Kaffe med forskellig smag
Fra : Ghita

Dato : 27-11-03 10:05

Nogen der ved om det er muligt selv at lave kaffe der fx smager af
chokolade, orange, mint eller andet ?
På et tidspunkt kunne jeg i min lokale prima købe bønner med smag.
Har lidt en formodning om at det er noget der kan gøres ved selve
kafferistningen, men hvordan ?
Har endnu ikke investeret i kafferister, men håber snart at have råd
Hvis det er muligt med færdigristede købte bønner modtages råd med
kyshånd.
Jeg ved godt at man kan købe sirupper med diverse smag, men det er ikke
det jeg er ude efter.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Emil

Dato : 28-11-03 00:31

Ghita skrev:

> [...]
>På et tidspunkt kunne jeg i min lokale prima købe bønner med smag.
>Har lidt en formodning om at det er noget der kan gøres ved selve

Hej Ghita

Du kan (f.eks. i Matas) købe forskellige likøressenser, som du
kan tilsætte et par dråber af, oven i kaffen før den brygges.
Egnede er f.eks. Curacao og Grand Marnier. Eller læg en teske
kommen oven i bønnerne.

>Har endnu ikke investeret i kafferister, men håber snart at have råd

Jeg fatter ikke hvorledes du vil få udbytte af en kafferister,
når du kan finde på at ødelægge kaffe med forskellige
smagstilsætninger.
Nå, det vil jeg ikke blande mig i. God fornøjelse med
eksperimenterne.

Min far fortalte, at han under sidste krig ofte tilsatte kaffe
(plus kaffeerstatning, Danmakrs, Richs) et stykke engelsk lakrids
(5 m.m. langt 2 m.m. i diameter) eller et stykke appelsinskal
oven på bønnerne i Madam Blå. Det vakte begejstring hos
kaffedrikkerne.

Måske går historien i ring? Prøv, og fortæl om resultaterne.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-03 08:18

Emil skrev:

> Eller læg en teske kommen oven i bønnerne.

Andre gode kaffekrydderier: kakao, kanel, kardemomme, frisk ingefær.

// Klaus

Fra : Ghita

Dato : 03-12-03 23:45

I news:3fc6f696-57a8bd2e-5d5c-4a41-995a-7af97de5d926@news.szn.dk
griflede Klaus Alexander Seistrup:

> Andre gode kaffekrydderier: kakao, kanel, kardemomme, frisk ingefær.

Alm kakao eller kogechokolade ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-03 10:08

Ghita skrev:

> Alm kakao eller kogechokolade ?

Jeg bruger kakaopulver, ellers ville jeg have skrevet chokolade,
men jeg har hørt om andre der har kommet mørk chokolade i deres
kaffe. Prøv dig frem og se hvad du kan lide. Jeg bruger ½-1 tsk
kakao pr. stempelkande kaffe.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-12-03 03:03

"Klaus Alexander Seistrup" skrev blandt andet...

> Jeg bruger ½-1 tsk kakao pr. stempelkande kaffe.

... og jeg bruger 1 tsk Nescafé pr. krus kakao.

Mvh. Peter W. Bosse

Vi har ikke flere kugler hr. General !
Godt - så tager vi hul på en dåse fiskeboller.
- Storm-P

Fra : Ghita

Dato : 03-12-03 23:45

I news:ug0dsvc0tu9p7qabe0n6h506ksmgoj809i@4ax.com griflede Emil:

> Jeg fatter ikke hvorledes du vil få udbytte af en kafferister,
> når du kan finde på at ødelægge kaffe med forskellige
> smagstilsætninger.

Tja. Det er nok smag og behag.

> Nå, det vil jeg ikke blande mig i. God fornøjelse med
> eksperimenterne.

Tak

> [...]
> (5 m.m. langt 2 m.m. i diameter) eller et stykke appelsinskal
> oven på bønnerne i Madam Blå. Det vakte begejstring hos

Det vil jeg forsøge mig med. Får helt lyst til en varm kop med 1 stk
tyrkisk peber i. He he kan se at det nok lyder vammelt.

