Fødselsdags tam tam
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 19-11-03 14:55

Jeg har fødselsdag på mandag og skal have familien på eftermiddagskaffe, men
jeg er delme så træt af boller og chokoladekage. Hvad kan man diske op med i
stedet for? De kommer af hold på 2 voksne og et barn og herefter 4 voksne +
mig selv og kæreste.

Hilsen Linda

Fra : Ditte Hansen

Dato : 19-11-03 17:49

Må det stadig være traditionelt, for så synes jeg at en pæretærte altid
tager kegler.
http://www.karoline.dk kan du under opskrifter søge efter "pæretærte"
Server med flødeskum, cremefraiche rørt med vanilie sukker, eller vanilie is
(det vil børnene elske

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3fbb763b$0$4351$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Rikke Mors

Dato : 19-11-03 19:18

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> [...]
> stedet for? De kommer af hold på 2 voksne og et barn og herefter 4 voksne +

En rigtig god æbletærte er heller ikke af vejen. Jeg laver den gerne ved
at lave en alm. mørdej, der lægges i en tærteform og fyldes med
æblebåde, klatter af marcipan, et drys rørsukker, et drys kanel, nogle
groft hakkede nødder samt andre gode sager jeg lige måtte falde over i
min gennemrodning af skabene. Det hele dækkes af endnu et lag mørdej,
pensles med æg og bages en halv times tid.
Smager bare rigtig godt med en klat cremefraiche.

God fødselsdag.
Rikke Mors

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-11-03 19:43

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in message
> Jeg har fødselsdag på mandag og skal have familien på eftermiddagskaffe,
men
> jeg er delme så træt af boller og chokoladekage. Hvad kan man diske op med

Jeg vil anbefale to ting: M&M-kage og kager i papirforme - de to ting er
altid et hit, hvor jeg serverer dem.
M&M's Double-Decker Confetti Brownies
250 g blødgjort smør eller margarine (den bliver klart bedst med smør)
240 g sukker
240 g farin
4-5 store æg
1 tsk vanillesukker
590 ml hvedemel
2½ tsk bagepulver
½ tsk salt
80 ml kakao
1 spsk smør eller margarine, smeltet
240 ml M&M's chokoladelinser (evt. mini)

Ovnen tændes på 190 grader.

En lille bradepande (33 x 23 cm) smøres indvendigt og stilles til side.

Sukker, farin og smør røres godt, til det er luftigt. Pisk vanillesukker og
æg i blandingen. Bland 530 ml hvedemel (husk at gemme 60 ml) med bagepulver
og salt, og rør det godt sammen med smør-sukker-æggeblandingen.

Put halvdelen af dejen over i en anden skål. Bland smeltet smør og kakao,
rør det i dejen i den ene skål. Spred kakaodejen jævnt ud i bradepanden.

I den anden skål røres det resterende hvedemel (60 ml) og halvdelen af M&M
chokoladerne. Denne dej fordeles jævnt ud over kakaodejen i bradepanden, og
drysses med resten af M&M'erne.

Bages i 25-30 minutter, eller indtil kanterne af kagen begynder at trække
sig tilbage fra siderne af bradepanden. Afkøles helt, inden den skæres ud i
24 aflange stykker. Opbevares i kagedåse med tætsluttende låg - har godt af
at trække til dagen efter.

Kager i papirforme
Lækre kager i papirforme. Giver 50-60 kager. Bemærk, at det tager tid dels
at hakke, dels at fylde alle de dumme papirforme op.

6 æg
500 g sukker
250 g smeltet smør eller margarine (jeg plejer at bruge smør)
250 g mel
100 g hakkede smuttede mandler
100 g hakket mørkt chokolade
250 g knuste makroner

Pisk æg med sukker. Tilsæt mel og smeltet fedtstof. Tilsæt chokolade, mandle
r og makroner. Put en klat dej i hver papirform (fyld cirka halvt op).

Bages ved 200 grader i ca. 15 min., kun én plade ad gangen.

Fra : hedegaard

Dato : 21-11-03 20:51

> Jeg vil anbefale to ting: M&M-kage

Hej Anne

Jeg har netop lavet din M&M kage - nu har den dog været i ovnen i 50 min og
er stadig ikke bagt... Skal den være meget blød i midten eller hvad???

VH Tina

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 22-11-03 22:10

"hedegaard" <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> wrote in message

> Jeg har netop lavet din M&M kage - nu har den dog været i ovnen i 50 min
og
> er stadig ikke bagt... Skal den være meget blød i midten eller hvad???

Hm, nej, det mener jeg ikke. Jeg plejer at teste den med en kødnål, om der
hænger kagedej ved. Jeg har en formodning om, at størrelsen på formen har
noget at sige, så der ikke er for langt ned til bunden fra toppen af dejen,
så at sige.

Håber, at den blev god alligevel! Jeg har aldrig haft det problem, du
nævner.

/Anne

Fra : crema

Dato : 20-11-03 22:38

Inviter dem ti en formiddagsbrunch med amerikanske pandekager, bacon, div.
æg, chilibønner, pølser, oste, friskpresset juice, hjemmebagt brød, sild og
snaps.
God kaffe, the mv.
Henrik