rødkål til juleaften
Fra : Nette

Dato : 24-11-03 10:10

Hejsa

Da jeg op til jul venter familieforøgelse og nok derfor ikke har det vilde
overskud til at klare mere end højst nødvendigt, vil jeg meget gerne snart i
gang med de ting, der kan laves i god tid.
Jeg tænkte derfor på, om jeg ikke lige så godt kunne få lavet julerødkålen,
og så bare smide det i et glas og på køl indtil d. 24. december.

Men nu er mine opskrifter, som jeg plejer at bruge væk.

Jeg mener, jeg plejer at koge det op med ribssaft, lidt eddike,
appelsinskiver og lidt kanel.
Kan det passe, eller er jeg helt galt på den? Mangler jeg noget vigtigt?

OG vi er ikke vant til at spise and, som vi har valg ti år. Skal der andet i
den end svesker og kvarte æbler?

( Mine tanker er mange andre steder lige for tiden).

PFT

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-11-03 10:13

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> writes:

> Da jeg op til jul venter familieforøgelse og nok derfor ikke har det vilde
> overskud til at klare mere end højst nødvendigt, vil jeg meget gerne snart i
> gang med de ting, der kan laves i god tid.

Tillykke

> Jeg tænkte derfor på, om jeg ikke lige så godt kunne få lavet julerødkålen,
> og så bare smide det i et glas og på køl indtil d. 24. december.

Jeg plejer at fryse det i stedet for. Så holder det længere.

> [...]
> appelsinskiver og lidt kanel.
> Kan det passe, eller er jeg helt galt på den? Mangler jeg noget

Jeg plejer at svitse noget ande- eller svinefedt i en stor gryde.
Hælde alt rødkålen i og smage det til med eddike, sukker og lidt
ribsgele. Appelsin og kanel plejer jeg ikke at bruge, men det er jo
smag og behag. Det kunne da være at jeg skulle prøve det.

> OG vi er ikke vant til at spise and, som vi har valg ti år. Skal der
> andet i den end svesker og kvarte æbler?

Salt og lidt peber. Og masser af æbler! Jeg elsker æbler.

God fornøjelse med det hele.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Nette

Dato : 24-11-03 14:37

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> Tillykke

Mange tak.

> Jeg plejer at fryse det i stedet for. Så holder det længere.

Det har jeg også gjort et år, men....fryseren mangler desværre i år.
Jeg plejer dog at lave det midt i december og så bare komme det på et glas,
hvor det så står i køleskabet og trækker til d. 24. Jeg ved, at nogle også
tilsætter atamon.

> [...]
> ribsgele. Appelsin og kanel plejer jeg ikke at bruge, men det er jo
> smag og behag. Det kunne da være at jeg skulle prøve det.

Jamen det synes jeg du skulle Jeg bryder mig ikke om det til rødkål til
hverdag, men til juleaften smager det fortrindligt med lidt ekstra smag i.
Jeg kan bare ikke huske om det er det hele, jeg plejer at komme i.

> Salt og lidt peber. Og masser af æbler! Jeg elsker æbler.

Ja, selvom jeg ikke selv kan lide det, så kommer jeg nok ikke udenom, at der
skal en hel del æbler til*G*

> God fornøjelse med det hele.

Jo tak og tak for ideerne.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-11-03 20:05

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da jeg op til jul venter familieforøgelse

- Til lykke! Sikke en julegave

og nok derfor ikke har det vilde
> overskud til at klare mere end højst nødvendigt, vil jeg meget gerne snart
> gang med de ting, der kan laves i god tid.

Det lyder som en realistisk vurdering

> Jeg tænkte derfor på, om jeg ikke lige så godt kunne få lavet
julerødkålen,
> og så bare smide det i et glas og på køl indtil d. 24. december.

Det kan du sagtens.
Varm glassene i ovnen, kog lågene i en gryde.
Fyld op med kogende rødkål og så meget væske, at der ikke er "lufthuller".
Skru straks lågene på og lad det køle af - så kan det holde en vinter
(mindst) i køleskab.

> Men nu er mine opskrifter, som jeg plejer at bruge væk.
Her kan jeg tilslutte mig Trine, dog bruger jeg ribssaft og en lille smule
eddike.

Held og lykke med begge projekter!

Hilsen Inger