Fra : Emil

Dato : 04-12-03 00:41

Ghita skrev:

>Det vil jeg forsøge mig med. Får helt lyst til en varm kop med 1 stk
>tyrkisk peber i. He he kan se at det nok lyder vammelt.

Heri er jeg ikke helt enig. Netop kombinationen af lakrids, peber
(chili), chokolade og kaffe har sammenfallende komponenter hvad
angår de enkelte smagsstoffer.
Dette vil sikre en behagelig smagsoplevelse, hvis ingredienserne
ellers er velafballancerede.

Noget lignende sker når asparges krydres med trøffel. Det lyder
sært; men der er nogle smagskomponenter som går igen i begge
smage, hvorved der opstår en smagsharmoni.

Jeg har (forgæves) søgt en oversigt over disse interaktioner.
Løsningen er en (gas-)kromografisk analyse af de forskellige
stoffer, som kan danne grundlaget for en kvallifiseret
kombination.

Indtil videre nøjes jeg med andres erfaringer på smagsområdet.
Andre smagsstoffer til kaffen kan være anisfrø og friske hakkede
(franske) esdragonblade. Smagen minder lidt om "Kongen af
Danmark" bolserne. Det smager ganske fint sammen med kaffe.

Et hint kan være at prøve smagen af de likører som ofte serveres
til kaffe.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-11-03 21:39

"Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
> Nogen der ved om det er muligt selv at lave kaffe der fx smager af
> chokolade, orange, mint eller andet ?

Meget meget nemt: stødt kanel/kardemomme/hvad du nu måtte have lyst til op i
bønnerne og så ellers bare lave kaffen som normalt.

Mht orangesmagen: et skud, men kan du ikke bare presse lidt appelsinsaft i
den færdige kaffe?

Mvh Mads

Fra : Ghita

Dato : 03-12-03 23:42

I news:bq8mr3$2lhn$1@news.cybercity.dk griflede Mads Thorning Pedersen:
> "Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
>
> Meget meget nemt: stødt kanel/kardemomme/hvad du nu måtte have lyst
> til op i bønnerne og så ellers bare lave kaffen som normalt.

Lige præcis de 2 krydderier har jeg det ikke så fint med pga allergi,
men det smager himmelsk. Har smagt det tidligere.

> Mht orangesmagen: et skud, men kan du ikke bare presse lidt
> appelsinsaft i den færdige kaffe?

Nix; Så klumpen det når det kommer mælk i kaffen.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-11-03 06:02

"Ghita" skrev i en meddelelse...
> Nogen der ved om det er muligt selv at lave kaffe der fx smager af
> chokolade, orange, mint eller andet ?
> På et tidspunkt kunne jeg i min lokale prima købe bønner med smag.

Se evt. kaffesorter med forskellig smag, ..plus dem forhandler det..
www.espressos.dk/kaffer.html

> Jeg ved godt at man kan købe sirupper med diverse smag, men det er ikke
> det jeg er ude efter.

Apropos.
Netto forhandler pt. kaffe-aroma stænger med forsk. smag, fx appelsin,
chokolade, hasselnødder og mint i en pakning til 20 kr. (set igår i butikken
v. Vesterport S-Station Kbh.)

God weekend!

Mvh.
Peter W. Bosse

Er der musik her i cafeen?
Nej - det er der ikke, hr.
Nå, så giv mig et horn til kaffen
- Storm-P

Fra : Ghita

Dato : 03-12-03 23:49

I news:rLVxb.825$kr2.427@news.get2net.dk griflede Peter W. Bosse:

> Se evt. kaffesorter med forskellig smag, ..plus dem forhandler det..
> www.espressos.dk/kaffer.html

Vil nærstudere den.
Kan ikke umiddelbart se at de har noget jeg kan bruge i denne
sammenhæng.

> Apropos.
> Netto forhandler pt. kaffe-aroma stænger med forsk. smag, fx appelsin,
> chokolade, hasselnødder og mint i en pakning til 20 kr. (set igår i
> butikken v. Vesterport S-Station Kbh.)

Jeg har prøvet det, og det smager bare ikke som det skal.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-12-03 04:56

> [...]

> Vil nærstudere den.
> Kan ikke umiddelbart se at de har noget jeg kan bruge i denne

Er det mon mig som misforstår? - Spørger du ikke om kaffe som smager
af fx chokolade, orange, mint eller andet ?

