kærnemælksfromage - diabetikerudgave
Fra : Rikke Mors

Dato : 26-11-03 08:18

Hej

Min kære mormor har netop fået konstateret diabetes og er meget
påpasselig med at overholde sin diæt. Hun skal holde jul hos os, og
derfor har jeg tænkt at jeg ville lave en kærnemælksfromage til hende
til dessert i stedet for ris a'la manden som jo både er fed og sød. Jeg
forestiller mig at man kan lave sådan en fromage med kunstigt
sødemiddel, men jeg aner ikke hvordan man gør. Er der mon nogen af jer
derude som har en god opskrift?

Venlig hilsen
Rikke Mors

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-11-03 08:28

Hej

På sol er der en kategori om dieabetes
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat3.html hvor der bla. er en på
ris a'la mande.

Hvis hun er medlem af diabetesforeningen har deres hjemmeside en
opskriftssamling. Her kan du også læse om sødemidlerne der findes hvad
der er gode til osv. (uden medlemskab) http://www.diabetes.dk/wm1949.

MVH
Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-11-03 10:29

Rikke Mors skrev:

> [...]
> fed og sød. Jeg forestiller mig at man kan lave sådan en fromage
> med kunstigt sødemiddel, men jeg aner ikke hvordan man gør.

Jeg har ingen opskrift, men hvis jeg skulle lave sådan en fromage,
ville jeg finde en "normal" opskrift på kærnemælksfromage og så
erstatte sukkeret med kunstigt sødemiddel (enten et flydende som
fx "Flydende SØD", eller et fast som fx "Atwel" eller "Perfect Fit").
Det kan umuligt gå helt galt.

Diabetikere og lowcarb-folk har til dels sammenfaldende interesser,
og derfor kan man med fordel søge efter opskrifter på lowcarb-sites
hvis man skal lave mad til diabetikere.

Prøv fx denne ricotta semifreddo med varm rabarberkompot. Den vil
gå godt sammen med risalamande.

   http://www.lowcarb.ca/karen/recipe042.html

Opskriften foreskriver friske rabarber. Jeg har lavet kompotten
af frosne rabarberstykker, og resultatet blev ganske fortrinligt.

Splenda kan ikke fås herhjemme, men kan erstattes med Atwel eller
Perfect Fit.

// Klaus

Fra : Rikke Mors

Dato : 26-11-03 14:30

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> af frosne rabarberstykker, og resultatet blev ganske fortrinligt.
>
> Splenda kan ikke fås herhjemme, men kan erstattes med Atwel eller

Uhm. Det lyder godt. Tilfældigvis har jeg et par poser rabarberstykker i
fryseren! Den vil helt sikkert komme med i overvejelserne.

Rikke Mors