holdbarhed på marcipan
Fra : Lotte Jensen

Dato : 19-11-03 14:12

Jeg har en rest marcipan liggende i køleskabet. Hvor længe kan sådan en
åbnet rulle holde sig?

Hilsen Lotte

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-11-03 14:36

Wed, 19 Nov 2003 14:12:26 +0100, Lotte Jensen <lottejul@mail.dk> skrev:

> Jeg har en rest marcipan liggende i køleskabet. Hvor længe kan sådan en
> åbnet rulle holde sig?
>
> Hilsen Lotte

Jeg har haft een liggende i et år - bagte kransekage af den sidste uge. No
problemos..

Det kan naturligvis være nødvendigt at skære det yderste af, hvis det den
har ligget uindpakket, og det er blevet tørt.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 20-11-03 09:54

> Jeg har en rest marcipan liggende i køleskabet. Hvor længe kan sådan en
> åbnet rulle holde sig?

Maks. en uge - så har "musene" spist den

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : zasha

Dato : 20-11-03 22:24

"Lotte Jensen" <lottejul@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en rest marcipan liggende i køleskabet. Hvor længe kan sådan en
> åbnet rulle holde sig?
>
> Hilsen Lotte

Hej Lotte

Det er svært at svare på, men jeg ville da tage en bid af den og smage om
den er blevet harsk eller har taget "smag" af køleskabet.
Det kommer jo lidt an på hvordan det har været emballeret, men hvis det har
ligget i plastlufttæt, så vil jeg tro ca. 3mdr.
Men ...smag på det før du laver noget som helst ud af det :)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/godter.html
(sæsonpræget chokoladeside ;)

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-03 06:45

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in message
> [...]
har
> ligget i plastlufttæt, så vil jeg tro ca. 3mdr.
> Men ...smag på det før du laver noget som helst ud af det :)

Især umættede fedtstoffer rammes let af harskhed
Mandelolie og andet fedt i marzipan er ret mættet(dvs har få
dobbeltbindinger, ligesom palmins, svinefedts og margarines fedtmolekyler).
Så holdbarhed selv udenfor køleskab er cirka uendelig når bortses fra
lækkersultne "mus".
Indtørring der gør hård (men stadig velsmagende) og optagelse af smag fra
andet i køleskab, er vist det eneste problem der kan være med marcipan.

Der er tre slags harsknings-processer -
1. optagelse af ilt på dobbeltbindingen, så denne evt sprænges og små
ildelugtende fedtsyrer fx smørsyre opstår
2. Mikrobiel harskning, som ikke kan ske når vandfrihed som i marcipan
3.Hydrolyse af fedstoffets esterbindinger, som sjældent giver bismag når kun
lidt er "fordærvet"

Nr 1 er vigtigst, især vedr fine jomfruolivenolier o.lign og fisk,
Eksperter påstår at olie skal kasseres efter et år, men jeg tror ikke nogen
kan smage forskel vedr de billige madolier som jeg bruger - selv efter mange
år og trods åbning, men friture kan stivne..
Smør er sårbart, og fisk især hvor omdannelse af nedbrydningsprodukterne til
aldehyder giver slem smag - der lynhurtigt fordampere væk ved hård stegning

Marcipantilbehøret, nougat, sælges også kun rent i juletiden. Der er
åbenbart mere profit i færdigblandede delikatesser end i at sælge råstoffer
til gør-det-selv konfekt. Så det er om at hamstre til resten af året inden
Nytår. Nougat er nok også uendelig holdbar udenfor køleskab - endda også
åbnet.Konfektmasse altså særlig sukret marcipan sælges vist slet ikke mere
nu.De rige danskere gad ikke købe et billigt lydende produkt når ren
marcipan kun var lidt dyrere.

Noget der harskner overraskende hurtigt er fedtet fra linse-melet i indiske
"pappadums", dvs store flade snacks, Især hvis man ved besøg på indisk
restaurant propper lidt i lommen og tror det smager godt næste uge.
Forfærdelig smag. Nu sælges de - dyrt - i plastemballage i
discountsupermarkeder, og disse er præpareret så harskning er langsom når
åbnet - og harskning når uåbnet er nul, fordi de er i kvælstofatmosfære,
altså nul ilt.
I (sol)lys går harskning nr 1. med brug af ilt særlig hurtig pga fri
radikaler (som ikke er farlige - harskning er aldrig sundhedsfarlig, men
smørsyre kendt fra sure tær og autonomes stinkbomber mod
indvandringskritiske møder, og aminerne i daggammel fisk er et problem.