Vedr. kaffesorter m. smag, - prøv evt. ovenstående link igen - eller se
eksempler herunder..

Ascot:
Ascot er en blanding af 2 typer Arabica bønner fra Brasilien og 3 typer bønner
fra Centralamerika. Det er en rund, meget aromatisk kaffe med god krop.
Kaffen har en vis smag af ristet brød og *chokolade*, og har en god balance
mellem syrelighed, krop og aroma. En delikat, direkte, lidt sødelig kaffe uden
hentydning af bitterhed.

Guatemala Antigua San Sebastian:
Siden 1903 har familien Falla været indehaver af San Sebastian plantagen,
som er placeret i det bedste kaffeområde i Guatemala. Kaffen her vokser
lige ved Agua og Acatenango-vulkanen. I koppen træder kaffen frem med
en duft af melaza tydeligt henimod *mørk chokolade*. En meget livlig,
krydret aroma.

Costa Rica Caracolilló Tarrazú Zeledón:
Måske den mest sjældne form for kaffe fra Costa Rica. Kaffen er produceret
i Santa Fé plantagen, i byen San Pablo de Leon Cortés som ligger i hjertet
af Tarrazú, 1550 til 1750 meter over havet. Denne bønne er ekstrem velegnet
til ristning, hvormed kaffen gives en kraftig og elegant frugtsmag i koppen,
samt en eftersmag af *lys chokolade*.

UCC Blue Mountain Coffee, Craigton Estate:
På Craigton houses jorder, som blev bygget i 1805 som et sommerhus for
øens overhovede. I dag, er kendt som "det store hus" og er af
regeringen blevet tildelt titlen som en vigtig kulturel bygning. Ejendommen
dækker 33 hektar i alt, eksklusive de områder der er dækket af have og små
indhegninger, sektionen er beplantet med kaffe træer (ca. 37.000) regnes for
ca. 19 hektar. Craigton Estate stræber konstant efter at indføre nye teknikker
som dryp vanding, som ikke findes andre steder på Blue Mountain Estates.
Kaffen besidder en medium høj, krop og syre med en meget lang eftersmag
og smagsnuancer som ristet brød, krydret, *mørk chokolade*, *karamel* og
moden frugt.

India Mysore Bababudangiri:
En kaffe der stammer fra Bababudangiri bjergerne. Plantagen ligger i en
højde mellem 1200 til 1500 meter over havet. En håndplukket kaffe som
er tørret i solen. Den har en blødt aromatisk smag af *ristede hasselnødder*.

Panama Volcán Barú “La Torcaza”:
Plantagen ligger I den nordlige del af Panama ved kanten af Barú vulkanen
og er ejet af Hanson familien. Der bliver dyrket 120 hektar kaffe i 4500 fods
højde. Al kaffen bliver håndplukket af de lokale indianere der i gennemsnit får
det dobbelte af Panamas minimum løn, plus læge og medicin.
Plantagen har en miljøvenlig profil og for at beskytte miljøet bliver alle rester
fra kaffeproduktionen genbrugt i plantagen. En unik kaffe af 100% arabica
med en elegant syrlighed, god krop og dejlig cremet. Nuancer af *citrus*,
*appelsin*, *chokolade* og blomster.

> Jeg har prøvet det, og det smager bare ikke som det skal.

Er dette mon noget? ..
Netto har i denne uge tilbud på Millstone Flavored kaffe, højkvallitets
arabica kaffer med smag. Fås i flere varianter fx chocolade, mandel,
kahlua, vanille, hasselnød, irish cream eller kanel. (50 g kun 5 kr.)

Mvh. Peter W. Bosse

Skuden er begyndt at rulle! -
Nåh, så må vi hellere ta' pandekager end æbleskiver.
- Storm-P

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-12-03 17:09

Ghita wrote:
> Nogen der ved om det er muligt selv at lave kaffe der fx smager af
> chokolade, orange, mint eller andet ?

Har fulgt tråden.
Sidder og tænker:
Hvad med at droppe kaffen og drikke noget i kan lide?

mødes med en gunstig lejlighed....