dejen.

Måske kan han lære at smage forskel, ellers skal du blot fodre
ham med det sædvanlige affald. Rist det, hvis han fortjener en
lidt bedre smagsoplevelse.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 28-11-03 09:42

> [...]
>
> Måske kan han lære at smage forskel, ellers skal du blot fodre
> ham med det sædvanlige affald. Rist det, hvis han fortjener en

Hejsa.

Om jeg skal bage et eller to brød betyder ingenting. Og nej jeg vil ikke
købe det til ham, da jeg mener selvgjort er bedst.
Er der ingen der har en ide til hvordan jeg laver et brød der minder om
toastbrød???

Hilsen
Heidi

Fra : Emil

Dato : 28-11-03 10:28

Heidi Bojsen skrev:

>Om jeg skal bage et eller to brød betyder ingenting. Og nej jeg vil ikke
>købe det til ham, da jeg mener selvgjort er bedst.

Helt bestemt.

>Er der ingen der har en ide til hvordan jeg laver et brød der minder om
>toastbrød???

Jo, brug en ganske alm. franskbrødsopskrift med mel, 37 grader
lunkent vand og gær - intet andet.

Rør dejen sammen, kom den i en rugbrødsform, lad hæve til dobbelt
størrelse og bag straks.
Jeg tror det bliver det nærmeste du kommer toastbrød.
Det er vanskeligt at lave det lige så ringe som det man køber.

God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 28-11-03 10:41

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror det bliver det nærmeste du kommer toastbrød.
> Det er vanskeligt at lave det lige så ringe som det man køber.

Siger mange tak, det må jeg så prøve og så håber konsistensen minder om det
han eftersøger!!

Knus
Heidi

Fra : Emil

Dato : 29-11-03 05:13

Heidi Bojsen skrev:

>Siger mange tak, det må jeg så prøve og så håber konsistensen minder om det
>han eftersøger!!

Velbekomme, Det er jeg ret sikker på.

Evt. kan du 'dreje' hans smagsløg imod et mere velsmagende brød,
ved at tilsætte en knivspids kardemomme og en teske smør til
dejen.
Kardemommen stimulerer duften og smørret smagen.

Går det godt, så prøv også at tilsætte en halv teske
vaniljesukker. Igen for duftens skyld, men det giver også en lidt
bedre hævning, som du så bør vente på bliver lidt over dobbelt
størrelse før straks-bagningen. Det gør brødet lettere i
konsistensen.

Fidusen er, at dette brød kun kan nå at udvikle få "elastikker" i
krummen, så det opleves som meget let og sprødt. Altså modsat
langtidshævet brød med salt og fedtstof i dejen.
Holdbarheden (hvor brødet er velsmagende) er kortere end normalt
for hvedebrød. Til gengæld er det fryseegnet.

For at fremskynde hævningen kan du lune melposen på en radiator,
så hele dejen er omkring de 30 grader når den er færdigrørt.

Jeg oplever det lidt 'sjovt' at rådgive om, hvorledes man
frembringer et dårligt brød. Længe leve madens mangfoldighed; DU
bestemmer hvad DU vil vide lidt mere om. Tak for det.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 29-11-03 06:30

> [...]
> frembringer et dårligt brød. Længe leve madens mangfoldighed; DU
> bestemmer hvad DU vil vide lidt mere om. Tak for det.

Hejsa igen!!

Siger mange tak for de gode svar. Nu må jeg så i gang med at eksperimentere.

Knus
Heidi B.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-11-03 11:58

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg oplever det lidt 'sjovt' at rådgive om, hvorledes man
> frembringer et dårligt brød. Længe leve madens mangfoldighed;

Ja, det må du nok sige.
Engang kom jeg ved en fejl dobbelt mængde mel i en leverpostej.
Min mand sagde med julelys i øjnene: "Nej, hvor den smager godt. Den er
næsten lige så god, som dem, man køber."
Tableau!

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 28-11-03 13:20

"Emil" skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelse og bag straks.
> Jeg tror det bliver det nærmeste du kommer toastbrød.

Hvis det er muligt, så læg en lidt tung plade ovenpå formen så snart dejen
er lagt i. Denne plade skal også med i ovnen.

Ellers prøv at lægge dejen på pladen og læg formen hen over.

Husk at tage brødet ud af formen så snart det kommer ud af ovnen.

Nette

Fra : Gerner

Dato : 28-11-03 00:06

Mindre mængde og masser af luft ?

--
Gerner
358WU/1736hrs

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-11-03 11:19

Heidi Bojsen wrote:
> Manden kunne nemlig godt tænke sig at det ikke er så tungt som alm.
> brød!!

Prøv at udsætte ham for denne lille nemme sag:

Put 5 gr. gær og en spiseskefuld salt i 1/2 liter vand.
Rør durum-mel i til det får konsistens som vælling.
Rør hvedemel i til det begynder at ligne dej, men ikke tykkere end at
man stadig kan røre i det med en grydeske. Rør sammen. Lad hæve køligt i
12 timer. Hæld ud på en bageplade. Drys med mel.
Sæt i en ovn forvarmet til 250 grader. Skru ned til 225 grader
efter 5 minutter. Bag til skorpen er mørkebrun.

Det ligner ikke toastbrød, men det er ihvertfald ikke "tungt" :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-11-03 15:23

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligesom toastbrød i konsistens??
> Manden kunne nemlig godt tænke sig at det ikke er så tungt som alm. brød!!

Jeg har gode erfaringer med at sprøjte vand i ovnen lige når jeg har sat
brødet ind. Brug en blomsterforstøver. Brødet hæver hurtigt op når der
kommer damp.

Hilsen, Steen.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 29-11-03 02:52

"Steen Jakobsen" mumlede
> Jeg har gode erfaringer med at sprøjte vand i ovnen lige når jeg har sat
> brødet ind. Brug en blomsterforstøver. Brødet hæver hurtigt op når der
> kommer damp.

Mon dog?

Du får muligvis sprødere brød af at ændre på luftfugtigheden i ovnen og på
brødets yderside, men du ændrer næppe dets natur . . .

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 29-11-03 11:37

> Mon dog?
>
> Du får muligvis sprødere brød af at ændre på luftfugtigheden i ovnen og på
> brødets yderside, men du ændrer næppe dets natur . . .

Det er rigtigt du ikke ændrer brødets natur, men det er korrekt at brødet
hæver bedre hvis det får fugt i ovnen.

Det der sker er at skorpen på dejen får tilført fugt hvorved glutenstrengene
bedre kan strække sig. Glutenstrengene bliver populært sagt mere elastiske.
Derved kan brødet hæve mere end i en tør ovn.

Det giver ikke sprødere brød. Det sker først sidst i bagetiden når dampen
forsvinder igen.

Hilsen

Michael

Fra : Peter Westh

Dato : 30-11-03 21:23

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa!!
>
> Jeg vil høre om der er nogen der har en opskrift på brød så det bliver
> ligesom toastbrød i konsistens??
> Manden kunne nemlig godt tænke sig at det ikke er så tungt som alm. brød!!

Jeg har gode erfaringer med at putte 5-10% havreklid i formbrød - det giver
rigtig gode risteegenskaber.

MVH

Peter