Krups espresso hvordan lige...
Fra : Benny Andersen

Dato : 15-11-03 14:25

Vi er ved en tilfældighed lige blevet ejere af en helt enkel Krups espressomodel (type 871).
Fik den fordi den tidligere ejer alligevel aldrig brugte den.

Og det rejser jo lige et par spørgsmål fra en absolut nybegynder ud i espresso.

Skal man benytte specielle bønner? - Ved godt at man sådan set helst skal male dem selv,
men nu tager vi det lige fra kravlestadiet. Maskinen landede på køkkenbordet for 10 minutter siden.

Hvis vi også skal forsøge os med Cappuccino hvordan er fremgangsmåden så lige?
Skal kaffen eller den skummede mælk i koppen først?

Der er vel ikke nogen der ligger inde med en vejledning til den omtalte maskine? Afkalkning m.v.

Med venlig hilsen og ønsket om en god weekend til alle kaffeelskere -

Benny Andersen

(Der sikkert selv vil skrige af ))) over dette indlæg om nogle måneder).

Fra : crema

Dato : 16-11-03 15:45

Alting har jo sin begyndelse.
Da du ikke har nogen kværn er markedet alligevel ubegrænset.
Illy kan en udmærket espressokaffe med 100% arbica-bønner. På din maskine
bliver den nok lidt syrlig og cremaen (skum på toppen af kaffen. Cellini og
Lavazza er der ikke så meget kvalitet i, men måske alligevel interesante
fordi her indeholder kaffen også Robustabønner. Det giver lidt mere fylde og
du får mere crema.
Du vinder meget ved at forvarme dine epressokopper. Når du fylder kaffe i
filteret fylder du kaffe i til kanten. Derefter anvender du den medfølgend
plasttamper (der desværre ikke helt passer til dit filter, men det er
formodentlighvad du har). Så giver du først et lille pres og banker kaffen
ned fra filtervæggen. Så giver du et større pres og ved slippet roterer du
tamperen rundt og glatter kaffens overflade.
Sæt bajonet i maskine og tænd. Stop igen efter ca 20-25 sek. og du har en
"espresso"
Anvend en stålkande, helst konisk til steamining af mælk. Brug sødmælk. Du
steamer ved at holde tuden i kanten af overfladen af mælken og bygger en fin
skum op. Kommer der store bobler holder du tuden for højt. Mælken må ike
blive over 65° ellers smager den kogt.
Mælken/skummet hældes over espresso og du har en cappucino. Forholdet er 1/3
espresso 1/3 skum og 1/3 mælk.
Du undgår afkalkning ved at finde kildevand med lavt kalkindhold, ellers kan
du afkalke med sulfaminsyre.

God fornøjelse
Henrik

Fra : Jokum

Dato : 16-11-03 17:32

> Du undgår afkalkning ved at finde kildevand med lavt kalkindhold, ellers
kan
> du afkalke med sulfaminsyre.

Hvor købes denne sulfaminsyre. Hvad er blandingsforholdet, og kan man ikke
bruge citronsyre?

Fra : crema

Dato : 16-11-03 22:36

Du kan sagtens bruge eddikesyre eller citronsyre, men så vidt jeg har
forstået (uden af gå i kemiske detaljer) så fjerne kalken kun fra
varmelegemet, men lægger sig i bunden. Med sulfaminsyre for du kalken opløst
helt og den skylles derfor med ud.
Prøv Novadan.
Henrik

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-11-03 20:47

> God fornøjelse
> Henrik

Tak for info Henrik. Jeg starter så småt. Jeg har fornemmelsen af at det vil gribe om sig.
Hyggeligt!

Mvh Benny A

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 17-11-03 13:33

"crema" <crema@mail.dk> wrote in message

Crema, er du også Henrikc? (din gamle mail duer ikke... derfor spørger jeg)

Sandra

Fra : crema

Dato : 18-11-03 19:28

Ja jeg er også Henrik uden c ?