En MEGET stærk brændevin?
Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-03 09:57

I morgenTV sad Ole Stephensen og Freddy Blak og blev enige om at en fornem
whisky fra et lille brænderi var MEGET, MEGET stærk, og Stephensen
skuespillede at han nærmest havde drukket finsprit og var lige ved at hoste
det op igen..

Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.

Meget få mennesker kan afgøre når de smager to hvidvine om hvilken er 9% og
hvilken er 12%, for sukkerindhold narrer.

Det er børnehavebarnligt efter afgiftslettelserne
at se som en dyd, at noget er nærmere 50% end 30% -

- det kompenseres der jo for, af hvor meget man drikker (hvilket ikke gælder
om øl contra vin, i nær samme grad).

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : .Kody

Dato : 21-11-03 10:10

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> hvilken er 12%, for sukkerindhold narrer.

Klip

Som jeg så udsendelsen, tror jeg Stephensen hentyder til at wiskeyén var
meget røget, kraftig i smagen. Malten kan f.eks være røget med tørv.
Da der var tale om en cask aftapning de smagte, kan alkoholstyrken sagtens
komme over 60%, da der er tale om en ufortyndet wiskey.
Normalt tilsættes wiskey vand for at holde alkoholstyrken nede på ca. 40%

..Kody

Fra : Rømer

Dato : 21-11-03 10:14

> Da der var tale om en cask aftapning de smagte, kan alkoholstyrken sagtens
> komme over 60%, da der er tale om en ufortyndet wiskey.
> Normalt tilsættes wiskey vand for at holde alkoholstyrken nede på ca. 40%

Den taber nu også en del ved lagringen.
Bo spurgte om andre brændevine havde høje %'er - juleakvavit holder da vist
47%, gør den ikke?
Der findes en del vodka'er, der er sat til 50% - det er såmænd slet ikke så
ualmindeligt.

Fra : Martin

Dato : 21-11-03 10:11

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i melding
> [...]
hoste
> det op igen..
>
> Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.

Whisky er ofte at få over 45%, mest som 'cask-strength whisky', som godt kan
nå over 60%.

--
-----
Martin,

* To reply by e-mail, first remove the "spam" from the e-mail adress *

Fra : Stig Mogensen

Dato : 21-11-03 12:03

Bo Warming wrote:

> [...]
>
> - det kompenseres der jo for, af hvor meget man drikker (hvilket ikke
> gælder om øl contra vin, i nær samme grad).

min samling af single malts, rummer flere eksempler på flasker med
alkoholindhold på op til 57-59%.

Efter destillationen, og lagringen i træfade, kan alkoholstyrken i whisky
variere. Træ lever simpelthen, og slipper mere eller mindre alkohol igennem
- det kaldes "englenes andél".
Derfor blander man indholdet fra tønderne sammen, og tilsætter vand, for at
få en alkoholprocent på de ønskede 40%....eller 46%.....eller hvad man nu
mener whiskyen smager bedst ved.

Whiskyproduktion rummer elementer man ikke er herre over, og derfor dette.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 21-11-03 16:29

Hej

Om der findes noget med en procent over 40%?

Ja. Og en af yndlingene er da: Captain Morgan Rom, på sine 73%.

Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer. Men når vi
snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i toppen..

Hilsen Flemming Kold

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-11-03 16:51

Rikke Nielsen wrote:

> Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer. Men
> når vi snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i toppen..
>
> Hilsen Flemming Kold

Lige overgået af Stroh's 80% :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-11-03 23:02

Fri, 21 Nov 2003 16:51:02 +0100, Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid>
skrev:

> Lige overgået af Stroh's 80% :)

Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da de
sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
bunsenbrænderen, virker det mest som om procenten er 105...

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 22-11-03 17:20

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsry0ctte176ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
> bunsenbrænderen, virker det mest som om procenten er 105...

Har prøvet Ratzeputz en gang, hvor jeg var uheldig at få den i den
gale hals. Brugte 2 timer på at komme mig over uheldet.
Jørgen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-11-03 22:09

[Gert Krabsen | Fri, 21 Nov 2003 23:02:07 +0100]

>Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da de
>sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
>bunsenbrænderen,

Nix, ingefær - Ratzeputz er en ingefærsnaps (og en fandes god én vil
jeg mene)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 23-11-03 07:48

Rene' Hjorth skrev:

> [Gert Krabsen | Fri, 21 Nov 2003 23:02:07 +0100]

> Nix, ingefær - Ratzeputz er en ingefærsnaps (og en fandes god én vil
> jeg mene)

Du kom til at tænke på Ratzingwer; Ratzeputz vil jeg kalde en pebersnaps
- og ja, en djævelsk god én.

hvm
--
"Paradise..... is exactly like..... Where you are right now.....
Only much,...much.... Better....!"

'Language is a Virus' — Laurie Anderson

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-03 11:01

Henrik Veber Madsen <hvm@mail.uni2.dk> wrote in message news:<3FC05822.596@mail.uni2.dk>...

> Du kom til at tænke på Ratzingwer; Ratzeputz vil jeg kalde en pebersnaps
> - og ja, en djævelsk god én.

Nix. Ingefæren er meget tydelig i Ratzeputz. Hvis der er peber i, er
det ihvertfald ikke noget man kan smage. Men at den er god bliver vi
ikke uenige om

Ebbe