Fish sauce hvad er det?
Fra : Benny Andersen

Dato : 18-11-03 21:34

Er det en færdiglavet fiskesauce eller...hvem, hvad, hvor?

Benny Andersen

Fra : Dorte Klerke

Dato : 18-11-03 22:18

"Benny Andersen" <benny.andersen@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det en færdiglavet fiskesauce eller...hvem, hvad, hvor?

Hej Benny
Ja det er det, der ildelugtende fiskesauce (der er lavet på ansjoser), der
bruges til de fleste thailandske, kinesiske, japanske retter m.m. Den kan
købes overalt. Den er ret salt, så brug ikke for meget, det smager nu ok når
der ikke er for meget.

Dorte

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-11-03 07:54

On Tue, 18 Nov 2003 22:18:18 +0100, "Dorte Klerke"
<dorte@home2.gvdnet.dk> wrote:

> [...]
>købes overalt. Den er ret salt, så brug ikke for meget, det smager nu ok når

Jeps, fiskesauce bruges i mange asiatiske retter i stedet for salt.
Den bedste råd jeg kan give er at smage dig frem, da du sikkert ikke
ønsker en alt for kraftig smag af fisk.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Søren Kongstad

Dato : 25-11-03 12:01

"Lars Ehlers" <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in message

> Jeps, fiskesauce bruges i mange asiatiske retter i stedet for salt.
> Den bedste råd jeg kan give er at smage dig frem, da du sikkert ikke
> ønsker en alt for kraftig smag af fisk.

Nogen steder i Asien er det sådan at det kun er buddhister som anvender
soya, da de helst ikke spiser dyr.

Du kan bruge fiskesauce de steder hvor du ellers ville bruge soya (dog ikke
i den brune sovs).

Personligt får jeg meget hurtigt nok af fiskesauce, men der er da nogen
gange hvor det passer godt. Desuden giver det en autentisk smag til f.eks
Thai mad.

/Søren