Forslag til efterårsmiddag.
Fra : MAndersen

Dato : 19-11-03 08:05

Vi skal på lørdag lave mad til vores madklub, og har inviteret til
efterårsmiddag.
Forretten er en god oksekødssuppe med alt i.

Hovedretten, her har jeg overvejet at tage diverse rodfrugter og riste dem i
ovnen som pommes frites.
Men hvad kød og grøntsager skal der til, evt. andre forslag.

Desserten ?

Man kan vel godt sige at det er ved at være op over!

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : \"Bangsbo\"

Dato : 19-11-03 10:25

Hej MAndersen ....

Jeg har ikke rigtig noget forhold til din stegeret
men som desser kunne jeg foreslå:

Mandarinsalat:

Pisket fløde tilsættes mandarin eller clementin både
knuste makroner - chokolade stykker - gerne mørk
nøddekerner - hassel eller valnødder ...

Godt med mandarin både og lige så meget makroner
noget mindre chokolade og nødder ....

Det hele blandes lige før spisetid for eller kan man
risikere at makronerne bliver våde og bløde og
helt forsvinder ud i flødeskummen ....

Kan serveres i portionsglas eller i et stor skal
pyntet med friske mandarin både og reven
chokolade ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Ps: Lad være med at blande det for tidligt og undgå
at fløden bliver for stift pisket ... VELBEKOMME !

Fra : Peter Græbe

Dato : 19-11-03 17:28

MAndersen skrev i

> Forretten er en god oksekødssuppe med alt i.

Med alt i? Så er det jo næsten en hovedret. Heavy duty, i hvert fald!

Du kan evt. indskyde en vodkasorbet mellem forret og hovedret.
Lav en lime- eller citronsorbet uden for meget sukker; citrussmagen skal
også kun anes. Et par store skvæt fattigmandsvodka i sorbeten skader ikke -
men forlænger selvfølgelig frysetiden.
Portionsanret og pynt i allerallersidste øjeblik med duske af citronmelisse
(frosset melisse ser ret besvimet ud.)
Hertil serverer du Starka vodka. Stuevarm. En ypperlig polsk vodka.
Den er til at få for menneskepenge efter 1. 10.

Sorbeten medfører, at ganen renses, suppen glider på plads længere nede og
at du evt. imens kan du koncentrere dig om at færdiggøre hovedretten.

> Hovedretten, her har jeg overvejet at tage diverse rodfrugter og riste dem i
> ovnen som pommes frites.
> Men hvad kød og grøntsager skal der til, evt. andre forslag.

Tja, hovedretten bør vel være mere potent end forretten, du kan overveje
rødvinsmarineret oksesteg. Jeg ved ikke rigtigt med provencalsk lammesteg?
Måske noget vildt - hare, vildsvin?

En del af tilbehøret kunne være rosenkål med appelsin.
En passende portion frosset rosenkål dampes i en minimal mængde vand med
lidt salt. Blot så de tør op.
Brug et juliennejern til at barbere en økologisk appelsin.
Smelt en klump smør, tilsæt rosenkålene og appelsinstrimlerne.
Rør rundt fra tid til anden, nogle få minutter gør det, smørret må
naturligvis ikke brune.
(Jeg kender mange, der ikke bryder sig om rosenkål; men endnu har ingen
brokket sig over denne variant.)

> Desserten ?

Mnja, noget let og luftigt er næppe en dårlig ide.

--
Allersomydmygst
Peter Græbe

Fra : MAndersen

Dato : 20-11-03 11:16

"Peter Græbe" <graebe@webspeed.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Smelt en klump smør, tilsæt rosenkålene og appelsinstrimlerne.
> Rør rundt fra tid til anden, nogle få minutter gør det, smørret må

Appelsinstrimlerne, er det af skallen, eller selve appelsinen?
Skal der ikke lidt sukker i?

Jeg har droppet den tunge suppe. Beholder suppen men finder på noget
lettere, og et lille stykke brød til.

Hovedretten bliver noget stegt andebryst i appelsin, balsamico og rødvin.
Tilbehør bliver et par brune kartofler, rosenkålen, sovs af det brystet er
stegt i, og ?
Pynt, appelsin.

Desserten bliver serveret noget senere, men fordi det skal være en lagkage,
pyntet med "svampe" lavet af marengs, reven chokolade, drysset med
flormelis, så det kommer til at ligne en skovbund.

Lyder det bedre?

Fra : Peter Græbe

Dato : 20-11-03 16:22

MAndersen skrev i

> Appelsinstrimlerne, er det af skallen, eller selve appelsinen?
> Skal der ikke lidt sukker i?

Det er udelukkende skallen. Hvis du ikke har et juliennejern, ved jeg ikke
rigtig - et råkostjern gør det enten for groft eller for fint. Du skal have
nogle 3-4 cm lange strimler på 1x1 mm, det må jo godt se pænt ud.
Sukker? Næh, det synes jeg ikke. Du kan komme lidt appelsinsaft ned til
smørret, eller du kan stænke med Grand Marnier eller en anden orangelikør
(med barnehånd!).

> Jeg har droppet den tunge suppe. Beholder suppen men finder på noget
> lettere, og et lille stykke brød til.

Lyder som en god ide.

> [...]
> Tilbehør bliver et par brune kartofler, rosenkålen, sovs af det brystet er

Det er i sandhed And l'Orange! De brune kartofler kan jeg ikke rigtig
forlige mig med, men det er jo ikke dit problem. Brune kartofler og rødvin
(i glasset) er ikke de bedste partnere. Du serverer vel også hvide kartofler
til?

> [...]
> pyntet med "svampe" lavet af marengs, reven chokolade, drysset med
> flormelis, så det kommer til at ligne en skovbund.

Det lyder helt fint. Kom gerne med en 'anmeldelse' når du har slået mave.

--
Allersomydmygst
Peter Græbe

Fra : MAndersen

Dato : 20-11-03 17:22

> [...]

> forlige mig med, men det er jo ikke dit problem. Brune kartofler og rødvin
> (i glasset) er ikke de bedste partnere. Du serverer vel også hvide

Njaa, måske jeg skulle erstatte de brune med aspargeskartofler med
hasselnødder ovenpå, det ser sikkert bedre ud, og smager da også godt. Måske
pynt af rødbedefrit i friture, det tror jeg det bliver.

Fra : Per

Dato : 20-11-03 16:50

On Wed, 19 Nov 2003 17:27:47 +0100, Peter Græbe wrote:

> [...]
> Hertil serverer du Starka vodka. Stuevarm. En ypperlig polsk vodka.
> Den er til at få for menneskepenge efter 1. 10.

He he, jeg tænker altid på spionromaner fra før -89 når jeg drikker en
Starka. Noget med et lille hotel i Øst Berlin og dæmpede samtaler i et
skummelt hjørne
Hvilket mærke har du fundet frem til, jeg synes der er ret stor forskel på
dem. Hvis du vil røbe hvor du køber er det bare helt super. Her i Odense er
forsynings-situationen lidt svingende, så jeg passer godt på den flaske jeg
har.

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968