Mystisk e-mail
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-01 22:29

Det her er godt nok ikke specielt Mac-relateret, men I er jo
mine bedste venner, så I vil sikkert gerne hjælpe mig. Jeg har netop
modtaget en e-mail med en vedhæftet fil. Der er usædvanligt få headere,
og jeg kan ikke se, hvor den kommer fra. Er der nogen, der kan fortælle
mig, hvad det er for en e-mail? Det hele er her nedenfor:

Attachment converted: Luna HD:IJDNNHIJ.EXE (bina/mdos) (0001AE6C)

--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 17-04-01 00:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> mig, hvad det er for en e-mail? Det hele er her nedenfor:

> by ns.dht.dk with SMTP; 16 Apr 2001 16:40:31 -0000

Her er den nederste "Received" header. Den siger at emailen kommer
fra ip17.bynxr1.ras.tele.dk, hvilket er en teledanmark dialup linie.
Jeg vil gætte på, at een af dine venner fra fået en outlook virus som
nu emailer alle hans bekendte i adressebogen.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 17-04-01 01:41

Gad vide om det er et teledanmark internet kundenummer?

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-04-01 15:32

<thomas@dogbert.skjoldhoej.dk> wrote:

> thomas@dogbert.skjoldhoej.dk writes:

> Gad vide om det er et teledanmark internet kundenummer?

Højst sandsynligt. Det passer i hvert fald med antallet af cifre - og
mange (eller alle?) kundenumre begynder med 12...

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-04-01 20:56

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Højst sandsynligt. Det passer i hvert fald med antallet af cifre - og
> mange (eller alle?) kundenumre begynder med 12...

Næppe! Det er bare et nummer viruset har fundet på at bruge. SMTP
protekollen foreskriver at man skal sige goddag (HELO) til serveren og
fortælle hvem man er. Man kan dog fortælle serveren hvadsomhelst, den er
ligeglad! Derfor det tolvcifrede nummer.

Og her er headerne til en anden netbaseret PC virus: Happe 99.exe

Date: Thu, 27 Jan 2000 12:10:34 -0500 (EST)
From: mema.mema@libero.it
Subject: HI!

Attachment converted: Apple_2GB:Happy99.exe (bina/mdos) (0005105A)
--
Jesper Oersted
"If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-01 15:46

Hej

Jeg fik den fil fra Henrik, og det _er_ en virus! - Så pas på, at I ikke af
vanvare kommer til at videresende den, hvis I skulle få den selv.

Det eneste, vi som Mac-brugere skal passe på, er, hvis vi bruger enten
VirtualPC eller SoftWindows til at modtage/sende mail med - fx. til
homebanking. - Det ville ikke just være morsomt at inficere en banks hele
EDB system.... - Og med den lov, der blev vedtaget i Folketinget vedtog, så
kan man blive draget økonomisk til ansvar, selvom man blot videresender en
virus.

Jeg har desuden haft kontakt til TDC, og de har bekræftet, at det
12-cifrede nummer er et eksisterende kundenummer. Men samtidig bekræftede
de mine egne første iaagttagelser om, at den IP adresse, der er brugt ikke
eksisterer.

mvh. Erik Richard

Jesper Ørsted wrote:

> [...]
> "If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the
> Geneva Convenstion." Texas Prosecutor Joe Owmby finding the Vienna

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Simon T

Dato : 18-04-01 15:07

On Wed, 18 Apr 2001 16:46:29 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3ADDA8C0.5E57A686@mail1.stofanet.dk>):

> [...]
> kan man blive draget økonomisk til ansvar, selvom man blot videresender en

Man inficerer åbenbart sin bank hvis man går på nettet efter at have
modtaget en virus? Du skal da være svært uheldig for at smitte din bank (med
mindre du ligefrem forsøger), da du på INGEN måde har mulighed for at sende
en sådan fil med homebanking...
Men hvad er det for en lov du omtaler? Den lyder ikke alt for heldig... Har
du et link eller lignende (eller skal jeg ind og grave på folketingets
hjemmeside?)

Med Venlig Hilsen

Simon T

PS: Det er da en heldig vane med at citere resten af tråden mellem "venlig
hilsen" og sin sign. For så skal man ikke sidde og sortere snot fra skæg når
man quoter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-01 16:25

Hej Simon

Det blev lavet ved en såkaldt 'admistrativ bekendtgørelse' som en følge af
eftervirkningerne efter 'I Love You'. Jeg har ikke selv set lovteksten, kun fra
de omtaler, der har været i radio og TV.

Og mht. at inficere banken, - så kan det ske, hvis du sender en mail til din
bankrådgiver - ikke, hvis du bruger den webbaserede adgang til din konto. Det er
tilladt at bruge de små grå en gang imellem-)

Og for at gøre det hele en smule grotesk, så fik jeg af supporteren hos TDC at
vide, at de ikke havde antivirus programmer på deres servere..........!!!!!

mvh. ERik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-04-01 20:45

[klip]

> Og for at gøre det hele en smule grotesk, så fik jeg af supporteren hos
> TDC at vide, at de ikke havde antivirus programmer på deres
> servere..........!!!!!

Det kommer an på hardwaren. Fx MacAfee VirusScan i serverversion kan
tilsyneladende ikke blive gode venner med en 1 år gammel Netfinity med
WinNT 4, men virker fint med en 2 år ældre server med ekstrem
filbelastning - og så igen: en temmelig noname pc-server (meget
aldrende) får akut forstoppelse når programmet (eller servicen)
afvikles.

Der er nok en årsag hos TDC...

PS! Måske en idé at lægge "quoted-printable" på is. Det giver "sjove"
linielængder. NC nævner selv: "does not work well with some mail or
newsgroup readers". Det er da forbrugeroplysning!

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-01 01:55

Hej Henrik

Indrømmet, - det her ser lidt underlig ud. Tilsyneladende er den afsendt
_fra_ en TD kunde i Danmark, men hvem er det? - Og hvad er subject? - Hvad
står der i 'From'-feltet? - og evt. i 'Reply-To'?

Hvis du vil, må du gerne forwarde den til mig, så vil jeg prøve at kigge på
den.

Hvis du gør det, vil jeg gerne du bruger min alternative adresse:
<kml.ers@teliamail.dk>, da den sidder i en uafhængig opsætning, og hvis det
skulle være en virus, (hvad jeg tror, det godt kan være), så vil den ikke
ødelægge min normale opsætning.

Jeg har prøvet at spore den IP adresse, der står i parantesen, men enten
får jeg svaret, - 'Remote host doesn't respond', 'Remote host refused
connection' eller 'Invalid IP address'.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-01 11:04

> [...]
> <kml.ers@teliamail.dk>, da den sidder i en uafhængig opsætning, og hvis
> det skulle være en virus, (hvad jeg tror, det godt kan være), så vil den

Jeg skal gerne forwarde den til dig, men der er vist ikke mere i
den, end jeg har skrevet her i gruppen. Jeg har i hvert fald skrevet
alle headerne, og der er jo ikke ret mange. De headere, du nævner,
mangler simpelthen. Jeg har både forwardet og redirectet (er det danske
sprog ikke rigt?) den. Jeg tror nemlig, du får mere ud af den sidste
version.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-04-01 15:50

> Jeg har både forwardet og redirectet (er det danske
> sprog ikke rigt?) den...

Tjo...videresendt (fremsendt) og omdirigeret...?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-01 21:12

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Tjo...videresendt (fremsendt) og omdirigeret...?

Og fastpladelager, DOS-omgivelser etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-04-01 16:24

> Og fastpladelager, DOS-omgivelser etc.

Nu må vi nok hellere stoppe - ellers skal vi bare til at 'futte' til
dk.kultur.sprog! ;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-01 20:29

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Nu må vi nok hellere stoppe - ellers skal vi bare til at 'futte' til
> dk.kultur.sprog! ;-/

Hr Münster har vist en så lang snor hvad angår off topic meddelelser her
i gruppen at det nok når an...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 17-04-01 05:53

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> mig, hvad det er for en e-mail? Det hele er her nedenfor:

> Attachment converted: Luna HD:IJDNNHIJ.EXE (bina/mdos) (0001AE6C)

Det er en virus kaldet "Hybris" eller "W95.Hybris.Worm". Den sender sig
selv til alle i adressebogen og genererer et tilfældigt 8-character
filnavn +.exe og fjerner afsenderens navn og mailadresse. Den er
hukommelsesresistent og krypterer de data, den selv genererer.

Jeg ved ikke noget om hvorvidt den er skadelig for en Mac? Jeg ville nok
slette den mail uanset hvad.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-04-01 14:44

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> wrote:

> [...]
> filnavn +.exe og fjerner afsenderens navn og mailadresse. Den er
> hukommelsesresistent og krypterer de data, den selv genererer.

Ganske rart med en Windows mand, i gruppen, til slige sager! ;)
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-01 20:10

Jesper Kollerup Jensen wrote:

> Jeg ved ikke noget om hvorvidt den er skadelig for en Mac? Jeg ville nok
> slette den mail uanset hvad.

Hybris virusen kan ikke afvikles under MacOS, så den er helt uskadlig
for os Mac-brugere...!

- send den vidre til alle dem du kender, som har en Windows PC'er, og
bed dem om at fortælle dig hvad der er i filen....)))))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-01 11:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hybris virusen kan ikke afvikles under MacOS, så den er helt uskadlig
> for os Mac-brugere...!

Jeg tager det også helt køligt. Om ikke andet, så har jeg Virex
til at hjælpe mig. Sjovt nok har den ikke reageret på filen, men jeg har
heller ikke forsøgt at åbne den.

> - send den vidre til alle dem du kender, som har en Windows PC'er, og
> bed dem om at fortælle dig hvad der er i filen....)))))

Fed idé. Jeg vil strakt gå i gang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster